Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zondag is het zover en schieten de F1-bolides terug uit de startblokken. Naar aloude traditie wordt het circus van Bernie Ecclestone afgetrapt in Australië. Vooraleer ze daar over de kerbs of in de bandenmuur vliegen, overlopen we enkele nieuwigheden die dit seizoen hun intrede doen in de koninginnenklasse van de autosport.

2014_F1Melbourne_Start

Twintig races in één seizoen, meer dan 300 kilometer per race, en dat moet dit jaar allemaal gebeuren met slechts vier motoren, waar er dat in 2014 nog vijf waren. Na het ontwikkelingsjaar van de nieuwe drukgevoede V6-motoren moeten ze niet alleen sneller, maar dus ook betrouwbaarder worden. Vijf races per motor, dat is het streefdoel.

Op gebied van motorleveranciers zijn er ook wat verschuivingen. Het duo McLaren-Honda, legendarisch dankzij ene Ayrton Senna, is herrezen. Dat ze meteen uitpakken met grootse overwinningen is weliswaar twijfelachtig na een moeilijke winter waarin veel mankementen optraden. Ook Lotus verandert van leverancier: na een rampzalig jaar bonjourt het Renault de laan uit en haalt het Mercedes binnen.

2015_VSC_F1_03

Het meest trieste nieuws vorig jaar, en zelfs vandaag, is dat de jonge coureur Jules Bianchi nog altijd in coma ligt na zijn crash in Suzuka. De FIA zet daarom een nieuwe systeem op poten, de Virtual Safety Car. Via de elektronische panels langs de weg zal de VSC weergegeven worden. Ondertussen krijgen de rijders over de officiële radio verdere info.

Nog in nasleep van Bianchi’s crash werd er ook aan de veiligheidscel gewerkt waar de rijder in zit. De Zylon anti-intrusion panelen werden aan de rand verhoogd zodat het hoofd van de coureur nog beter beschermd is. ‘Safety first‘ is het motto van 2015.

2015_Mercedes_AMGGTSafetyCar_01

Mercedes mag nog altijd de safety car en medical car leveren voor de grote prijzen. In 2015 kiest het niet voor de SLS, maar mag zijn nieuwe kleine broertje, de AMG GT, optreden als herdershond van de F1. De C 63 AMG zal dit jaar dienst doen als medical car.

Na een vreemde crash tijdens de testsessies in Barcelona werd tweevoudig wereldkampioen Alonso met een hersenschudding opgenomen in het ziekenhuis. De dokters raadden hem aan de openingsrace in Australië aan zich voorbij te laten gaan – opnieuw: safety first. De omstandigheden van het falen van Alonso en zijn wagen in Barcelona blijven mysterieus. Zeker is wel dat Kevin Magnussen zijn zitje voor één race warm houdt.

Formula One World Championship 2014, Round 15, Japanese Grand Prix, Suzuka, Japan, Thursday 2 October 2014 - Max Verstappen (NLD) Scuderia Toro Rosso STR9 Test Driver.

Ze worden steeds jonger, die F1-gastjes. Max Verstappen legt de grens wel erg laag met zijn 17 jaar. Een absoluut record, zowel in leeftijd als in de aanwezigheid van acne in een Formule 1 wagen. Zijn ploegmaat Carlos Sainz jr., zoon van, is zelf ook nog maar twintig. Nog een nieuwkomer is Felipe Nasr. Deze 22-jarige Braziliaan heeft een zitje bij Sauber. Op de valreep verwelkomt het circus ook nog de Spanjaard Roberto Merhi (23) en de Brit Will Stevens (23) die voor Manor GP uitkomen.

“Manor GP?”, hoorden we je al denken. Manor Grand Prix is een nieuw team dat voortbouwt op Marussia, dat vorig jaar de geldkraan zag leeglopen. Het gebruikt de auto van Marussia uit 2014, aangepast aan de specs van 2015. Daarmee voelt het nu al traag aan. We zijn benieuwd hoe lang dit jonge en onervaren team het zal uitzingen.

2015_LotusF1_CarmenJorda_02

Er is een nieuwe dame in F1-land, die luistert naar de naam Carmen Jorda. Deze 26-jarige Spaanse blondine krijgt bij Lotus een zitje als development driver. De looks heeft ze, al waren haar resultaten niet altijd even geweldig. Susie Wolff, testrijder bij Williams, krijgt zo wat concurrentie in de pitlane. Hopelijk vliegen ze mekaar niet in de haren.

Van vrouwen naar nosejobs, het lijkt wel een naadloze overgang. De vreemde, soms fallusachtige neuzen van vorig jaar zijn voorgoed van de baan. De FIA heeft de reglementen aangepast, waardoor de constructeurs nieuwe, vloeiende en vooral stijlvollere neuzen konden ontwikkelen. Weg met de gespleten of uitstekende neuzen.

2015_MercedesF1_HamiltonRosberg_01

In de strijd om de titel lijkt Mercedes net zoals vorig jaar het te kloppen team. Tijdens de testperiode probeerden ze nog wat verstoppertje te spelen, maar al snel werd duidelijk dat de zilverpijlen nog altijd over het circuit vliegen. De enige twee teams die vorig jaar enigszins een beetje aan de poten van Mercedes konden zagen, waren Williams en Red Bull. Die worden ook dit jaar als voornaamste concurrenten naar voren geschoven. Vooral Daniel Ricciardo zal na het jaar van de doorbraak moeten bevestigen. Daarnaast is het vooral hopen dat Ferrari heropleeft. De veeleisende Sebastian Vettel zal geen twee jaar achter mekaar als figurant willen optreden.