Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie gisterenavond rond 21u afstemde op BBC 2 was eraan voor de moeite. En nu het er steeds meer naar uitziet dat Top Gear ondanks een sterk seizoen niet meer terugkeert naar het kleine scherm, zullen de trouwe kijkers op zoek moeten gaan naar alternatieven om exotisch lichtmetaal over hun schermen te zien razen. DRIVR helpt graag mee zoeken.

Maar laat ons eerlijk zijn: voor doorgedreven reviews moest je al jarenlang niet meer bij Top Gear zijn. En doorheen de jaren hebben de Britse concullega’s zich steeds meer bekwaamd in videorecensies die het bekijken waard zijn. Recensies van de Porsche Cayman GT4 bijvoorbeeld, naast de 991 GT3 RS dé blikvanger op Porsches stand in Genève. Nog eens kort samengevat: een volwaardig Porsche Motorsport-derivaat bovenaan de Cayman-voedselketen, met de 3.8 uit de Carrera S en een manuele zesbak. Chris Harris, deels bij monde van Andreas Preuninger, treedt verder in detail:

Matt Prior van Autocar zegt dan weer het volgende: “This is one of those cars that, within a few minutes on a circuit, has you wondering just how high it would come on your list of best driver’s cars.” Over het verschil met een 991 GT3 is Prior resoluut: “(…)I doubt very much you’ll be disappointed, unless you were expecting the GT4 to feel like a mid-engined version of a GT3. It won’t do that, quite, because a GT3 feels half a yard sharper again in both engine and chassis response. I suspect the GT4 could have been made to feel like that, but then it would have cost rather more than £64,451 and Porsche would have been even more worried about whether people wanted one.”

Of de GT4 dan de kloof met de reguliere Cayman of Cayman GTS verder uitdiept? Richard Meaden van Evo vult aan: “Perhaps the more valid question is to ask whether the GT4 does as good a job of elevating the Cayman’s capabilities as the GT3 does the 911. Relatively speaking we think it does, for where the Cayman S and GTS feel like small incremental evolutions the GT4 is a major leap forwards, both in outright ability and sheer desirability. It’s an authentic, engineering-led project for hardcore enthusiasts. For us the biggest news is the GT4 deliberately puts driver enjoyment and engagement above the ruthless pursuit of raw performance. (…)” Het is dan ook een echte driver’s car, besluit Meaden. En dat maakt ons bij DRIVR alleen maar extra nieuwsgierig. Sleutels, iemand?

[Video’s en quotes: Chris Harris on Cars, Autocar en Evo]