Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het Albert Park in Melbourne is traditiegetrouw het decor van de openingsrace. De hemel was blauw en de zon scheen, maar toch werd de race al voor die van start was gegaan overschaduwd door opgaves en afwezigheden. De eerste race van het jaar is meteen de eerste grote test, maar in 2015 zijn er veel gebuisden. Net zoals vorig jaar zijn het alleen de zilverpijlen van Hamilton en Rosberg die wel met glans slaagden. Hamilton op 1, Rosberg op 2 en de rest kan – voorlopig nog – niet mee.

2015_F1_Melbourne_02

Het was een opmerkelijk beeld daar op de startgrid: plaats voor 20 auto’s, maar slechts 15 aan de start. Het nieuwe Manor GP, zeg maar Marussia Bis, kreeg de wagen niet klaar voor de openingsrace. Toen waren ze nog met 18. Volgende was de onfortuinlijke Fin Valteri Bottas (Williams). Die keek vanuit de pits toe, hij had in de kwalificaties immers een rugblessure opgelopen. 17 wagens reden uit om hun plek aan de start in te nemen. Maar schijn bedriegt: nog voor ze de startgrid bereikten, blies McLaren-rijder Magnussen zijn Honda-motor op en moest Kvyat zijn Red Bull in de grindbak parkeren met transmissieproblemen. Uiteindelijk waren ze met 15 om de lichten op groen te zien springen.

Wereldkampioen Hamilton drukte vanop pole het gas stevig in en was erg goed weg, vicewereldkampioen en teamgenoot Rosberg volgde in zijn zog. Vettel, die zijn Ferrari op een derde stek had gezet in de kwalificatie, miste evenwel zijn start en dat ging teammaat Raikkonen geweten hebben. In een poging nog een plaats goed te maken, sneed Baby-Schumi de Iceman ietwat de pas af. Raikkonen moest uitwijken en in het daaropvolgende gevecht om centimeters te winnen werd Lotus-coureur Maldonado uiteindelijk geraakt door de Sauber van nieuwkomer Felipe Nasr. Maldonado maakte kennis met de Australische bandenmuur en mocht meteen de aftocht blazen. Toen waren ze nog met 14.

Formula One World Championship 2015, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Sunday 15 March 2015 - Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 W06 leads behind the FIA Safety Car.

Gevolg van de crash: het eerste optreden van de nieuwe Mercedes AMG GT safety car. Tijdens de tussenkomst van de safety car ging het schip van Lotus helemaal ten onder. Romain Grosjean kwam klagend over een gebrek aan vermogen de pits in en mocht zijn bolide meteen in de garage parkeren. Toen waren ze nog met 13.

Het optreden van de safety car hield de spanning er nog enkele ronden in. Nadien schoten de twee Mercedessen weg naar de Australische zon om nooit meer teruggezien te worden, behalve bij het vele dubbelen van al dat trage verkeer. De strijd voor the best of the rest was nog het meest interessant. Ondanks zijn mindere start was Vettel in zijn Eva – het nieuwe koosnaampje van zijn Ferrari – toch opgeschoven naar een vierde plaats. Daar zat hij de ex-Ferrari-coureur Massa – nu Williams – op de hielen. Vettel geraakte er niet voorbij, dus rekende hij op een snelle pitstop om de Braziliaan voorbij te gaan. Vettel ging drie rondes na Massa de pits in en reed in zijn rode bolide vlak voor diens neus er terug uit. Missie volbracht en een opsteker voor Ferrari. “We hebben niet gewonnen vandaag, maar deze uitslag voelt aan als een overwinning”, vertelde Vettel achteraf.

Formula One World Championship 2015, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Sunday 15 March 2015 - Felipe Massa (BRA), Williams F1 Team and Sebastian Vettel (GER), Scuderia Ferrari

Nog verder in de achtergrond was er toch geschiedenis in de maak: Max Verstappen werd met zijn 17 jaar en 166 dagen de jongste F1-debutant ooit. Bovendien deed Max het helemaal niet slecht. Lange tijd zag het ernaar uit dat hij in zijn eerste race ook in de punten zou delen. Tot ook hij met zijn Renault-motor uitviel. Shit happens en toen waren ze nog met 12.

Toch kreeg die shit al een staartje. Red Bull en Toro Rosso kregen beide te kampen met problemen aan de Renault-motor in hun bolides. Daarop werd er bij Red Bull meteen een spoedvergadering ingelast over de dramatische krachtbron. Een wake-up call voor Renault, dat anders volgend jaar wel eens leverancier van niks kan worden. Ondanks de opgave mag Verstappen terugkijken op een knappe race voor iemand zonder rijbewijs. Gefrustreerde papa Jos moet niet wanhopen. Zijn teamgenoot en tevens debutant Carlos Sainz Jr. kreeg zijn stier wel tot over de finishlijn en viel met zijn negende plaats in de punten.

2015_F1_Melbourne_04

De laatste afvaller van de dag was Raikkonen, die jammer genoeg te vroeg vertrok in de pits waardoor nog niet alles vast zat. Parkeren voordat de band eraf valt en schade voorkomen. Toen waren ze nog met 11 en die reden gelukkig allemaal de race uit.

We zouden al bijna durven vergeten dat Lewis Hamilton momenteel the one and only champion is. Van start tot finish aan kop, terwijl Rosberg zelf toegaf dat hij constant op de limiet reed om toch maar tot in de slipstream van Hamilton te geraken. “Lewis heeft als een wereldkampioen gereden”, waren de mooie woorden van Rosberg achteraf. De bromance is terug helemaal aangewakkerd na het dipje vorig jaar.

G.P. AUSTRALIA F1/2015

De uitslag liegt er niet om. “Mercules”, kopte de Australische krant The Herald Sun, en die titel valt niet tegen te spreken. Na deze afvallingsrace en de toch wel enorme verschillen is het vooral hopen dat de achterhoede zijn balls boven haalt en de afstand verkleint. Anders hebben de zilverpijlen net zoals vorig jaar vrij spel. Een extra spijtige zaak is de laatste plaats van ex-wereldkampioen Jenson Button. Zijn afwezige ploegmaat en tevens ex-wereldkampioen Alonso zal met weinig plezier hebben gekeken naar de trieste vertoning. Laten we positief afsluiten, want gelukkig komt Ferrari weer bij de top aansluiten, op een halve minuut…

Uitslag GP Melbourne:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) in 1u32’54″067
2. Nicol Rosberg (Dui-Mercedes) op 1″360
3. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 34″523
4. Felipe Massa (Bra-Williams) 38″196
5. Felipe Nasr (Bra-Sauber) 1’35″149
6. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) op 1 ronde
7. Nico Hülkenberg (Dui-Force India)
8. Marcus Ericsson (Zwe-Sauber)
9. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso)
10. Sergio Perez (Mex-Force India)
11. Jenson Button (GBr-McLaren) 2 ronden
12. Kimi Raikonnen (Fin-Ferrari) DNF
13. Max Verstappen (Ned-Toro Rosso) DNF
14. Romain Grosjean (Fra-Lotus) DNF
15. Pastor Maldonado (Ven-Lotus) DNF
16. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) DNF
17. Kevin Magnussen (Den-McLaren) DNF
18. Valterri Bottas (Fin-Williams) DNS
19. Will Stevens (GBr-Manor) DNS
20. Roberto Merhi (Spa-Manor) DNS

Tussenstand WK:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) 25 pt.
2. Nicol Rosberg (Dui-Mercedes) 18 pt.
3. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 15 pt.
4. Felipe Massa (Bra-Williams) 12 pt.
5. Felipe Nasr (Bra-Sauber) 10 pt.
6. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) 8 pt.
7. Nico Hülkenberg (Dui-Force India) 6 pt.
8. Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) 4 pt.
9. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso) 2 pt.
10. Sergio Perez (Mex-Force India) 1 pt.