Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu het grootste stof rond BMW’s allereerste voorwielaangedreven familiewagen is gaan liggen en nadat we eerder al de 218d en 225i konden monsteren, is het hoog tijd om een derde variant van Münchens nagelnieuwe motoren aan de tand te voelen. De 218i bijvoorbeeld, die het voortaan met drie cilinders en een longinhoud van 1,5 liter stelt.

2015_bmw_218i_active_tourer_05

Wat was jullie conclusie bij de vorige test ook alweer?

Ex-collega Axel noemde de 2-Reeks Active Tourer “geen volksverhuizer pur sang”, met een “voelbare stijfheid en zwaartepunt dat eerder hot hatch zegt dan toerbus”. Bovendien is het onderstel “resoluut op body control gekalibreerd”, aldus Axel. Nu, hot hatch is misschien wat scherp geformuleerd, maar BMW heeft uiteraard al vlot tien jaar voorwielaangedreven ervaring met dochtermerk Mini. En dat laat zich in de Active Tourer voelen.

Juist, Mini. Deelt de 218i geen Mini-motor?

Inderdaad, de 1.5-driecilinder van 136 pk en 220 Nm vind je onder meer ook terug in de Mini Cooper, en met wat meer vermogen zelfs in de BMW i8. Op papier is de 218i Active Tourer goed voor een top van 200 kilometer per uur, en voor 9,6 seconden in de sprint naar de honderd. Tenminste, wanneer hij net als onze tester gekoppeld is aan de gloednieuwe zestrapsautomaat, die naar goeie BMW-gewoonte voortreffelijk werkt. In de praktijk komt de driecilinder soepel voor de dag, al mist hij wat longinhoud hoger in de toeren en bij flukse hernemingen. Verder kennen we nog goeie punten toe aan de geïsoleerde en trillingvrije werking van de 18i, waardoor je vaak niet eens merkt dat je met een cilinder minder onderweg bent.

2015_bmw_218i_active_tourer_032015_bmw_218i_active_tourer_02

En qua rijdynamiek?

BMW is er zich terdege van bewust dat het daar een reputatie te verdedigen heeft en dat het op dat vlak scrutineus onder de loep zal worden genomen. Het chassis werd er met een volledig nieuw ontwikkelde voor- en achteras zelfs specifiek op afgesteld. Die dynamiek vertaalt zich door een degelijk stuurgevoel (ondanks de elektronische setup), een gezonde dosis laterale grip, en een neus die zich gewillig naar de binnenkant laat leiden vooraleer te kiezen voor veilig onderstuur. We zouden zelfs haast schrijven dat de 218i Active Tourer aanvoelt als een volwassen geworden Mini, maar dan minus de vaak harde ophanging.

En verder?

Verder moet gezegd dat het design van de 2-Reeks Active Tourer ondanks de huisstijl van klassieke BMW-nieren en Hofmeister kink nog steeds wat generisch aandoet. Binnenin is het echter een lichte verademing om, in tegenstelling tot in de rest van de line-up uit München, een hertekend dashboard te zien, waardoor je duidelijker weet waar je je in bevindt. Voorts is de ruimte binnenin, opbergruimte en moduleerbaarheid op peil, met onder meer een standaard automatische bediening van de achterklep.

BMW Active Tourer2015_bmw_218i_active_tourer_04

Conclusie?

De BMW 218i Active Tourer lijkt ons een geschikte instapper voor het 2-Reeks Active Tourer-gamma. Wie wegens gezinsuitbreiding zijn Mini ietwat ontgroeid is, maar niet te veel aan rijdynamiek wil inboeten, komt hier allicht bij een van de beter sturende people carriers op de markt mee uit. Alleen moet je wegwijs zien te geraken uit de typebenaming, want die dekt in dit geval de lading helemaal niet meer. Misschien toch maar eens op de agenda plaatsen nu ze in München niet meer vies zijn van radicale beslissingen?

BMW 218i Active Tourer (F45)

Plus Min
+ Degelijke instapper
– Mist wat longinhoud

Weggecijferd

Motor 1.5 drie-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Overbrenging 6-trapsautomaat
Vermogen 136 pk (@ 4.500 – 6.000 tpm)
Koppel 220 Nm (@ 1.250 – 4.300 tpm)
Gewicht 1.395 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,6 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik 7,8 l/100 km
C02-uitstoot 119 g/km
Vanafprijs 28.150 euro (manueel)

Verdict

7 op 10