Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tip: een streepje toepasselijke muziek van Giorgio Moroder!

3268_001smallIn een tijd van smartphones, tablets en draadloos internet ligt s’werelds grootste databank aan ieders voeten vingertoppen. Kinderen krijgen het gebruik van multimedia toestellen met de paplepel ingegeven nog alvorens ze hun eerst woord hebben opgehoest. Vraag is maar of de huidige generatie met nostalgie zal kunnen terugkijken naar een kindertijd waarin verbeelding overbodig wordt gemaakt. Gelukkig ben ik opgegroeid in de 90’s, een tijd waarin de voornaamste informatiebron voor droomwagens nog uit kwartet-spelletjes kwam. Die (niet altijd nauwe) informatie reikte niet veel verder dan cilinderinhoud en topsnelheid, hoog tijd dus voor een diepteonderzoek!

Eentje die altijd is blijven plakken is de Cizeta-Moroder V16T, al was het maar door zijn sterke gelijkenis met de Lamborghini Diablo. Dat het ding maar liefst 16 cilinders huisvestte zal ook wel geholpen hebben, want het maakte de Cizeta tot een erg sterke speelkaart. Toch mocht de V16T nooit van bekendheid genieten in de echte wereld, in tegenstelling tot zijn soortgenoten uit Sant’Agata Bolognese. Nogthans had de Cizeta alles in huis om het ver te schoppen, maar zoals zo dikwijls liep het daarvoor achter de schermen te zeer mis.

inuteis-3

We schrijven het jaar 1987 wanneer Marcello Gandini zijn ontwerpstudie van de Lamborghini Diablo voorlegt aan de bazen van Chrysler. Gandini had altijd ontwerpvrijheid gekregen van Lamborghini zelf, maar de kersverse overnemers uit de V.S. hadden een andere visie. Het ontwerp werd te radicaal bevonden en Chrysler besloot, tot zwaar ongenoegen van Gandini, de scherpe lijnen af te zwakken. Voor de ontwerper van de Miura en de Countach was dit onaanvaardbaar, en aldus ging de beste man op zoek naar een andere werkgever.

cizeta-v16t-13

Een eind verderop bracht discolegende/producer Giorgio Moroder net zijn Lamborghini binnen voor een onderhoud bij Claudio Zampolli. Zampolli had via zijn supercarshop de nodige contacten opgebouwd bij Lamborghini, en in het bijzonder met een aantal ex-werknemers. De flamboyante Moroder (met het kapitaal) en Zampolli (met de contacten) geraakten bevriend en droomden luidop over een eigen supercar. Niet veel later werd de combinatie “Cizeta (initialen van Claudio Zampolli in het Italiaans) – Moroder” geregistreerd als merknaam.

Cizeta-Moroder-V16T-243272

Gandini, met de originele tekeningen van de Diablo onder de arm, kwam als een geschenk uit de hemel voor het duo Zampolli-Moroder. Het team van geldschieters, ingenieurs en ontwerpers was nu compleet en bestond uitsluitend uit getalenteerde en gedreven personen. Een jaar later was het eerste prototype dan ook al klaar, uitgerust met een machtige 6 liter, V16 motor die 540pk produceerde. Een unieke motoropstelling trouwens, want in tegenstelling tot wat je zou verwachten, bestond die uit twee transversaal geplaatste V8’s in hetzelfde blok.

cizeta-v16t-8

Vanaf 1991 ging de V16T in productie, maar nog voor de eerste bestelling werd afgerond dreef een geschil Zampolli en Moroder uit mekaar. Zampolli kon best wel alleen verder, de ontwikkelingskosten waren toch al achter de rug. Enkel de naam “Moroder” diende te vervallen. Dit probleem, en de buitensporige prijs, hadden echter een veel grotere weerslag op de verkoopcijfers dan Zampolli voor mogelijk had gehouden. Tevens werd de moeite niet genomen de wagen te homologeren voor Amerika, waardoor men een grote afzetmarkt voor exoten misliep.

Giorgio-Moroder-Cizeta-Moroder-V16T-exotic-car

In 1995, vier jaar en slechts acht V16T’s later, deed het merk Cizeta de boeken al dicht, hetzij niet helemaal definitief. Een Californisch bedrijf nam in 2006 het merk over en hervatte de constructie van nieuwe V16T’s, weliswaar enkel op bestelling. Tot nu toe hebben reeds drie mensen zich laten verleiden om de 600.000€ te investeren voor de bouw van een nieuwe Cizeta. Geen slechte investering waarschijnlijk, want met slechts 11 exemplaren kan de V16T een zeldzaam hebbeding worden voor verzamelaars.