Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_drivefleetbanden‘Ben je weer aan de Alfa gaan sleutelen?’ vraagt mijn eega terwijl ze mij dit bericht ziet tikken. ‘Bezwaarlijk’ is het correcte antwoord, temeer omdat de vorige beurt nog maar veertien dagen oud is. Vanwaar dan deze update? Omdat er dringend nieuw rubber onder KXI-007 moet. De consensus onder het laatste verslag luidt immers dat mijn Alfa 155 de baan op moet om de oude benzine uit de leidingen te blazen. Maar dat kan dus niet op verduurd rubber.

Een kwartiertje aan de lijn met lokale bandenboeren leverde een gelijkaardig antwoord op: omdat de maat niet meer zo courant is (16-duimers met een sportief profiel zijn so 90’s) vragen de meesten 100 euro voor een band van een B-merk – genre Kumho, Kleber of Sava. Uniroyals, waar de 155 momenteel op rust, zitten ook in die prijsklasse, wat de totaalfactuur op zo’n 400 euro zou brengen. Goedkoop in het licht van moderne zeventien- en achttienduimers, maar een serieuze deuk in ons vooropgestelde budget van 1.000 euro om de 155 weer op weg te krijgen.

drivrfleetalfa3c

‘Waarom shop je niet online naar zomerbanden?’ suggereerde fotograaf Dennis Noten een poos geleden. Omdat onbekend vaak onbemind is zeker? Dennis raadde FairTyre.eu aan, terwijl een andere kennis Tirendo.be warm kon aanbevelen. Op beide sites starten de prijzen voor een 205/16/45’er om en bij de 50 euro, maar dan zit je dus in de Chinese C-merken. Scroll wat dieper en de eerste Vredestein – de Sportrac 5 – gaat op Tirendo voor 62,5 euro per stuk, terwijl de Kumho Solus 72 euro kost op Fairtyre. Beide sites toppen rond de 115 euro voor mijn maat, maar dan hebben we het wel over A-banden van Michelin en Bridgestone – zoals de Pilot Sport PS3 en de Turanza ER300.

tirendoaanbod

Maar opgelet: hoewel Tirendo geen verzendkosten aanrekent (Fairtye doet dat wel buiten Duitsland), moet je de prijs van het monteren en balanceren nog incalculeren. De meeste centrales tellen daar 40 euro voor (oftewel 10 euro per band). Wat maakt dat je eigenlijk in de prijsvork van 90 per band moet kijken om het klassieke aanbod met dat op het internet te vergelijken. Maar gezien ik de Alfa toch niet meteen over de Ring ga jagen, zou een prijsbewust setje kwaliteitsbanden moeten volstaan. En dat kan online al vanaf 64 euro per band, met dank aan de Goodyear EfficientGrip Performance die deze week in promotie staat op Tirendo. Of toch maar die Dunlop SP Sport Maxx’en van 68,5 euro? Maakt onder de streep een besparing van gemiddeld 100 euro over de klassieke manier van doen, toch?