Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Doordat de gloeiend nieuwe John Cooper Works-versie van de Mini Hatch afgelopen Salon op de Mini-stand de aandacht naar zich toetrok, zouden we haast vergeten dat er ook nog steeds een Paceman in John Cooper Works-outfit rondkart. Hoog tijd om die dus eens aan de tand te voelen en te zien of er wat dynamiek te rapen valt in een 218 pk sterke vierwielaangedreven crossover-driedeurs.

2015_mini_john_cooper_works_paceman_03

Is dit dan geen nieuwe generatie Paceman?

Nee. En eventuele liefhebbers van deze – pardon our FrenchSports Activity Coupé moeten we teleurstellen: een nieuwe generatie van de Paceman komt er niet, evenmin als aflossing voor de Coupé en de Roadster. Dat betekent dus nog steeds Mini’s klassieke geblazen 1.6 in het vooronder, in dit geval goed voor 218 pk en 280 Nm, die in overboost toenemen tot 300 Nm. Vermogen en koppel worden via de klassieke zesbak standaard naar de vier wielen overgebracht. Met het All4-systeem gaat in normale omstandigheden tot 50 procent naar de achterwielen, en in extreme omstandigheden tot 100 procent. De aerodynamische JCW-kit en 10 mm lagere rijhoogte moeten het sportieve gevoel versterken. Al blijft ‘sportief’ een vreemd woord om te gebruiken bij de fors ogende John Cooper Works.

Welke meerwaarde levert de vierwielaandrijving?

Had pakweg de vorige John Cooper Works Hatch nog alle moeite van de wereld om zijn turbogeweld ietwat beschaafd aan de grond te krijgen, dan blijf je in de John Cooper Works Paceman vruchteloos alert voor koppelstuur. Bovendien zit de Paceman niet verlegen om grip, zowel aan hoge als lage snelheden, waardoor de All4 eigenlijk alles uitvlakt wat de Hatch in de weg werd gelegd. Misschien wordt er zelfs iets te veel uitgevlakt, want we zouden wat meer drama in het rijgedrag van de Paceman niet erg gevonden hebben. Zeker niet wanneer er ‘John Cooper Works’ op de papieren prijkt.

2015_mini_john_cooper_works_paceman_052015_mini_john_cooper_works_paceman_06

Levert de All4 ook meergewicht op?

Jazeker: we noteerden destijds 1.235 kg voor de John Cooper Works Hatch en 1.380 kg voor de Paceman Cooper S. Voor de John Cooper Works geeft Mini 1.475 kg op, en die 95 extra kilo’s laten zich voelen. Officieel passeert de honderd na 6,9 seconden en houdt de Paceman het bij 226 km/h voor bekeken, maar zelfs met de sportknop ingedrukt (die nog steeds gasrespons, uitlaatnoot en stuurgewicht versterkt) voelt het nooit zo snel aan als het er op papier uitziet. Al menen we dat ook een stuk toe te schrijven aan het maximumkoppel dat pas bij 1.900 tpm vrij komt, wat relatief laat is voor een turboblok.

Is er nog wat ‘mini’ aan deze Mini?

Gelukkig wel: de rijpositie die we in de Mini Hatch steeds wisten op te hemelen, wordt in grote mate ook vertaald in de Paceman: je kunt bijvoorbeeld dus nog steeds perfect tiphielen, en ook de overige bedieningsorganen en het instrumentenpaneel doen meteen aan de Hatch denken. Alleen oogt het allemaal plots wat ouder aan, nu de nieuwe generatie van de Hatch al iets meer dan een jaar op de markt is. Ten slotte doen het geplof en geknetter in de uitlaat ons nog steeds kinderlijk grijnzen.

2015_mini_john_cooper_works_paceman_042015_mini_john_cooper_works_paceman_01

Conclusie?
Wie een opgefokte versie van de Mini Paceman verwacht, is eraan voor de moeite: de John Cooper Works Paceman is een pk-performante versie die door zijn vierwielaandrijving alles netjes in het gareel houdt. De All4 compenseert de irritante trekjes van de voormallige John Cooper Works Hatch, maar smoort misschien wat te veel in de kiem. Het rood-zwarte embleem schept nu eenmaal bepaalde verwachtingen, die de Paceman jammer genoeg niet helemaal kan inlossen.

MINI John Cooper Works Paceman

Plus Min
+ All4 vlakt koppelstuur uit…
– …maar ook karakter

Weggecijferd

Motor 1.6 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving 4×4
Overbrenging 6-bak, manueel
Vermogen 218 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 280 Nm (300 Nm in overboost)
Gewicht 1.475 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,9 s
Topsnelheid 226 km/h
Gem. testverbruik 9,4 l/100 km
C02-uitstoot 172 g/km
Vanafprijs 37.100 euro

Verdict

7 op 10