Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Klokslag twaalf. De vertrouwde omgeving begint terug te dagen en met enige melancholie rolt er een fictieve traan over m’n wang. En ik, die zo naïef was om te geloven dat sprookjes altijd vrolijk eindigen, besef nu dat het glazen muiltje meestal gewoon op de trap blijft staan. Gelukkig zijn er nog herinneringen om te koesteren. Niet dat ik in zak en as zit, maar ik voel me klein. Zo ontzettend klein.

Mercedes-s500-PIH-moving-3

Niet moeilijk als je weet dat ik de voorbije week net geen 2.500 km achter het prachtige stuur van de nagelnieuwe S500 Plug-In Hybrid door mocht brengen en net terug in een Giulietta werd geduwd. Uit de 5.246 mm lange en 2.115 kg zware koets, in de kar met zelfontbrander en vooral met beide voeten terug op de grond. Geen diesel maar krachtvoer in de vorm van super 95 trouwens, in de Mercedes. Diens romige zescilinder geniet een (weinig zuinig gereden) tiental liter per 100 km, waardoor het drieliterblok makkelijk 900 km bereik voorziet met 329 hoogtoerige en 115 elektrische paarden. De gecombineerd output (442 pk en 650 Nm) komt net iets lager dan bij de reguliere S500, al merk je dat verschil nauwelijks én passeren de kilometers wel aan twee liter minder verbruik per 100 km. Kilometers die je in deze antracietblauwe 1-BGU-119 nog het liefst in de fauteuils vooraan beleeft.

Mercedes-s500-PIH-detail-1

Want niettegenstaande het onmalse prijskaartje van om en bij de € 134.000, heeft hij niet per se alles op groen staan – althans op de achterste rij. Hoe comfortabel de verwarmde en ventilerende zetels daar wel mogen liggen, des te beter roep je ‘shotgun‘, wil je genieten van een massage met hete stenen tijdens het filmmoment. Al is ondergetekende wel de eerste om toe te geven dat opties niet echt nodig zijn om een S-Klasse tot zijn recht te laten komen. Zelfs standaard ruiken (bedankt, Mercedesparfum) en voelen de materialen voldoende luxueus en word je afgesloten van de drukke buitenwereld.

Een soort nestgevoel dat enkel nog groeit met de instelbare sfeerverlichting en een briljante isolatie, waardoor je zelfs de slechtere tracks op je ‘iDing’ door het Burmester (3D) geluidssysteem laat spelen. Een oase van rust, waar je knopjes vindt waar ze horen te staan en waar zelfs de weinig intuïtieve boordcomputer zich ergonomischer en eenvoudiger laat bedienen dan je initieel vermoedt. Althans toch na enkele dagen prutsen spelen.

Mercedes-S500-PIH-detail-4 Mercedes-s500-PIH-detail-3

Mercedes-S500-PIH-detail-2 Mercedes-S500-PIH-detail-5

En of je tijd kunt verdoen achter het stuur. De adaptieve cruise control en lane-assistent doen je haast vergeten dat de koets gestuurd moet worden. Het gaat zelfs zo ver dat conversaties en route nu met oogcontact verlopen, veters nog gestrikt en neuzen voluit gesnoten kunnen worden. Het is net of je met een butler op stap bent die je af en toe verzoekt een blik voorop te werpen. Gewoon om te controleren of je nog op de juiste snelweg zit. De S-Klasse doet het zo subtiel dat het eng wordt, vooral als je de week nadien zonder hulpsystemen de baan op gaat en beseft wat er (niet) aan de hand is. Opgelet: bovenstaande scenario laat zich voornamelijk gelden op de autostrade, vraagt om de 30 seconden een stuurstreling en verhindert niet dat andere bestuurders je zijdelings of achterwaarts aanrijden. Artikels van DRIVR lezen blijft ook nog steeds op eigen risico.

Mercedes-S500-PIH-moving-8

Mercedes-S500-PIH-moving-5 Mercedes-S500-PIH-moving-7

Waarom dan geen chauffeur inhuren zoals het gros van de S-rijders? Simpel: omdat de S500 PIH verrassend goed rijdt. Neem het stuur zelf in handen en verpulver plots 85 procent van alle medependelaars. Hoe zwaar het geheel inclusief batterijen op de schaal ook uitvalt, de sprint naar honderd klokt steeds op een hallucinante 5,2 seconden af, waarna je in no time het volgende honderdtal ziet passeren. “Da’s toch niet zo speciaal voor een potente S?”, denkt menig criticus. “Neen inderdaad, maar wel als je daarbij maar 65 gram CO2 verbruikt”, klinkt het in Stuttgart. Niet zo verwonderlijk dus dat deze Plug-In Hybrid als zoete broodjes over de toonbank gaat.

Mercedes-S500-PIH-standing-1
Mercedes-S500-PIH-moving-2Mercedes-S500-PIH-moving-4

Al is het vooral de veelzijdigheid die z’n indruk nalaat. Doorkruis je de stad nog geruisloos in de E-Mode, dan worden de batterijen op de autosnelweg systematisch opgeladen in de ‘E-Charge’-stand en verbruik je op de doorsnee gemeenteweg een bescheiden 5 liter per 100 km dankzij het efficiënte ‘Hybrid’-programma. En dat zonder dat iemand het heeft gemerkt. De 7G Tronic-automaat doet de zuinige aandrijflijn daarbij alle eer aan, zonder zich bij het sportievere werk te moeten verslikken.

Je raadt het of niet: ook daar trekt deze S500 PIH zich behoorlijk uit de slag. Flipper manueel door de zeven trappen, stuur met licht onderstuur in en laat het (over)gewicht inwerken op de Airmatic-luchtvering en -demping en het kleverige negentienduimsschoeisel, licht overstuur niet uitgesloten(!). Een velgenmaat die trouwens atypisch zowel voor comfort als dynamiek zorgt – hoe oneffen het tarmac er ook bijligt. Best niet op de teller kijken, want het gaat veel sneller dan je denkt en voor je het goed en wel beseft duik je weer in het (ondertussen licht sponzige) rempedaal.

Mercedes-S500-PIH-moving-6

Niet per se minder dynamisch, zuiniger, stiller en vooral fiscaal voordeliger dan de normale S500. Laat de Mercedes S500 Plug-In Hybrid dan nergens een steek vallen? Jawel hoor, heel erg subtiel doch niet verwaarloosbaar. Hoewel het Plug-In systeem de S-Klasse op zich alleen maar eer aandoet, moet je nog steeds een hoop batterijen meezeulen. Iets wat zowel het gewicht als opbergruimte niet ten goede komt en ervoor zorgt dat je bijna een aanhangwagen of dakkoffer nodig hebt, wil je met z’n vieren op vakantie met de S. Of je laat dat probleem aan iemand anders over natuurlijk. James?

Mercedes-S500-PIH-moving-1

[Foto’s: Arthur Vanderplaetsen]

MERCEDES S500 L Plug-In Hybrid (W222)

Plus Min
+ Verslaat nu ook CO2-gekte… – … verliest aan bagageruimte

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 / elektromotor
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 7-traps, automaat
Vermogen 442 pk (5.000 tpm)
Koppel 650 Nm (0 – 4.000 tpm)
Gewicht 2.115 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,2 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 10,4 l/100 km
CO2-uitstoot 65 g/km
Vanafprijs 117.733  euro

Verdict

10 op 10