Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP:Voeg jullie favoriete special editions gerust toe in de comments!

De Lotus Elise wordt dit jaar 20 jaar oud. Een jonkie in de mensenwereld, maar een oudje in de autowereld. De Elise hoeven we jullie uiteraard niet meer te leren kennen. Maar ter ere van zijn drie generaties en twee decennia aan puur DRIVR-plezier zetten we hieronder tien unieke, speciale, afgeslankte of opgepompte Elise-modellen op een rijtje.

1. Lotus Elise 111S (1999)

1999_Lotus_Elise_111s_01

In 1996 rolde de eerste Lotus Elise van de band. Een lichtvoetig wagentje met een kleine motor, maar wel verdomd snel. In 1999 bracht het Britse merk de 111s uit, de eerste echte update van de Elise. De 111S zat met zijn 5,4 seconden een halve seconde sneller aan 100 km/h dan de gewone Elise. De normale 1.8 van Rover werd uitgerust met Variable Valve Control. Dankzij een nieuwe kop en de variabele kleptiming leverde die 143 pk. Niet slecht voor een wagen van slechts 700 kilo. Het enige minpunt was dat deze 111S ook een stuk prijziger was.

2. Lotus Elise Heritage Type 79 (1999)

1999_Lotus_Elise_Type79_01

Vandaag hebben ze moeite met het uitrijden van een Grand Prix, maar Lotus kent wel degelijk een mooie racegeschiedenis. Voor de Britten een goede reden om als eerbetoon een special edition op de markt te brengen. Deze zwarte Elise met gouden velgen is gebaseerd op de beroemde John Player Special Lotus Type 79 Formule 1-wagen. Aangezien ze de rechten van deze sponsors niet in handen hadden, kreeg deze limited edition een heritage-badge die voor de nodige exclusiviteit zorgde. Er was een beperkte oplage van 150 auto’s, 100 voor Europa en 50 voor het Verenigd Koninkrijk. Onderhuids was er weinig verschil, zowel de 1.8 als de VVC-motor waren beschikbaar.

3. Lotus 340R (2000)

2000_Lotus_340R_01

Radicaal, dat is het minste wat je van deze 340R kunt zeggen. De basis voor deze “buggy” is de Elise, je kunt dus stellen dat mama Elise een punker heeft gebaard. Ondanks het feit dat deuren, ramen en dak ontbraken, was deze opvallende verschijning toch straatlegaal. Zoals elke Lotus was deze Elise-variant ook een lichtgewicht met zijn 701 kg. De 340R kreeg een 1.8 Very High Performance Derivative-motor mee die goed was voor een vermogen van 179 pk, 171 Nm koppel en een spurtje naar 100 in 4,4 seconden.

4. Lotus Elise Sport 190 (2001)

2001_Lotus_EliseSport190_01

De Sport 190 is dé raceversie van de eerste generatie Elise. Met zijn 190 pk onder de kleine motorkap heeft hij slechts één doel voor ogen: het circuit verslinden. Dat is ook het  enige wat-ie kan doen, aangezien de emissienormen overschreden werden. Het koetswerk werd zo licht mogelijk gehouden om uiteindelijk af te slanken tot slechts 670 kg. Dat zorgt er samen met dezelfde VHPD-motor als in de 340R voor dat de teller de honderd al na 4,3 seconden bereikt. De rolkooi zorgt voor wat extra veiligheid en de sportzetels zorgen ervoor dat je comfortabel door de bochten scheurt.

5. Lotus Elise 135R (2003)

2003_Lotus_Elise_135R_01

In oktober 2001 werd de tweede generatie van de Elise aangekondigd. Twee jaar later werd deze 135R tot leven gebracht door de jongens van Lotus Sport and Performance, maar wel in samenwerking met het Lotus Ride and Handling Team. De 135R moest zowel op het circuit als op de openbare weg je zintuigen doen tintelen. Van de sportjongens kreeg deze Elise dankzij een aangepaste cilinderkop 135 pk mee uit de nieuwe 1.8 van Toyota, OZ Racing lichtgewicht aluminium velgen en een speciale diffuser. De 756 kg van de 135R haalde in 5,4 seconden de honderd. Voor het rijcomfort werden er nieuwe schokdempers ontwikkeld waarmee de bestuurder zelf de rijhoogte kon aanpassen.

6. Lotus Elise Sports Racer (2006)

2006_Lotus_Elise_SportsRacer_01

Lotus staat niet stil, en dat bewijst deze Sports Racer. Na de 135R werd dit de nieuwe ultieme Elise. Snel en licht bleef het motto, en met zijn 192 pk en koppel van 181 Nm voor 862 kg was deze compacte bolide dat ook. Onder de motorkap schuilde de 1.8 VVTL-i van Toyota die deze racemachine in 5,2 seconden naar 100 km/h bracht. Verder kreeg de Sports Racer standaard de nieuwe Lotus Traction Control, een verbeterde pedalenset en ledverlichting achteraan. De kopers konden kiezen uit twee kleuren, Nightfall Blue of Ardent Red, met witte strepen die weliswaar verschilden bij beide kleuren.

7. Lotus Eco Elise (2008)

2008_Lotus_Elise_Eco_01

Lichter, maar vooral milieuvriendelijker, dat is de Eco Elise. Bij deze zuinige jongen draait het vooral om de gebruikte materialen die voor een kleine ecologische voetafdruk zorgen. Zo werd er in de zijpanelen hennep gebruikt. In de zetels en het interieur vind je ecologische wol terug. Op het dak bevinden zich twee zonnepaneeltjes die de radio en airco aandrijven. En dan is er nog de beste waterverf die de auto van zijn kleur voorziet. Ondertussen verliest deze Eco Elise ook nog eens 36 kg ten opzichte van de 860 kg lichte Elise S.

8. Lotus Elise Type 25 Jim Clark Edition (2008)

2008_Lotus_Elise_Type25JC_01

Jim Clark was dé man van Lotus in de Formule 1 tijdens de jaren 60. Twee keer werd hij wereldkampioen, in 1963 en 1965. Hij behaalde zijn grote successen in een Lotus, maar in 1968 verongelukte hij er ook in. De Elise Type 25 is een eerbetoon aan Jim Clark en zijn eerste wereldtitel, in die Type 25. Er werden slechts 50 auto’s gemaakt van deze serie en een deel van de winst ging naar het Jim Clark Memorial Fund. Afgezien van de speciale paintjob is dit een gewone Elise SC (Supercharged) met een 1.8, goed voor 220 pk.

9. Lotus Elise Roger Becker Special Edition (2011)

Lotus_Elise_2011

Na een carrière van 44 jaar ging directeur Voertuigontwikkeling, Roger Becker, in 2010 op pensioen. Om zijn bewezen diensten nog eens extra in de verf te zetten, werd er een speciale versie naar hem genoemd. Ook deze speciale editie heeft de SC als basis, maar krijgt wel de zwaarste motor uit het gamma, de 1.8 supercharged en intercooled, goed voor 260 pk. Deze speciale Roger Becker-editie was verkrijgbaar in vier kleuren, Aspen White, Starlight Black, Solar Yellow en Carbon Grey, en kreeg zijn handtekening op de zijkant van de auto.

10. Lotus Elise 20th Anniversary Special Edition (2015)

2015_Lotus_Elise_20th_01

Wereldwijd werden er in 20 jaar tijd meer dan 32.000 Elise’s verkocht, en dat jubileum mag gevierd worden met een cadeautje in de vorm van de Elise 20th Anniversary Special Edition. Die is gebaseerd op de Elise S Club Racer, maar is toch nog een 10 kilo lichter – nu 914 kg – dankzij lichtgewicht wielen en sportzetels. De jarige doet een beroep op een supercharged 1.8 en produceert 220 pk. Optrekken naar 100 doet-ie in 4,6 seconden, en wanneer je hem helemaal open zet haal je een top van 237 km/h. Hij is verkrijgbaar in vier klassieke kleuren: geel, blauw, groen en zilver, alleen vergezeld van de matzwarte details en de 20th Anniversary-logo’s.