Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De BMW 1-Reeks M Coupé is drie keer de revue gepasseerd bij DRIVR. En drie keer was ondergetekende er niet bij. De eerste keer schreef ik nog niet voor dit eigenste magazine, en de twee keren erna kwam ik het achteraf pas te weten. Ik mocht dus drie keer lezen over een consistent hoog scorend M-product (dat de laatste keer zelfs een topscore wegkaapte), maar ik hoop me geen vierde keer aan dezelfde steen te stoten wanneer deze ten tonele verschijnt: de M2 Coupé. Wat we daar nu al van weten?

2015_bmw_m2_01

Dat de verwachtingen hoog liggen, bijvoorbeeld, zeker wanneer de meeste media het erover eens zijn dat de M3/M4 niet helemaal aan de zijne kan voldoen (over onze herkansing lees je binnenkort meer). De BMW M2 moet ook de leemte opvullen onder de M3/M4, en een echt Motorsport-derivaat vormen dat zich voldoende onderscheidt van de M135i en M235i. Al leerden we van zijn 1M-voorganger dat er wat dat betreft gelukkig weinig te klagen valt.

Auto Motor und Sport en Autocar maken daarbij gewag van een nieuwe generatie M-Reihensechsers, de S57 B30, op basis van de B57 die ook zijn weg zou vindt naar de 7-Reeks. De N55-piste, die gebruikt wordt in de M135i en M235i, wordt dus verlaten. Het nieuwe blok zou opnieuw drie liter groot zijn, en om en bij de 380 paarden sterk. Net als in de M3/M4 zou je de keuze krijgen tussen een manuele zesbak of een optionele dubbele koppeling met zeven verzetten.

2015_bmw_m2_02

De geschatte nul-tot-honderdtijd komt daarbij uit op 4,4 seconden, aldus Autocar. Om dat allemaal op de weg en tot stilstand te krijgen, worden er volgens AM&S grote delen van de voor- en achteras, het differentieel en de remmen van de M3/M4 overgenomen. Het integrale vermogen gaat naar de achterwielen, al sluiten beide bronnen niet helemaal uit dat er voor bepaalde markten nog een M2 met xDrive kan worden gecommercialiseerd.

Visueel zal de BMW M2 allicht een specifieke voor- en achterbumper krijgen, met aan weerszijden twee uitlaten, en de traditioneel verbrede wielkasten die de standaard negentienduimers moeten herbergen. De officiële voorstelling wordt verwacht rond het einde van dit jaar, zodat de eerste exemplaren begin 2016 in de showrooms staan.

2015_bmw_m2_03

[Spyshots: Stefan Baldauf voor Auto Motor und Sport]