Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vreugdekreten alom bij de eerste beelden en vooral specificaties van de Cayman GT4. Een 3,8 liter groot atmosferisch blok gekoppeld aan een handbak in een coupé met middenmotor. Bijna alles wat een liefhebber van geïnspireerd rijden kan wensen. Of het nog beter kan? Misschien wel, want er is opnieuw een Boxster Spyder voorgesteld, die grosso modo dezelfde basisingrediënten weet aan te bieden. Inclusief zonnestralen op je snoet.

porsche_boxster_981_spyder_03

Even terug in de tijd: toen de vorige generatie Boxster (987) en Cayman (987c) op hun laatste benen liepen, verwende Porsche ons met de Boxster Spyder en Cayman R. De Boxster Spyder moest het met iets minder vermogen stellen dan de Cayman R (320 pk tegenover 330 pk), maar het prijskaartje viel zesduizend euro gustiger uit en je kreeg op de koop toe een unieker uiterlijk mee. De geslaagde looks waren voornamelijk te danken aan de fraaie, glooiende uitstulpingen achter de cabine, die verwezen naar iconische open racers van weleer voor onder meer de Targa Florio, zoals de 718 RS 60 Spyder. De Spyder had daardoor wel wat weg van een mini-Carrera GT.

Daarenboven beschikte de Spyder – helemaal in lijn met de Speedsters van weleer zoals de 356 Speedster uit ’54, de 911 3.2 Speedster uit ’89 en de 911 964 Speedster uit ’92 – over een kortere vooruit. Het dakje werd bovendien herleid tot een minimalistisch tentje. Dat klungelig te monteren dakje zou het ook niet volhouden tot aan de topsnelheid. Wilde je ver boven de 200km/h rijden, dan moest dat met de haren in de wind. Zo radicaal werd zelfs de 911 Speedster niet meer. De 997 Speedster was immers een dame op leeftijd geworden die gesteld was op comfort, en zodoende was een elektrische en meerlagige kap standaard.

porsche_boxster_981_spyder_02

De 987 Spyder had daardoor iets puurs, wat al lang niet meer mogelijk leek bij Porsche. Niet verwonderlijk dat de circa 1.600 Spyders lijken uit te groeien tot heuse klassiekers: zelfs nu de eerste wagens al vijf jaar oud worden, moet je voor een tweedehandsje nog ongeveer 55.000 zuurverdiende euro’s neertellen. Niet veel minder dan de nieuwprijs van 66.429 euro destijds, en stilaan meer dan wat een nieuwere 981 Boxster S met wat levenservaring dient te kosten.

Enkele jaren terug was de Boxster Spyder mogelijk te verkiezen boven de gepeperde variant van de Cayman, maar is dat nog steeds het geval vandaag de dag? De gloednieuwe Spyder heeft alvast dezelfde krachtbron als de recent gelanceerde GT4, weliswaar met wederom tien paarden minder. Maar goed, geen reden tot klagen op dat vlak, met nog 375 werklustige knollen op stal. De vergelijking begint wel spaak te lopen als we de andere organen aan een eerste analyse onderwerpen. Terwijl de Cayman GT4 zich voornamelijk tegoed doet aan onderdelen van de huidige 911 GT3 zoals remmen en ophangingselementen, krijgt de Boxster Spyder enkel toegang tot de voorraadkamer van de reguliere hedendaagse elfjes. Er is dus een duidelijk verschil tussen de circuitgerichte Cayman GT4, die als homologatiemodel voor de GT4-raceklasse moet dienen, en de minder prestatiegerichte Spyder.

porsche_boxster_981_spyder_01

Ten opzicht van zijn voorganger oogt de Spyder tevens wat minder opvallend. Het opschrift op de zijkanten is verdwenen en de uitstulpingen ogen subtieler. Het dakje is tevens degelijker en makkelijker, maar nog steeds manueel, te bedienen. De Spyder lijkt dus wat braver en volwassener te zijn geworden, hoewel je net als bij de GT4 altijd zelf zal moeten schakelen terwijl je bij de 987 nog kon opteren voor een PDK-transmissie.

Met een prijs van 82.522 euro is de Boxster Spyder flink duurder geworden in vergelijking met zijn voorganger, wat deels kan worden verklaard door het volwassener karakter en de grotere krachtbron. Toch is de relatieve afstand in prijs tot de soortgelijke Cayman kleiner geworden en heeft die laatste recht op meer leuks uit de voorraadkast van mechanische onderdelen van Porsche. De GT4 lijkt dan ook de DRIVR van de twee te worden. Op beide zul je alvast – als je nog een exemplaar kunt strikken – minder geld verliezen dan op hun mindere soortgenoten. De beperkte productiecyclus voor beide modellen (een facelift van zowel de Boxster als de Cayman zal zich al binnen een jaar aandienen) zal ervoor zorgen dat het beide relatief zeldzame ‘Schaltgetriebe’-pareltjes zullen blijven. Mijn handen, en linkervoet jeuken al om zelf achter het stuur te kruipen.

porsche_boxster_981_spyder_04

P.S. Met al dat middenmotorgeweld menen sommigen dat de 911 dood en begraven is. Maar laten we die begrafenis voorlopig toch maar even uitstellen. De Cayman GT4 komt immers op de Nordschleife nog twee seconden te kort om de 911 Carrera S te evenaren. De GT4 moet het natuurlijk officieel met enkele pk’s minder stellen en kan – gelukkig maar – geen beroep doen op PDK. Maar aan de andere kant draagt de bourgondische Carrera S-variant van de 911, die bovendien niet mocht graaien in de onderdelenbak van de GT3, wel 95 kilo’s meer mee. De 911 hoeft zijn troon dus nog niet meteen af te staan. En dat zal na de facelift van september zeker niet het geval zijn, wanneer zelfs het vermogen van de basis-Carrera, waarschijnlijk door middel van een geblazen 2.7 flat six, boven de 400 pk komt te liggen.