Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat deze review van de derde Grand Prix van het seizoen in China iets korter zal zijn, ligt niet aan de wil van ondergetekende. Het is namelijk zo dat de race nu eenmaal weinig spektakel om het lijf had. Het spannendste voorval kwam er op het einde van de race en vond eigenlijk plaats op Twitter. Lewis Hamilton plaatste zaterdag zijn Zilverpijl voor de derde keer op rij dit seizoen op de pole. Tot frustratie van ploegmaat Rosberg, die slechts 42 honderdsten trager was. Vettel startte op drie. Tijdens de race was het verschil echter nooit zo klein. Hamilton won afgetekend zijn tweede GP van het seizoen.

Formula One World Championship 2015, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Sunday 12 April 2015 - The grid before the start of the race.

Voor het eerst dit seizoen stonden alle twintig wagens samen op de startgrid, wat toch wel opmerkelijk was. Het asfalt was dus goed gevuld toen de lichten op groen sprongen. Hamilton, Rosberg en Vettel lieten geen steek vallen en gingen in hun startpositie de eerste bocht in. Achter hen was het die andere Ferrari van Raikkonen die een blitzstart maakte en van zes naar vier wipte over de twee Williamsen van Massa en Bottas. Verliezer in die eerste ronde was Ricciardo, die in zijn Red Bull met vertraging van de startlijn wegschoot en zo al een handvol auto’s zag voorbijschieten.

Formula One World Championship 2015, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Sunday 12 April 2015 - Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 W06 leads at the start of the race.

Het circuit is China is erg technisch en vergt veel van de auto. Toch zijn er traditioneel weinig opgaves. In de tiende ronde was Perez er weliswaar al aan voor de moeite wanneer de versnellingsbak van zijn Force India stuk ging. Ook Daniel Kvyat mocht er vroegtijdig, na zeventien ronden, de brui aan geven. De Renault-motor van zijn Red Bull begaf het om nog onbekende reden. Opschudding was er ook wanneer iets voor halfweg koers ook de versnellingsbak van Carlos Sainz Jr. leek te bezwijken, maar op weg naar de pits kwam die plots weer tot leven en kon de Spanjaard de race voortzetten in zijn Torro Rosso.

Ondertussen ging de race zijn gangetje. Vooraan bleven de plaatsen ongewijzigd en leek het wel een race in synchroonrijden. In tegenstelling tot de GP van Maleisië waren er nu geen afwijkende pitstopstrategieën. Iedereen deed het met drie bandenwissels en daar werden geen foutjes bij gemaakt. In de achtergrond vocht Ricciardo een gevecht uit met zijn remproblemen en met Ericsson voor plaats negen. Dat leverde enkele inhaalmanoeuvres op en uiteindelijk won de Red Bull het van de Sauber.

Formula One World Championship 2015, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Sunday 12 April 2015 - Daniel Ricciardo (AUS) Red Bull Racing RB11 and Marcus Ericsson (SWE) Sauber C34 battle for position.

Van incidenten was er ook weinig sprake, tenzij in ronde 43, wanneer Button in zijn nog altijd trage McLaren weliswaar een inhaalbeweging op Maldonado wou inzetten, maar daarbij met zijn vleugel de kont van de Renault raakte en beiden even van de baan schoven. Alonso was de lachende derde en won zo de strijd om plaats twaalf. Al zal een ex-wereldkampioen niet echt vrolijk worden van een plaats in het achterste middenveld.

De saaie race – we zeggen het zoals het is – kwam stilaan tot een climax einde. De posities bleven ongewijzigd, maar de Torro Rosso van tiener Max Verstappen wou nog even de show stelen. Drie rondes voor het einde blies de wagen zijn laatste adem uit en parkeerde de jonge Nederlander zich noodgedwongen voor de paddock. Omdat de wagen natuurlijk half op de weg stond, werd de safety car opgetrommeld en dat betekende eigenlijk meteen het einde van de race. In een gezapig tempo werden de coureurs naar de finishlijn geleid en daar reed Lewis Hamilton verdiend als eerste voorbij de geblokte vlag. In tegenstelling tot vorige week in de extreme hitte van Maleisië was Ferrari nooit een bedreiging.

Formula One World Championship 2015, Round 3, Chinese Grand Prix, Shanghai, China, Sunday 12 April 2015 - st place Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1.

Nu was er, ondanks het einde in mineur, toch nog wat opwinding toen ik even Twitter opende nadat Verstappen zijn Torro Rosso aan de kant zette. Daar kwam een tweet voorbij van Renault, de motorleverancier van Verstappens bolide. Om alle commentaar voor te zijn – want die hebben ze al genoeg gekregen bij Renault dit seizoen – stuurde ze het volgende de wereld in:

Pijnlijk toch wel, als je weet dat ook Kvyat, Sainz en Ricciardo, die allemaal met problemen te kampen hadden, ook een Renault onder de kap hebben zitten. De reactie van enkele fans was duidelijk en klonk samengevat als: Get your shit together!

Uitslag GP China:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) in 1u39’42″008
2. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) op 0″714
3. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 2”988
4. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) 3”835
5. Felipe Massa (Bra-Williams) 8”544
6. Valterri Bottas (Fin-Williams) 9”885
7. Romain Grosjean (Fra-Lotus) 19”008
8. Felipe Nasr (Bra-Sauber) 22”625
9. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) 32”117
10. Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) Op 1 ronde
11. Sergio Perez (Mex-Force India)
12. Fernando Alonso (Spa-McLaren)
13. Jenson Button (GBr-McLaren)
14. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso)
15. Will Stevens (GBr-Manor) 2 rondes
16. Roberto Merhi (Spa-Manor)
17. Max Verstappen (Ned-Toro Rosso) 4 rondes
18. Pastor Maldonado (Ven-Lotus) DNF
19. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull DNF
20. Nico Hülkenberg (Dui-Force India) DNF

 

Tussenstand WK top 10:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) 68 pt.
2. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 55 pt.
3. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) 51 pt.
4. Felipe Massa (Bra-Williams) 30 pt.
5. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari 24 pt.
6. Valterri Bottas (Fin-Williams) 18 pt.
7. Felipe Nasr (Bra-Sauber) 14 pt.
8. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) 11 pt.
9. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso) 6 pt.
10. Romain Grosjean (Fra-Lotus) 6 pt.