Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_rotaxmaxHet opzet leek destijds zo eenvoudig: laat me een betrouwbare achterwielaangedreven DRIVaanschaffen waarmee ik richting het circuit rijd, ter plaatse wat rubber verslind en uiteindelijk ook terug naar huis kan cruisen. Bolide van dienst werd een Porsche 944S2. En hoe betrouwbaar die het er ook (nog steeds) van af brengt, ben ik niet voor de volle honderd procent tevreden over m’n beslissing. Tijd om van koers te veranderen?

Want hoe leuk 200 pk in een ongeassisteerde DRIFTop papier ook moge ogen, des te meer raak je gefrustreerd in het dagdagelijkse verkeer. Daarbij geen slecht woord over de 944S2, die houdt het wonderwel goed uit voor z’n leeftijd. Hetgeen me vooral dwarszit is het risico dat de openbare weg met zich meebrengt. Ondertussen ken ik m’n Porsche vrij goed en voorlopig ben ik er ook nog niets mee tegen gekomen – hout vasthouden -, maar een bezoekje aan Visé bracht me tot het inzicht dat het altijd fout kan gaan, hoe goed je stuurmanskunsten wel mogen zijn.

rotax_max_04

Een dynamisch stukje knallen en plots is daar een onvoorziene oneffenheid, obstakel, olievlek, gevallen fietser en noem het zo maar op. En dan heb ik het nog niet over de files die het Belgische verkeer dagelijks kleuren, de CO2-pesterij of de flitsende dozen. Plezier beleven op Vlaamse wegen? Het kan nog steeds, maar het wordt steeds moeilijker. En dat bracht me op het volgende idee.Waarom geen zuinige, praktische, eenvoudige en vooral veilige (voorwielaangedreven) kilometermaler aanschaffen en met de rest van het budget investeren in een Rotaxkart?

Een kleine maand geleden ging ik voor het eerst testrijden zoals collega Bert me dat meermaals had aangeraden. Niet met een Rotax Max, maar met een Zanardi Rotax DD2. Die zou niet alleen betere remmen hebben, de betrouwbaarheid zou door het gebrek aan een blote ketting een stuk hoger moeten liggen en de onderhoudskosten een pak lager. Zonder aan snelheid te moeten inboeten, want om heel eerlijk te zijn, ben ik nog steeds niet bekomen van de rit.

rotax_max_06

Wat dat gekost heeft? Twee uren rijden kwam neer op ongeveer €250. Niet bepaald een koopje, doch elke euro waard. Een vergelijkbare occasie kart aanschaffen kost rond de 3.500 à 4.000 euro, al kan je die na een paar jaar makkelijk opnieuw voor 3.000 euro verkopen. Moet je er wel nog het onderhoud, abonnement van de kartbaan, transport, banden, remmen en wat onvoorziene kosten bij tellen.

Eén ding staat vast: ik wil meer gaan karten. Rest me nog het dilemma. Moet ik gaan kopen of huren? Wat kost me dat op jaarbasis en hoe betrouwbaar zijn die dingen echt? Of zijn er nog andere alternatieven die zoveel fun bieden voor zo’n relatief beperkt budget? Vragen waar ik jullie hopelijk snel een antwoord op kan geven. Tips zijn dus meer dan welkom!