Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hot hatches met veel power en nog meer fun, het is een formule die de jongens van RenaultSport grosso modo onder de knie hebben. Alleen is de huidige Clio RS lang niet vrij van kritiek, wat RS gemotiveerd heeft om er een Trophy-verise van te ontwikkelen. Stiekem zaten we dan ook te wachten op deze extreme uitvoering, die al in erg goede aarde viel bij grote broer Mégane. Tijd voor de Clio om uit diens schaduw te treden.

2015_Renault_ClioRSTrophy_15

 

Gezien de Trophy-insigne garant staat voor kwaliteit en prestaties, zijn de verwachtingen voor de Clio RS 220 hooggespannen. Om die in te lossen, heeft Renault niets aan het toeval overgelaten. De wijzigingen ten opzichte van de Clio RS, die in onze hot hatch test het onderspit moest delven tegen de Fiesta ST, zijn zelfs ingrijpend te noemen. Zolang je maar geen manuele bakoptie verwacht, want die komt er ook in de Trophy niet. De automatische schakelbak met EDC (Efficient Dual Clutch) blijft dus behouden, zij het met de nodige aanpassingen: de schakeltijden zouden in Normal -en Sport-modus tot 40 procent sneller zijn dan voorheen, in Race-modus zou de winst aan snelheid zelfs 50 procent bedragen.

2015_Renault_ClioRSTrophy_14

2015_Renault_ClioRSTrophy_162015_Renault_ClioRSTrophy_13

Wat deze kleine patser dan wel te bieden heeft? De RS 220 Trophy puurt, niet verwonderlijk, 220pk uit zijn 1,6 liter turbo motor met een koppel van 260Nm dat in overboost tot 280Nm kan oplopen. Die extra kracht zorgt er voor dat de rode zone op de toerenteller is opgeschoven van 6500 tr/min naar 6800 tr/min. Wie met de 1204kg zware  Clio RS 220 Trophy  in het rood gaat, haalt in 6,7 seconden de 100km/u en kan doorduwen tot een top van 230.

Aan de onderkant van de wagen is ook behoorlijk gesleuteld. Het chassis is stijver geworden en bovendien verlaagd. De neus van de Clio RS 220 Trophy ligt twee centimeter dieper, terwijl de poep één centimeter dcihter bij de grond schurkt. Een nieuw stuurhuis moet de scherpte in de bochten van de vinnige jongen op zijn Michelin Pilot Super Sport 205/40 R18 rubbers ten goede komen.

2015_Renault_ClioRSTrophy_17

 

2015_Renault_ClioRSTrophy_032015_Renault_ClioRSTrophy_02

Op het vlak van looks onderscheidt deze ultieme Clio zich vooral de Trophy-badges onderaan de zijkant en de voorste bumper. Binnenin krijgt het stuur een nieuwe lederen omhulsel en zijn ook de sportzetels vernieuwd. In de aansluitende hoofsteunen komt de naam Trophy ook nog eens terug, voor het geval dat je het mocht vergeten. De omhulsels van de luchtblazers en de deuren werden voorzien van een streepje carbon.

2015_Renault_ClioRSTrophy_18

 

Een prijs werd nog niet bekend gemaakt door Renault, maar het is wel al zeker dat de Trophy-versie van de Clio in beperkte oplage zal verschijnen. En dat in slechts vier kleuren: wit, zwart, geel en rood. In juni zal het nieuwste paradepaardje van RenaultSport in de showrooms landen.