Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het wordt traditioneel wat overschaduwd door het autosalon van Peking, maar op dit eigenste moment vindt in China het salon van Sjanghai plaats. Reden genoeg voor McLaren om er het tweede exemplaar van zijn Sports Series voor te stellen, de 540C. Die moet het opnemen tegen de Duitse hegemonie van de Porsche 911 en de Audi R8. Die laatste werd ook nog maar recent opgefrist, wat wel een interessant dilemma kan opleveren: de McLaren 540C of de Audi R8?

2015_mclaren_540c_01

2015_mclaren_540c_032015_mclaren_540c_02

Maar first things first: de Sports Series van McLaren werd in New York boven de doopvont gehouden met de 570S. De reeks moet een soort instapreeks voor de Britten vormen, die onder meer de Porsche 911, Mercedes-AMG GT en Audi R8 in het vizier neemt. Daarboven komt dan de Super Series, met de 650S en 675 LT, die richting Italiaanse supercars kijkt, en helemaal bovenaan heb je de Ultimate Series, met de P1, die de hypercars het vuur aan de schenen legt.

Het absolute McLaren-basismodel moet dus de 540C worden. Die krijgt een teruggeschroefde versie van de dubbel aangeblazen 3.8 V8 uit de 570S achterin, die 540 pk en 540 Nm aanwendt voor een sprint van 3,5 seconden en een top van 320 kilometer per uur. Het chassis is volledig uit koolstofvezel opgetrokken, het koetswerk voornamelijk uit aluminium. In totaal levert dat een gewicht van 1.311 kilogram op. Visueel beperken de verschillen met de 570S zich tot enkele aerodynamische details en onder meer andere velgen. Het onderstel wordt wel iets comfortabeler afgesteld om meer geschikt te zijn voor dagelijks gebruik. De Britten stellen een basisprijs van zo’n 160.000 euro voorop.

Audi R8 V10

Audi R8 V10Audi R8 V10

En met die prijs kom je vlak in de buurt van de in Genève voorgestelde Audi R8, die het in ‘gewone’ (lees: niet-Plus) uitvoering eveneens met 540 pk en 540 Nm stelt, weliswaar uit een 5,2 liter grote V10 en via Quattro-vierwielaandrijving. Het gewicht van de Audi R8 V10 ligt een dikke 100 kilogram hoger dan dat van de McLaren 540C, maar de acceleratiecijfers zijn vergelijkbaar: 3,5 seconden tot de honderd en een top van 323 kilometer per uur. En daarmee zijn deze twee kemphanen wel bijzonder aan elkaar gewaagd, toch? Naar welke van deze twee zou jouw lottowinst gaan?