Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Geloof het of niet, maar er bestaat zoiets als een Dacia-gemeenschap. Naast een immense fanbasis op Facebook met ongeveer 20.000 Belgische likes, telt de Dacia Cherry Club meer dan 24.000 leden en worden er jaarlijks zelfs – hou je vast – heuse ‘Dacia barbecues’ georganiseerd. Een gemeenschap die ondertussen dus al 10 jaar bestaat en anno 2015 gevierd wordt met een gelimiteerde 10th Anniversary-editie voor het volledige gamma.

Dacia-Anniversary-limited-edition-1

Dacia, was dat niet zo’n oubollig, low cost Oost-Europees merk?
In zeker zin wel. Zo werd hun eerste productiemodel, de Logan, initieel gecommercialiseerd in Roemenië en bleef hun salonstrategie bij één model en enkele vierkante metertjes tapijt in de uithoek van de hal. Eind 2005 werd ook de West-Europese markt aangesproken, al verliep de introductie nog vrij moeizaam met een weinig inspirerende Logan als uithangbord. Met kernwoorden als stevig, goedkoop, eerlijk en low cost trachtten ze de West-Europese markt aan te boren, met alle gevolg van dien.

En waar staat Dacia nu precies?

Heel ver. Zeker als je weet dat sinds 2004 maar liefst 3.000.000 verkochte Dacia’s over de toonbank gingen. Dat betekent een vertweeëntwintigvoudiging van de verkopen in 10 jaar en een groei van 19,1% in vergelijking met 2013. Ondertussen telt de zeer jonge line-up tot 7 modellen, met als zoetste broodjes toch wel de Sandero en de Duster. Daarnaast staat Dacia vooral bekend om het degelijke en betrouwbare karakter, terwijl ze op vlak van marketing gaan ook voor een low budget aanpak gaan. Denk daarbij aan social media marketing en het verder ontwikkelen van de Dacia Community. Het feit dat ze geen kortingen geven, ondersteund worden in het Renault netwerk en slechts een bescheiden aanbod leveren werkt die strategie voorts enkel maar in de hand.

Dacia-Lauréate-Prime-10th-Anniversary-Special-Editions-Lineup-31

Dacia-Lauréate-Prime-10th-Anniversary-Special-Editions-Lineup-22 Dacia-Lauréate-Prime-10th-Anniversary-Special-Editions-Lineup-46

Hoe rijdt een Dacia anno 2015? 

Heel eenvoudig uitgedrukt: als een auto. Niet meer, maar ook niet minder. Het voornaamste punt blijft de implementatie van de beproefde technologieën uit de stal van Renault. Je bent dan wel niet met state-of-the-art materiaal onderweg, maar je kan er zeker van zijn dat de bestemming altijd wordt bereikt. Net daarom dat de bolides ook zo betrouwbaar blijven. Akkoord, qua isolatie, rijcomfort of motorisatie moet je geen hoogstandjes verwachten, maar het werkt prima en de prijs/kwaliteitsratio’s zijn meer dan adequaat. De (s)logan ‘waar voor je geld’ zou het merk zeker niet misstaan.

Wat houdt zo’n Anniversary editie in?
De Anniversary reeks wordt in beperkte oplages geleverd op het volledige gamma en bouwt verder op de Lauréate-uitrusting. Zo kleurt elk model zich met het typische ‘Kosmosblauw’,  worden zowel binnenin als aan het exterieur subtiele designelementen aangebracht en krijgt ook het navigatiesysteem een ferme upgrade. Want in tegenstelling tot de voorgaande modellen van Renault en Dacia, krijgt deze reeks een Media-Nav Evolutionsysteem, inclusief spraakbesturing via SIRI. Kleine details die het verschil wel degelijk maken. Trek daar nog een mooie promotieprijs van af en je kan er ‘U’ op zeggen dat ook deze Anniversary editie vlot zal verkopen.

Dacia-anniversary-editions

Conclusie

Dacia mag bij de meeste DRIVRs dan wel niet tot de verbeelding spreken, op vlak van marketing, strategie en sales is het merk aan een krachttoer bezig. Het merk staat ondertussen al op een sterke 7de plaats op de particulierenmarkt met een aandeel van 5,2% en het ziet er naar uit dat ze alleen nog maar blijven groeien. En zeg nu zelf. Een degelijke people carrier met 3 jaar garantie, beproefde technologie en een prijskaartje tussen de €10.400 en €14.600, we hebben al slechtere aanbiedingen zien passeren.