Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Langzaam maar zeker werd hij verbannen naar de laatste pagina’s van Renaults productcatalogus, maar tot voor kort kon je bij de Franse constructeur nog steeds de Espace bestellen die intussen alweer twaalf jaar geleden – het automobiele equivalent van de prehistorie – gelanceerd werd. Hoog tijd dus om die dinosaurus finaal naar de geschiedenisboeken te verwijzen en terloops in Zuid-Frankrijk kennis te maken met zijn opvolger.

2015_renault_espace_05

Heeft het in 2015 nog zin om een monovolume uit te brengen?

Kozen modale gezinnen in de jaren 90 en vroege jaren 2000 inderdaad nog massaal voor MPV’s, dan opteren ze nu vooral voor crossovers en kleinere SUV’s. Toch is de people carrier nog niet uitgestorven: Citroën (C4 Picasso) en Volkswagen (Touran en Sharan) blijven bijvoorbeeld nog volharden in de boosheid het geloof, terwijl BMW (2-Reeks Active Tourer) bijvoorbeeld nog maar net bekeerd is. Toch catalogeert Renault de nieuwe Espace resoluut als crossover, en maakt het daarmee finaal komaf met het genre dat de Fransen in 1984 mee uitvonden.

Gaat er door het design dan laadruimte verloren?

Ja, hoewel je dat op het eerste gezicht niet zou zeggen. Met zijn 4m86 is de nieuwe Espace even lang als de Grand Espace van generatie IV. De daklijn kwam evenwel 8 centimeter lager te liggen en de bodemvrijheid 4 centimeter hoger. Combineer dat met een verschuifbare tweede zitrij die je niet meer kunt verwijderen, en je boet in maximale laadconfiguratie in totaal zo’n 1.000 liter aan laadruimte in. Desondanks kun je met 2.101 liter (als vijfzitter) of 2.035 liter (als zevenzitter) nog aardig wat stouwen. Bovendien klap je de zitjes op de tweede en derde rij voortaan standaard automatisch neer. Elk zitje laat zich namelijk afzonderlijk bedienen met een knop naast de achterklep of vanop het R-Link-systeem op de zwevende middenconsole, dat aan zijn tweede generatie toe is.

2015_renault_espace_032015_renault_espace_01

Uit welke motoren kan ik kiezen?

Doordat de nieuwe Espace zo’n 250 kilogram lichter is dan zijn voorganger, zweert Renault voortaan alleen nog bij drukgevoede 1.6-blokken. Aan dieselzijde is er een dCi van 130 pk met manuele zesbak (die we niet aan de tand konden voelen) en een dCi van 160 pk met EDC-zesbak, die voldoende kwiek en relatief stil voor de dag komt, maar allicht meer moeite heeft om een volgeladen Espace vooruit te branden. Dat doet de TCe van 200 pk en EDC-zevenbak aan benzinezijde dan weer beter. Romige zescilinders zoals weleer hoef je echter niet meer te verwachten: Renault vindt het nog weinig rendabel om in zulke halo models te investeren. Stip je het 4Control-pack aan, dan heb je recht op adaptieve dempers en vierwielsturing, die zelfs een vleugje rijdynamiek toevoegen aan het sterk verbeterde rijgedrag van de Espace. De massa en het hogere zwaartepunt van de koets laten zich wel opmerken, en in de comfortabelste setting van het MultiSense-systeem waarmee je de parameters controleert, wil de koets zelfs af en toe opvallen deinen.

En krijg ik nog wat waar voor mijn geld?

De instapper met 130 pk sterke dCi begint vanaf 34.500 euro, en is al relatief aardig uitgerust, met onder meer parkeersensoren, TomTom-navigatiesysteem met Bluetooth (geïntegreerd in de R-Link) en vast panoramisch dak. Toch zouden we aanraden om met een dieselaar voor de krachtigere dCi 160 te gaan, die weliswaar meteen 5.000 euro meer kost, maar er ook rijhulpsystemen zoals een afstandsradar en dodehoekwaarschuwing aan toevoegt, en het MultiSense-systeem. De Initiale Paris-topper gooit daar nog een Bose-audioinstallatie, achteruitrijcamera, lederen bekleding en 4Control-vierwielsturing bovenop, maar die gaat dan ook voor 44.000 (TCe) en 45.500 (dCi 160) euro de deur uit.

2015_renault_espace_042015_renault_espace_02

Conclusie?
‘De naam’ lijkt wel het antwoord op de vraag wat deze Espace nog met zijn voorganger gemeen heeft. De zelfverklaarde crossover rijdt niet alleen dynamischer dan zijn voorganger (dankzij het nieuwe CMF-platform van de Qashqai en imminente Kadjar), maar verzaakt ook aan diens usp van laadruimte. Wie wel houdt van de Franse flair maar meer comfort en ruimte wil dan een DS 5, is bij de Renault Espace aan het juiste adres, en ook Ford S-Max-rijders kunnen gerust eens van dichterbij komen kijken. Maar of het prijsargument voldoende zal zijn om ook enkele Volvo XC90- en Audi Q7-klanten te overtuigen, zoals Renault ambieert?

Renault Espace 1.6 dCi 160

Plus Min
+ Stille diesel
– Mist wat punch

Renault Espace 1.6 TCe 200

Plus Min
+ Soepel blok – Niet de sportiefste

Weggecijferd

1.6 dCi 160 1.6 TCe 200
Motor 1.6, vier-in-lijn, turbodiesel 1.6, vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen Voorwielen
Overbrenging 6-traps, dubbele koppeling 7-traps, dubbele koppeling
Vermogen 160 pk (@ 4.000 tpm) 200 pk (@ 5.750 tpm)
Koppel 380 Nm (@ 1.750 tpm) 260 Nm (@ 2.500 tpm)
Gewicht 1.735 kg 1.721 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s 8,6 s
Topsnelheid 202 km/u 211 km/u
Gem. normverbruik 4,6 l/100 km 6,2 l/100 km
C02-uitstoot 120 g/km 140 g/km
Vanafprijs 39.500 euro 38.000 euro

Verdict

Renault Espace 1.6 dCi 160

7 op 10

Renault Espace 1.6 TCe 200

7 op 10