Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stel dat je twee miljoen pond op overschot hebt liggen, je hypercars als de LaFerrari en de McLaren P1  nog te traag vindt en je daarenboven zes dagen vrij kan maken om op het circuit te gaan spelen. Dan hoef ik je hier waarschijnlijk niet meer te vertellen dat daar ook een oplossing voor bestaat. Maar na een 10-jarig monopolie van Ferrari met onder andere de (Enzo) FXX, de 599 XX en nu ook de LaFerrari FXX K, komen Aston Martin en McLaren met een soortgelijk programma op de proppen. Van een niche gesproken.

laferrari fxx kGoed nieuws dus voor degene die het niet zo hebben voor Ferrari maar wel in een £2 miljoen dure bolide over enkele circuits wil scheuren. Of gewoon een noodzakelijke uitbreiding van het aanbod, gezien je er bij de Italianen gewoon niet meer bij mag, tenzij je bij hun vaste cliënteel behoort en praktisch leeft voor het trappelende paard uit Maranello. Bij McLaren gaan ze ‘minder’ exclusief te werk door hun beperkte oplage P1 GTR’s van £1.98m aan alle P1-eigenaars te verkopen, ook al worden er slechts 40 racers gemaakt. Rest ons nog Aston Martin, die het concept aan iedereen openstelt. Voor ruwweg £1.8 miljoen kan je aan de slag in hun Vulcan.

Wat je dan allemaal krijgt? Een exclusieve hypercar uiteraard. Waar de Vulcan toch wat achterop hinkt op vlak van technologie met z’n sequentiële zesbak en atmosferisch  7-liter V12-blok (800pk), zit er zowel in de P1 GTR als in de FXX K een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en een hybridesysteem. De Ferrari put 1.050 pk uit het V12-blok en McLaren moet het met 50 paarden minder stellen.

mclaren-p1-gtr-123-2

Het opzet verschilt echter iets meer tussen de drie. Ferrari legt de nadruk op de feedback die je als klant aan het bedrijf terug kan geven – hoe weinig interessant die ook moge zijn -, terwijl het bij de Britten meer om de race-ervaring gaat. Zowel de Vulcan als de P1 GTR zijn FIA-gekeurd, wat het theoretisch mogelijk maakt om alle eigenaars naast elkaar op de grid te plaatsen. Maar daar heeft Ferrari uiteraard al een afzonderlijk programma voor.

Het interessantste is hoogst waarschijnlijk het leerproces dat elk van de drie aanbiedt. Je wordt op de voet gevolgd door professionele piloten als Darren Turner, Chris Goodwin en Raffaele de Simone en ook een intensieve simulatorsessie mag niet op het lijstje ontbreken. Ten slotte ziet Aston Martin het niet meteen als weggegooid geld. CEO Andy Palmer verduidelijkt:“It’s a £1.8m car and we’ve got people queuing up on the [show] stand to see it. Imagine what the value of that car will be 25 years from now.”

2015_AstonMartin_Vulcan_01

In hoeverre dat waar is, laten we de toekomst graag uitwijzen. De enige vraag die zich hier opdringt, luidt als volgt: “Welke van deze drie formules geniet jullie voorkeur en waarom?” Richt jullie tot de comments!

Hypercar formulas

 

[Via: Pistonheads]