Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je hoeft geen twee keer ‘Ik ga naar Mallorca en ik neem mee’ te spelen om door te hebben dat er zonnecrème, een korte broek en zwemgerief aan te pas komt. Zaken die ik jammer genoeg thuis liet tijdens de lancering van de nieuwe Ford S-Max trouwens. De monovolume die niet alleen een grondige update krijgt, maar daarbij zelfs zeven volwaardige zitplaatsen en het meest dynamische onderstel in z’n klasse claimt.

Ford C-Max & S-Max, Mallorca Photo: James Lipman / jameslipman.com

Heeft Ford het recht om zoiets te claimen?

Effectief. Geen verkrampte derde rij, maar een volwaardige waar ook de jongste twee telgen inspiratieloos het rijtje “zonnecrème, zwembroek, bermuda” met “sandalen en zonnebril” mogen aanvullen. Al moet je dan wel een compromis sluiten met de laadruimte. Zwaai het been gerust ‘Kugagewijs‘ onder de kont om de koffer te openen, maar je had beter geïnvesteerd in een dakkoffer om met het hele gezin op reis te vertrekken. Veel beter gaat het echter met de achterste rij plat en slechts drie passagiers. Die kun je niet alleen makkelijker in het oog houden met je taxispiegeltje, er zou nu ook 965 liter bagageruimte moeten vrijkomen.

S-MAXHands-freeLiftgate.jpg

En dat dynamische onderstel?

Waar het oestrogeen bij de aankoop nog zou domineren, is de kans op testosteronopflakkeringen bij de opvolgende testrit wel erg groot – zonder daarbij te willen discrimineren. Of het nu vader of moeder is die het kroost aan school afzet, de terugweg zal gegarandeerd een pak dynamischer verlopen. Het nieuwe chassis van de S-Max zet aan tot detours, zonder daarbij aan comfort te moeten inboeten. Zelfs als je de limieten gaat opzoeken, blijft het onderstel goedkeurend ‘ja’ knikken terwijl het zich nog net vastbijt in het asfalt. En daarbij is de transitie naar een elektronisch bekrachtigd stuur en optioneel instelbare dempers zeer welgekomen. Beide elementen spelen op elkaar in om comfort te blijven garanderen als het ook eens wat sneller mag. Het resultaat is verrassend homogeen, hoedje af voor Ford.

FordS-MAX_2015_004.jpg

FordS-MAX_2015_013.jpg FordS-MAX_2015_007.jpg

Speelt de aandrijflijn daar ook op in?

Hangt er van af. Enerzijds biedt Ford met hun erg potente zelfontbranders en benzineblokken voldoende punch voor alles wat je in het dagelijkse verkeer kunt tegenkomen. Anderzijds werkt de combinatie van lange slagen van de manuele zesbak het sportieve karakter van een tweeliterblok (180 pk) uit ons testmodel weinig in de hand. Beter zou het zijn met de Powershift-automaat, die we helaas nog niet konden rijden. Voldoende keuze voor hen die zowel comfort als snelheid of een van beide vooropstellen. En het verbruik? Viel al bij al nog mee, met een gemiddelde van 7,8 liter per 100 km.

Wil je er ook inzitten?

Alweer een claim van Ford. Het merk zou een groot deel uit het premiumsegment willen wegplukken door betere materialen, intuïtieve multimediabediening en een ergonomische afstelling. Een iets minder valabele claim. Het Sync2 werkt al stukken beter dan de voorgaande software en ook de knoppenzee is weggespoeld, maar om klanten van Duitsers af te snoepen, moet je sterker uit de hoek komen – hoe leuk de samenwerking voor de geluidsinstallatie met Sony ook moge klinken.

Ford C-Max & S-Max, MallorcaPhoto: James Lipman / jameslipman.com

Conclusie?

Ford bevestigt dat het Ford is. Binnenin kan het – ondanks erg hoge standaarden – nog steeds een klein beetje beter. Het design mag er ook best zijn, al is het nog steeds de rijbeleving die hier hoog op het lijstje staat. De S-Max zet een nieuwe benchmark in z’n klasse en de concurrenten moeten verdorie uit hun pijp komen, willen ze zeven mensen even comfortabel en dynamisch vervoeren. De DRIVonder de people carriers.

Ford S-Max 2.0 TDCI (180) MY2015

Plus Min
+ Rijdt als een C-klasser
– (Te) lange overbrengingen

Weggecijferd

Motor 2.0 TDCI
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.726 kg
Transmissie Manuele zesbak
CO2-uitstoot 129 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 9,7 s
Topsnelheid 211 km/h
Testverbruik 7,8 l/100 km
Vanafprijs 32.600 euro

8 op 10