Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een mooie lentedag was het dinsdag, toen we in de buurt van Nijvel de E19 verlieten en tussen de graanvelden koers zetten naar de voorstelling van Renaults nieuwe circuitspeeltje. Of zeg maar: circuitmonster. De volledig nieuwe Renault R.S.01 is immers ontworpen voor het kersverse Renault Sport Trophy-kampioenschap; een kweekvijver die zich op de GT- en de endurance kampioenschappen richt. Wat je zeker van de R.S.01 moet weten, ontdek je hieronder.

2015_Renault_RS01_02

1. Het design van de R.S.01 is ronduit subliem

Laurens van den Acker en zijn designteam bij het Franse merk hebben een racewagen neergezet die oogt als een concept. De R.S.01 is een uitbreiding van de Renault DeZir ontwerpstudie, gecombineerd met de knowhow van Renault Sport Technologies en de prestaties van de Formula Renault 3.5. Deze nieuwe GT valt op door zijn breedte van twee meter terwijl hij slechts een hoogte heeft van 1,12 meter. Downforce is gegarandeerd door een indrukwekkende splitter vooraan en een diffuser met enorme verstelbare spoiler achteraan.

2015_Renault_RS01_03

2015_Renault_RS01_052015_Renault_RS01_04

2. Ook de prestaties ogen schitterend

Centraal achterin ligt het hart van deze R.S.01: de door Nissan ontwikkelde Nismo 3.8 biturbo V6 met een sequentiële zevenbak van Sadev. Een schijnbaar degelijk hart, want tijdens de ontwikkeling sputterde hij slechts één keer tegen: toen de benzine op was… Onder de indrukwekkende body van de R.S.01 zit heel wat technisch vernuft. Een zelfdragend koetswerk van koolstofvezel maakt de wagen tot een lichtgewicht van slechts 1.100 kilo. Combineer dat met de 550 pk sterk Nismo-motor – die bovendien meer dan 600 Nm koppel produceert – en je krijgt enkele indrukwekkende cijfers. Een sprint van 0 tot 100 km/h in 2,9 seconden en een topsnelheid van 300 km/h met een downforce van 1,7 ton. Op het korte afgesloten stukje weg waar wij het gele monster te zien kregen, haalde het al 270 km/h!

2015_Renault_RS01_09

3. Renault breidt zijn talent-pool uit

De nieuwe R.S.01 luidt ook een nieuwe serie in: de Renault Sport Trophy. Dit kampioenschap biedt twintig teams een mix van snelheid en uithouding. Met de huidige prestaties positioneert deze R.S.01 zich tussen de GT3 en DTM. Bedoeling is dat Pro-Am-teams hun talent ontplooien in het Renault Sport Trophy-kampioenschap, met het oog op een mogelijke opstap naar het GT-, DTM-, ELMS- of WEC-kampioenschap. De kampioenen van deze klasse worden door Renault al op de goede weg gezet. De Pro-kampioen krijgt een rookietest binnen het officiële Nismo-team in de Japanse Super GT en de Am-kampioen zal in 2016 tijdens de 24u van Le Mans deelnemen aan het stuur van een LMP2-prototype.

2015_Renault_RS01_06

4. De World Series by Renault vormen een totaalpakket

In 2005 creëerde Renault een innovatief concept door verschillende monotype-series in het leven te roepen onder het motto “Fast, Free and Fun”. Voor het publiek, gemiddeld 80.000 fans sinds 2005, betekent dit een gratis dag spektakel waarbij de pits én de team-stands toegankelijk zijn. Kortom: een kans voor talentvolle rijders om door te stromen. Zo hadden in 2014 13 van de 22 (60 %) Formule 1-coureurs een verleden in een éénzitter van Renault Sport.

2015_Renault_RS01_08

5. Zonde dat een nieuwe Alpine nog niet te bespeuren is

Toch mag je niet meteen verwachten dat deze radicale R.S.01 een voorbode is van de heropleving van Alpine. Hoewel er in 2012 al een gelijkaardige concept werd onthuld, zijn de echte plannen nog veraf – onder meer door het afspringen van de deal met Caterham. De R.S.01 zou voor vele Alpine-fans trouwens te heavy zijn, al ziet-ie er verdomd goed uit. De jongens van Renault Sport hebben er nu alleszins wel de tijd voor. Laten we hopen dat er snel iets realistisch uit de ideeëndoos komt.

2015_Renault_RS01_07

Weggecijferd

Motor 3,8 liter Nismo V6 Biturbo
Versnellingsbak Sequentiële 7-bak van Sadev
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 550 pk
Koppel 600 Nm
Gewicht 1.100 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 2,9 s
Topsnelheid 300 km/h
Ophanging Dubbele wishbones + drukstangen
Schokdempers Öhlins, dubbel verstelbaar
Remmen Koolstofremmen 380mm van PFC Brakes en ABS van Bosch