Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Spanjaarden van Seat hebben opnieuw een primeur binnen. De Seat Leon ST Cupra 280 zette op de Nürburgring namelijk een nieuwe recordtijd neer. Of dit dan betekent dat de Renault Mégane Trophy-R zijn titel weer kwijtgespeeld is? Nee hoor: ‘ST’ is bij Seat namelijk de designatie voor een break. Wat de Leon ST Cupra 280 meteen bombardeert tot de snelste productiebreak van dit moment.

seat_cupra_ring_01

Dat het record voor productiebreaks niet hoog op het prioriteitenlijstje van constructeurs staat, bewijst de vorige recordhouder. Dat was immers de Audi RS4 van de vorige generatie, die alweer vlot drie jaar uit productie is. Jordi Gené, de huispiloot die ook het tijdelijke record van de Cupra-hatch in de geschiedenisboeken reed, zat deze keer opnieuw achter het stuur en klokte een ronde van 7’58”12.

seat_cupra_ring_02

Dat is nog steeds zowat vier seconden onder het record van Renault, maar opmerkelijk is wel dat Gené zowat drie tienden sneller binnen was dan in de hatch. Geen idee of er rekening wordt gehouden met een eventuele foutenmarge bij het klokken, maar de huispiloot wijt het verschil alvast aan de progressievere achteras, die nauwkeuriger geplaatst kan worden, en aan de langere en meer aerodynamische koets. Seat beklemtoont dat de recordwagen een productiemodel was, dus met voorwielaandrijving, differentieel tussen de voorwielen en manuele zesbak, maar met het optionele Performance Pack. Dat houdt onder meer grotere Brembo’s, negentienduimers en Michelin Pilot Sport Cups.

seat_cupra_ring_03

De Seat Leon ST Cupra 280, die in recordvariant in Wörthersee zal worden getoond, hoeft alvast geen concurrentie te vrezen van een eventuele Mégane RS in break-uitvoering, want die is onbestaande. Al kunnen ze er in Dieppe misschien maar beter rekening mee houden voor de volgende generatie Mégane. Ford heeft immers ook een ST in Clipper-uitvoering, en ook de Volkswagen Golf R is verkrijgbaar in volksverhuizervariant. Zouden ze in Wolfsburg hun vierwielaangedreven break ook op de Ring durven zetten?