Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een vermogen van 560 pk, een koppel van 680 Nm en een sprinttijd van 0 tot 100km/h in 4,2 seconden zijn de mooie cijfers van een standaard M6. Maar M wil graag Meer, en dus ontwikkelden ze een nieuwe Competition Package die de M6 nog harder doet gaan. Bovendien vormt deze verbeterde M6 met Competition Package de basis voor de M6 GT3 die in 2016 zijn intrede zal doen op het raceasfalt, en de Z4 GT3 dus uitgeleide doet.

2015_BMW_M6_CompetitionPackage_02

De nieuwe upgrade voor de M6 is meteen goed voor twee nieuwe mijlpalen. Een nul-tot-honderdtijd onder de vier seconden en een nieuwe persoonlijke besttijd van 0-200 km/h, 11,8 seconden om precies te zijn. Het Competition Package puurt maar even 600 pk en een koppel van 700 Nm uit de 4,4-liter V8 met M TwinPower Turbo Technology. Een verhoging van nog eens 15 pk ten opzichte van het vorige Competition Package. Zo spurten de M6 Coupé in 3,9 seconden naar honderd, de zwaardere GranCoupé en Cabrio doen er een tiende langer over. De topsnelheid blijft begrensd op 250 km/h, maar wie nog wat dieper in de buidel tast voor het M driver’s package mag doorduwen tot 305 km/h.

2015_BMW_M6_CompetitionPackage_05

2015_BMW_M6_CompetitionPackage_072015_BMW_M6_CompetitionPackage_01

Niet alleen de motor is aangepakt, ook onderhuids zijn de aanpassingen navenant. Dankzij nieuwe veren, schokdempers en stabilisatorstangen wordt de M6 nog stijver. Daarnaast hebben de M-jongens voor dit Competition Package het actieve M-sperdifferentieel verder gefinetuned, zodat de M6 nog beter uit de bochten wordt gekatapulteerd. Die bochten aansnijden kan nu nog makkelijker, aangezien ook de stuurinrichting nog verscherpt zou zijn. Uiterlijk valt de M6 met Competition Package te herkennen aan de zwarte, verchroomde uitlaten en de specifiek ontworpen lichtmetalen twintigduimers.

2016_BMW_M6GT3_01

De afgelopen 24 Uur van de Nürburgring waren niet het grootste succes voor BMW, want de verouderde Z4 GT3 moest de duimen leggen voor de gloednieuwe R8 Ultra. Gelukkig was er aan de vooravond van de N24 wel een lichtpuntje met de voorstelling van de M6 GT3, die vanaf 2016 de plaats van de Z4 GT3 inneemt. BMW’s nieuwe racemachine haalt zijn energie namelijk uit dezelfde 4.4 V8 TwinTurbo. In de 1.300 kg lichte M6 GT3 produceert de krachtbron ‘slechts’ 500 pk, maar wordt er wel gemikt op een hoger koppel. De sequentiële zesversnellingsbak en het racechassis werden in de windtunnel helemaal afgesteld. Ten opzichte van de Z4 GT3 staat de M6 op een langere wielbasis die de wendbaarheid en de behandeling ten goede moet komen.

Weggecijferd

Motor 4.4 liter V8 TwinTurbo
Overbrenging 7-bak, dubbele koppeling
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 600 pk
Koppel 700 Nm
Acceleratie (0-100 km/h) 3,9 s
Topsnelheid 250km/u (begrensd)