Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Naar goede mediagewoonte werd er vorige week al een teaser van getoond, maar nu het lint van editie 2015 van het Concorso d’Eleganza Villa d’Este is doorgeknipt, mag ook het doek van de BMW 3.0 CSL Hommage. Een modelbenaming is nog nooit zo duidelijk geweest, want de concept is uiteraard een hommage aan de BMW 3.0 CSL uit de jaren zeventig.

2015_bmw_30_csl_hommage_01

De originele BMW 3.0 CSL uit 1972 was een homologatiemodel van de 2800 CS (en later 3.0 CS) voor het Europese toerwagenkampioenschap, waarbij de Leicht in de modelbenaming werd bereikt door het gebruik van aluminium en perspex, en door geluidsisolerende elementen achterwege te laten en zo ongeveer 200 kilogram minder in de schaal te werpen. Een korte maar intense carrière leverde niet alleen enkele iconische bodykits op, maar ook de eerste twee art cars van BMW.

De 3.0 CSL Hommage laat het door de jaren heen ingeburgerde aluminium links liggen en kiest resoluut voor koolstofvezel en CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). De originele frontkleur van de oorspronkelijke 3.0 CSL, Golf Yellow, werd wel weer vanonder het stof gehaald. Verder is de BMW 3.0 CSL Hommage volgens BMW-designhoofd Adrian van Hooydonk vooral een verwijzing eerder dan een regelrechte kopie.

2015_bmw_30_csl_hommage_02

Toch zitten er enkele leuke details in, zoals de nieren die veel rechter staan dan wat we nu van Beieren gewoon zijn, de ‘X’ in de koplampen die verwijzen naar de stickers die vroeger op de koplampen van langeafstandsracers werden gekleefd, het BMW-logo op de C-stijlen, enzovoort. Om van de achtervleugel, die refereert aan de imposante vleugels van de meer exuberante 3.0 CSL’s van weleer, nog maar te zwijgen.

2015_bmw_30_csl_hommage_03

2015_bmw_30_csl_hommage_052015_bmw_30_csl_hommage_04

In zijn persbericht zwijgt BMW in alle talen over een krachtbron, op een verwijzing naar een eBoost-laadsysteem na. Maar dat hoeft niet te verwonderen: de kans dat Beieren deze BMW 3.0 CSL Hommage in productie neemt, is immers onbestaande. Net als bij vorige concepts die de Duitsers op Villa d’Este onthulden. Alleen de Mini Superleggera lijkt daar een uitzondering op te vormen.