Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een tweede plaats in de Car of the Year-verkiezing, zo verging het de Mazda 2 in 2008. Een titel die mooi meegenomen is, maar toch altijd voor de nodige druk zorgt. Begin dit jaar lanceerde Mazda eindelijk zijn nieuwe 2. Meteen werd duidelijk dat de Japanners zich in de klasse van de supermini’s willen onderscheiden door zowel vanbinnen als vanbuiten kwaliteit aan te bieden. Reden genoeg voor ons om de neofiet van dichterbij te bekijken.

Mazda2_2015_action_19

Maakt de Mazda 2 ook gebruik van de Kodo-designtaal?

Het knappe Kodo-design met de strakke snoet is naast de Mazda 3 en Mazda 6 inderdaad ook hier doorgetrokken, en het werkt. Gelukkig maar, want Mazda heeft zwaar ingezet op het totaalpakket bij hun kleinste telg. Dat de ontwerper van het exterieur opgeleid is als interieurvormgever, wordt meteen binnenin ook duidelijk, waar de sportieve tellers niet misstaan en het dashboard strak is, maar tegelijkertijd voldoende ruimte biedt voor de passagier. Het volledige nieuwe mulitmedia MZD-systeem met 7 inch touchscreen springt daarnaast ook in het oog en is bovendien best gebruiksvriendelijk. De nieuwe Mazda 2 oogt dus even strak vanbinnen als vanbuiten, ondanks enorme zijspiegels.

Wat levert de SkyActiv-motor op voor de Mazda 2?

Weinig verbruiken maar toch pittig genoeg in de hogere toeren, is het motto. Wij kregen de 1.5 viercilinder benzinemotor van 90 pk met handgeschakelde vijfbak mee, die gerust nog wat vlotter mocht zijn en wat hoekig aanvoelde. Desgewenst kan deze 90 pk sterke versie ook met een automatische zestraps worden verkregen. Daarnaast is er nog een benzineversie met 75 pk of een dieselversie met 105 pk. De Mazda 2 is een zuinige jongen met een vooropgesteld gemiddeld verbruik van 4,5 l/100km en een uitstoot van 105 g. Wij klokten een litertje hoger af, maar het blijft al bij al schappelijk voor een atmosferisch blok.

Mazda2_2015_still_6

Mazda2_2015_still_3Mazda2_2015_still_4

Het Kodo-design oogt sportief, maar is de Mazda 2 dat ook?

Hoewel Mazda claimt dat de 2 ook vanuit lage toeren dynamisch uit de hoek komt, moet je die lage toeren eerder overbruggen richting richtgetal van 4.000 toeren. Wil je het volle vermogen en koppel van 148 Nm aanspreken, dan is de toerenteller hoog houden dus een vereiste. Maar dat is, net als in de Mazda 3 en 6, eigen aan het atmosferische blok. Daarna bouwt de Mazda 2 gestaag maar vlot snelheid op. Het erg lichte lederen stuurtje op onze 2 gidst de 950 kg probleemloos in en door de bochten. Licht, maar vinnig en accuraat.

Is deze Mazda 2 los van dynamiek ook een aangename cruiser?

Het is dan wel de kleinste wagen uit het Mazda-gamma, toch is hij wat gegroeid. De nieuwe 2 staat namelijk op hetzelfde SkyActiv-platform als de CX-3, waardoor hij 14 cm groter is dan zijn voorganger en enkel nog te verkrijgen is als vijfdeurs. Binnenin is er daardoor ook enkele millimeters meer ruimte voor de bestuurder en passagiers. Voor een supermini is de Mazda 2 ondertussen ruim en zeker comfortabel genoeg. De stoelen, die iets lager mochten voor de 1m85 van ondergetekende, omringen het lichaam goed, en vooral de stilheid binnenin maakt het samen met het vlotte stuur toch wel een aangename cruiser.

Mazda2_2015_interior_6

Conclusie?

Zowel vanbinnen als vanbuiten zit het Kodo-design de kleine broer van de 3 als gegoten. Dat hij bovendien wat gegroeid is op het nieuwe platform van de CX-3, doet hem absoluut geen kwaad. Sturen verloopt gedecideerd en het SkyActiv-blok paart, mits je de toeren erin houdt, voldoende dynamiek aan een correct verbruik. De nieuwe Mazda 2 is dus misschien niet meteen dé standaard in superminiland, maar zet wel de juiste toon door een totaalpakket van kwaliteit en comfort te voorzien. En dat werd wel al eens vergeten bij deze kleinere wagens.

MAZDA 2 1.5 SkyACtiv-G 90

Plus Min
+ Kodo-stijl en afwerking – Mist wat punch

Weggecijferd

Motor 1.5 vier-in-lijn, benzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 5-bak, manueel
Vermogen 90 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 148 Nm (@ 4.000 tpm)
Gewicht 950 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,4 s
Topsnelheid 183 km/h
Gem. testverbruik 5,6 l/100 km
CO2-uitstoot 105 g/km
Vanafprijs 14.190 euro

Verdict

7 op 10