Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zeggen dat het voor hot hatch-liefhebbers interessante tijden zijn, is een even groot understatement als zeggen dat Sepp Blatter de bal heeft misgeslagen. Het Ringrecord wisselde onverwacht van broodheer – om daarna weliswaar weer terug te keren – en als Ford zijn lancering van de nieuwe Focus RS niet zo tergend lang uitrekte, dan zouden Renault, Seat en VW er al een geduchte concurrent bij hebben. Of de nieuwe Honda Civic Type R ook onder die noemer valt? Een greep uit de eerste Britse rij-indrukken.

2015_honda_civic_type_r_01

Eerst even terugspoelen naar eind 2011. Toen pakte Honda in Tokio immers uit met de eerste hints naar de Civic Type R. “Minstens nog wachten tot 2013”, schreven we toen, en daar bleek geen letter van gelogen. In Genève vorig jaar ging het doek pas van het concept, om daarna respectievelijk nog Parijs en Brussel af te schuimen vooraleer de Palexpo dit jaar met de wereldpremière van het productiemodel ging lopen.

Niet geheel onlogisch natuurlijk, want de concurrentie zat in de tussentijd ook niet stil. En als het een publiek geheim is dat het merk van Soichiro-san een gooi wil doen naar het Ringrecord, dan moet er uiteraard voldoende finetuning aan te pas gekomen zijn. Maar hoe langer het productiemodel op zich laat wachten, des te hoger de verwachtingen zullen liggen.

2015_honda_civic_type_r_02

Maar first things first: met minder dan 270 pk hoef je op de Ring niet meer op te dagen, en in deze stringente tijden prijs je jezelf met een hoog verbruik volledig uit de markt. Weg hoogtoerig atmosferisch blok dus, enter een enkele turbolader. Honda-puristen hoeven echter niet teveel te vrezen: het archetypische VTEC-klepliftsysteem blijft het kloppende hart van het tweeliterblok. In deze incarnatie goed voor 310 pk, 400 Nm en chrono’s van 5,7 seconden en 270 kilometer per uur.

Dat het klassieke VTEC-omschakelpunt door de turbo grotendeels uitgevlakt zal worden, staat vast. Maar hoe de Britten ondanks Honda’s schermen met de begrenzer op 7.000 toeren het motorkarakter catalogeren? “With peak power arriving at 6500rpm, this new unit only feels modestly more vibrant and energetic at the top end than similar hot hatch power units from Renault and Seat.”, schrijft evo, terwijl Autocar spreekt van “obvious turbo lag at lower revs. Which isn’t very Honda Type R at all. It doesn’t get any more traditional as you work the engine. (…) It’s extremely punchy through the mid-range, too, but it gets boomier towards the limit.” Over dat turbogat maakt CAR zich minder zorgen: “Ironically, this perhaps helps tame unruly torque steer and wheelspin.”

2015_honda_civic_type_r_03

Al dat vermogen gaat immers richting voorwielen, en dan nog uitsluitend via manuele zesbak. Een mechanisch differentieel moet ervoor zorgen er niks verloren gaat in bandenrook, en Dual Axis Strut – een gelijkaardig systeem als het RevoKnuckle-systeem van Ford – houdt koppelstuur onder controle. Over differentieel en zesbak schrijft evo: “The gearshift quality is good – direct and short of throw – and the limited-slip differential gets the power down very effectively. The diff also pulls the nose of the car tightly around the corner under power, which gives it masses of point-to-point pace”, al zijn ze kritischer over de feedback: “The steering is very sharp, direct and natural in its weighting, but it’s only when the front tyres have given up their grasp of the road surface that you sense any meaningful feedback and connectivity.”

Dat onderschrijft ook Autocar: “(T)he steering, consistent and accurate though it is, is less satisfying. It’s less engaging than the Renault’s feelsome rack, although it feels to me that less torque steer gets through in the Honda.” En ook CAR gaat in die gedachte mee, want “(t)he Civic turns and dives into the corner at your bidding but we’d like more outright feel; the best rivals are more tactile”. Goede punten geven ze wel aan de zesbak: “(F)irst impressions are of one of the finest manual gear actions around, with a pleasing snickety-snick to its action – just like on the S2000 before it. There’s just 40mm between each cog selection, according to Honda; feels like a short-shift to us, although it misses the last n-th degree of slickness that the best Honda manuals enjoyed.”

2015_honda_civic_type_r_04

Lovende woorden van evo zijn er dan weer over het chassis: “This latest Type R is also preferable over the previous model for actually being adjustable and playful, rather than being resolutely front-led. A lift off the throttle will encourage the rear axle to take some attitude, and by turning in hard on the brakes you really can provoke the back end.” Ook Autocar is er zeer over te spreken: “A fuller judgement of the ride will have to come when we drive it on roads bumpier than the cricket wicket-smooth asphalt of our test route this time. But there’s no doubt that the Type R grips fairly heroically and its limited-slip differential keeps the front end under tight control when you ask for big power demands. There’s some throttle adjustability here, too.” En ook CAR is die mening toegedaan: “Clever damping keeps body sway in check and the control the chassis exhibits is remarkable. This is one super-composed hot hatch, and the threat of near-300lb ft twisting the front tyres out of shape never materialises.”

2015_honda_civic_type_r_05

Besluit? “The drivetrain now plays second fiddle to a truly sparkling chassis”, aldus evo. “(…) even if it’s arguably not as compelling a proposition as, say, a Volkswagen Golf R or a Renault Megane RS 275 Trophy, it is probably the most capable series front-wheel-drive car in production”, volgens Autocar en “(…) a brilliant hot hatch – one that’s distinct from the existing competition, wild-looking and yet polished fun to drive. We like it, a lot and welcome its surprisingly lairy, in-yer-face character”, besluit CAR. Nu is het aan jullie, Ford.

[Quotes: evo, Autocar & CAR Magazine]

Share Button