Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Echte autoliefhebbers hebben een nooit te stillen honger naar stuurwielen, pedalen en versnellingspoken. In de wintermaanden zijn ze dikwijls genoodzaakt op die honger te blijven zitten omdat ze hun favoriete vierwieler liever niet onnodig laten afzien. Gelukkig bestaan er een handvol oplossingen voor dergelijke problemen. Maar ben je de lokale karting beu of heb je genoeg reruns van Days Of Thunder gezien? Tijd om de virtuele piloot in jezelf los te laten!

Racegames vind je met hopen in de winkelrekken, maar wat als je door de bomen het bos niet meer ziet? Vroeger kon ik uren spelplezier beleven aan de Need For Speed-reeksen, maar tegenwoordig kies ik steevast voor games die mikken op puur realisme. Dat komt vooral omdat je, als huisfotograaf bij DRIVR, regelmatig een aantal scheurijzers aan de tand mag voelen. Op die manier leer je op een andere, meer gefocuste en kritische, manier autorijden. Dat trekt zich ook door in het virtueel racen, waardoor arcade racing games al snel door de mand vallen.

2015_PrCARS_01

Een performante graphics pc opzetten kost echter een serieuze rode duit, daarom val ik liever terug op consoles. De Gran Turismo reeks is altijd het schoolvoorbeeld geweest van racesimulaties op console, een titel die bezieler Yamauchi Kazunori begin 2015 nog steeds met trots op de mouw mocht spelden. Hoezeer de Forza reeks op Xbox ook zijn best heeft gedaan, naar mijn inzien hebben ze nooit het niveau van de GT-franchise geëvenaard. Maar nu is er dus, met Project CARS (Community Assisted Racing Simulation), een nieuwe kaper op de kust.

2015_PrCARS_02

Slightly Mad Studios besloot deze nieuwe simulatie volledig te maken naar de wensen van de simracing community. Hoe meer inspraak je wilde, hoe groter je financiële bijdrage moest zijn. Uiteindelijk werd er via deze crowdfunding methode 5 miljoen € verzameld, nog steeds peanuts in de wereld van moderne games. Met het kleine(re) budget en focus op realisme werden er enkele opofferingen gemaakt. Zo bleef het aantal wagens eerder beperkt, en kan je upgrades voor je lievelingsmetaal op je buik schrijven. De carrière modus bestaat uit het rijden van kampioenschappen, maar beloningen in de vorm van credits of extra wagens zijn niet aan de orde. Waarom zou je dan wel aan zo een game beginnen, hoor ik u denken?

2015_PrCARS_03

Wel, omdat Project CARS een straight to the point-simulatie is waar de grote uitdaging niet ligt in het vrijspelen van bonus-items of verdienen van geld, maar wel in het leren beheersen van de wagens om daarna tienden van seconden van je laptime proberen af te knabbelen. Akkoord: dat beperkt het doelpubliek voor dit soort games simulaties gevoelig, maar aan de andere kant heeft een echte DRIVR niet meer nodig. De wagens in Project CARS zijn stuk-voor-stuk pareltjes en de geluiden (neem hier maar een voorbeeld aan Sony) doen je nekharen rechtop staan.

2015_PrCARS_04

Waar Gran Turismo steeds mondjesmaat verder gaat in de complexiteit van hun driving physics, zet Project CARS een nieuwe benchmark neer op vlak van rij realisme op console. Omdat het rijmodel nu zo complex en uitdagend is, moeten we ons de vraag stellen of men niet te ver gegaan is hierin. Zo is rijden met de controller (alle rijhulp uitgeschakeld) bijna onbegonnen werk en zelfs met een stuurwiel moet je vreselijk op je tellen letten om niet voortdurend in het decor te hangen. Of misschien is het realisme in Project CARS gewoon een stap vooruit op de techniek, en moeten we nog even wachten vooraleer deze simulatie ten volste tot zijn recht komt.

2015_PrCARS_05

Wat ik hiermee bedoel: simulaties met de realiteit vergelijken blijft altijd een moeilijke oefening. Feit is dat je een gevoel van onsterfelijkheid hebt achter je tv. Een keer zwaar over de limiet gaan, of een klap in de vangrails, bezorgt je geen noemenswaardige emotie. Hierdoor ga je altijd veel grotere risico’s nemen in een simulatie dan in real life. Zo lijken simulaties soms veel moeilijker rijden dan in het echt, maar even eerlijk, zou je in het echt ook meteen zo hard proberen/durven te gaan? Die belevingskloof kan binnenkort wel eens een serieus stuk kleiner gaan worden, met de komst van de Oculus Rift. Die plaatst je hoofd midden in de virtuele cockpit, waardoor je sneller zal schrikken bij een hairy moment en het rijgedrag van de auto voorzichtiger zal gaan aftasten.

2015_PrCARS_07

Is Project CARS dan de ultieme simulatie op console? Op vlak van realisme wellicht wel, op vlak van content dan weer helemaal niet. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je verwacht van een simulatie. Gran Turismo is toegankelijker en bevat veel meer content, en Project CARS leunt dichter aan bij de realiteit. Misschien zelfs te dicht, maar om die oefening te maken moeten we eerst een vergelijkende test opzetten.
Iemand die zijn Lykan HyperSport wil uitlenen?