Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Batman mag dan wel een superheld zijn, in se is hij maar een gewone man, en daarom moet hij vaker dan hem lief is gebruik maken van hulpmiddelen. Eén daarvan is zijn geliefde Batmobile. Doorheen de strips, televisieserie en films zijn er tientallen van deze bolides verschenen. Naar aanleiding van de nieuwste Batmobile voor de film Batman vs Superman, die in 2016 in de zalen komt, maakten we een beknopte lijst van Batmobiles die tastbaar werkelijkheid werden en echt gereden hebben.

1963: De eerste officiële Batmobile

1963_Batmobile

De basis voor deze Batmobile is een Oldsmobile met een 88 frame uit 1956. De motor is een 324 Rocket, de voorloper van de muscle car-motoren. De bouwer van deze unieke auto is Forrest Robinson die in 1960 op 23-jarige leeftijd begon aan dit project. De Batmobile van Robinson was de eerste die een certificaat van DC Comics kreeg, ondanks het feit dat hij niet in een televisieserie of film te zien was. Met zijn vleermuisachtige neus en enkele achtervin is veelal gebaseerd op de Batmanstrips uit de jaren ’40 en ’50.

1966: De televisie-Batmobile

1966_Batmobile

In 1955 bracht Fords Lincoln Division onder leiding van stylist Bill Schmidt de Futura conceptcar uit. De auto was geïnspireerd op zijn ontmoeting met een haai tijdens het scubaduiken. De conceptcar werd uiteindelijk werkelijkheid dankzij Ghia, maar het was pas in 1965 dat George Barris door ABC gevraagd werd om een Batmobile te bouwen voor de televisieserie. Aangezien hij slechts drie weken had vooraleer de opnames begonnen, baseerde hij zich op de spacy Futura concept. De auto was al futuristisch genoeg, dus veranderde hij enkel nog de neus en de vinnen op de achterkant.

1989 en 1992: Batman & Batman Returns

1989_Batmobile

In 1989 kwam er met de nieuwe Batmanfilm ook een nieuwe bolide voor de man in het vleermuispak. Regisseur Tim Burton maakte Anton Furst de eindverantwoordelijke voor dit ontwerp, dat gebaseerd was op de wagens die over de zoutvlaktes raceten. Deze custom Batmobile toonde uiterlijk duidelijke verschillen. De vleermuisachtige neus werd vervangen door een grote turbinemotor en Batman nam nu plaats in een kleine cockpit. De wagen werd aangedreven door een Chevy V8 en zou in 3,7 seconden naar 100 km/h kunnen spurten.

1995: Batman Forever

1995_Batmobile

Bij uitstek de meest kitscherige der Batmobiles. Designer Barbara Ling wilde een esthetischer ontwerp en daarom voegde ze de “ribben” toe op de zijkant die werden belicht zodat ze leken te ademen. Ook de velgen werden verlicht, maar draaiden nooit rond tijdens het rijden om het Batman-logo recht te houden. De grote vleugelspoiler op de achterkant was ook dynamisch en kon gesloten blijven of een open V vormen. Deze Batmobile hield een propaantank schuil die een steekvlam van meer dan 7 meter kon uitspuwen.

1997: Batman and Robin

1997_Batmobile

Ook de grootste flop uit George Clooneys carrière had een Batmobile nodig. Opnieuw was het Barbara Ling die de auto ontwierp. Deze keer haalde ze haar inspiratie bij de Jaguar D-Type en de Delahaye 165, ook al heeft hij met zijn lange neus en cockpit ook wat weg van de Batmobile uit ’89 en ’92. Ling bleef van lichtjes houden, want ook hier werden de velgen en een deel van de inlaten opgelicht. Deze Batmobile was met zijn 9 meter veruit de langste ooit gebouwd en er was slechts plaats voor één iemand in de cockpit. Sorry, Robin.

2005, 2008, 2012: Batman Begins, The Dark Knight, The Dark Knight Rises

PHOTOGRAPHS TO BE USED SOLELY FOR ADVERTISING, PROMOTION, PUBLICITY OR REVIEWS OF THIS SPECIFIC MOTION PICTURE AND TO REMAIN THE PROPERTY OF THE STUDIO. NOT FOR SALE OR REDISTRIBUTION. ALL RIGHTS RESERVED.

Voor het eerst kreeg de Batmobile een echte naam: de Tumbler. Het design werd op poten gezet door regisseur Christopher Nolan en designer Nathan Crowley, die een middenweg zochten tussen een Humvee en een Lamborghini. Het waren auto-ontwerpers Chris Corbould en Andy Smith die deze Batmobile Tumbler tot leven brachten. Alles wat je de auto in de film ziet doen, kan hij bovendien ook in het echt. De Hoosier-banden vooraan en de Super Swampers achteraan houden deze kanjer op de baan. Dankzij een 5,7 liter V8 van GM, goed voor 500 pk, schoot de 2,3 ton zware Tumbler in slechts 5,6 seconden naar 100 km/h.  Voor de Gumball 3000 Rally in 2013 bouwde team Galag een eigen straatlegale Tumbler.

2016: Batman vs Superman

2016_Batmobile

Samen met The Dark Knight-trilogie verdwijnt ook de Tumbler, dus ziehier de nieuwste Batmobile. Het hoekige design met de pantserplaten wordt voortgezet, al merken we meteen dat er weer teruggegrepen wordt naar de lange neus met cockpit achteraan. De neus is deze keer uitgerust met wat extra machinegeweren, omdat het kan. Over de krachtbron is nog niets bekend, maar in de film zou hij een snelheid van 330 km/h moeten kunnen halen om de man met de cape te kunnen bijblijven.