Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat mijn column over range anxiety vorige week een kritische noot ontlokte, bewezen niet alleen jullie reacties onderaan de column, maar ook enkele lezersreacties die mijn mailbox bereikten. Of mijn bedenkingen over elektrisch rijden in België betekenen dat de Mercedes B-Klasse Electric Drive geen goeie auto is? Nee hoor. Hieronder lees je waarom.

2015_mercedes_b_klasse_electric_drive_04

Is dit Mercedes’ eerste volledig elektrische auto?

Wel, in 2013 bracht Mercedes de SLS AMG Electric Drive uit. Stuttgart sloeg nu echter de handen in elkaar met Tesla. Het grootste deel van de batterij en elektromotor komt immers van de Model S, en zorgt voor een vermogen van 180 pk en 340 Nm. Mercedes geeft een rijbereik op van 200 kilometer, maar dat konden we alleen evenaren als we de rijmodus in E+ (de ecostand) zetten, dat vermogen en topsnelheid beperkt. Met het optionele Range Plus-pakket wordt het rijbereik met 30 kilometer vergroot. Dat gebeurt evenwel zonder range extender, maar door meer capaciteit van de batterij aan te spreken, al zou dat op de lange duur de levensduur ervan compromitteren.

Gaat er veel kofferruimte verloren?

Nee, en daar verdient Mercedes goede punten. Geen kofferruimte die in de diepte beperkt is door de plaatsing van de batterijen, zoals in de Volvo V60 Plug-in Hybrid. In fact, ze gaat er zelfs op vooruit: van 488 liter met de achterbank rechtop in een gewone B-Klasse naar 501 liter in de Electric Drive. Op de blauwe accenten en het opschrift na geeft er eigenlijk maar weinig weg dat je met een elektrische B-Klasse onderweg bent. Binnenin komt alles integraal uit de gewone B-Klasse, met uitzondering van enkele knopjes op het dashboard en een infografiek op het instrumentenpaneel. Je verplaatst je in de B-Klasse Electric Drive dus in alle comfort.

2015_mercedes_b_klasse_electric_drive_022015_mercedes_b_klasse_electric_drive_01

Hoe zit het dynamisch?

Mercedes geeft een acceleratiecijfer van 7,9 seconden op voor de sprint naar honderd, en een begrensde topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dat sprintcijfer klinkt in de S-rijmodus (de sportstand) door de instant vermogensafgifte van de elektromotor bijzonder aannemelijk. De keerzijde ervan is uiteraard de invloed op het rijbereik, dus de E-rijmodus (de efficiency-stand) lijkt ons hier het beste compromis. Alleen in het dynamischere bochtenwerk laten het lagere zwaartepunt en het meergewicht van de aandrijflijn (zo’n 250 kilogram) zich opmerken, zonder evenwel echt te gaan storen.

En de prijs?

De B-Klasse staat in de catalogi vanaf 39.930 euro. De BMW i3 is zo’n 4.000 euro goedkoper en biedt naar onze mening net iets meer rijplezier, maar heeft zonder range extender dan weer een beperkter rijbereik. Ook de Volkswagen e-Golf, die vanaf 36.630 euro begint, heeft een fractioneel lagere actieradius, en minder vermogen. Van Tesla zelf hoeft Mercedes alvast geen semi-interne concurrentie te verwachten: diens Model S begint pas vanaf 71.400 euro.

2015_mercedes_b_klasse_electric_drive_052015_mercedes_b_klasse_electric_drive_03

Conclusie?

Mercedes mag zich gerust op de borst kloppen dat het met de B-Klasse Electric Drive een EV heeft afgeleverd dat zich zonder schroom naast de rest van het gamma kan parkeren. De prijs lijkt weliswaar wat aan de hoge kant, maar als je thuis en op het werk beschikt over de correcte infrastructuur, is de B-Klasse Electric Drive misschien wel een van de interessantere elektrische auto’s op de markt. Vanuit een rationeel oogpunt dan.

MERCEDES B-Klasse Electric Drive

Plus Min
+ Behoudt comfort van ‘gewone’ B-Klasse – Prijzig

Weggecijferd

Motor Elektromotor + Lithium-ion-batterij
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 1-trapsautomaat
Vermogen 180 pk
Koppel 340 Nm
Gewicht 1.725 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 160 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik n.v.t.
CO2-uitstoot 0 g/km
Vanafprijs 39.930 euro

Verdict

7 op 10