Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_nissanoutiderlemansMeer dan twintig seconden, zoveel bedraagt het verschil in de kwalificatie voor Le Mans 2015 tussen de snelste LMP1 van Porsche en de eerste Nissan GT-R LM Nismo. Daarmee wordt Nissans opzienbarend project, met motor centraal voorin en de primaire aandrijving op de voorwielen, verwezen naar de hoek van de – niet al te serieus te nemen – outsiders. Maar goed, ook de Nissan R390 GT1 was eind jaren ’90 een outsider, die niettemin wist te verbazen.

Tijdens de jaren ’90 kwam het groene gedachtengoed definitief ons leven binnenwandelen, denken we maar aan de bakken kritiek die de kolosale W140 S-klasse over zich heen kreeg bij zijn lancering, het verbod op het gebruik van CFK’s, de introductie van het groene bakje voor klein gevaarlijk afval (dat moeilijker te openen was dan een bankkluis), enzovoort. Niettemin werden de circuits, de straten van Monaco en de populaire computerspelletjes overspoeld met GT’s die meer racer dan gran turismo waren. Het waren de hoogdagen van de GT1’s, met uitdagers komende van onder andere McLaren, Porsche, Ferrari, Mercedes-Benz, Toyota, Lotus en niet te vergeten: Nissan!

nissan_r380-ii_7

De racegeschiedenis van Nissan, oftewel Datsun, wordt maar al te vaak over het hoofd gezien. Niet alleen met Skylines maakte Nissan deciannialang furore; in de jaren ’60 pakten ze ook al uit met de R380, die vooral in Japan en Australië de Europese elite het vuur aan de schenen legde. In de jaren ’80 en ’90 was Nissan tevens actief in Group C. Het mag dan ook niet verbazen dat Nissan, gedreven door een sportief gamma bestaande uit de 100 NX, 200 SX, 300 ZX, voor 1997 zijn peilen richtte op Le Mans.

Nissan R390 GT1 1

Met de hulp van Tom Walkinshaw Racing ontwikkelde Nissan de R390 GT1. Eindverantwoordelijke voor de styling was niemand minder dan Ian Callum. De aandrijving werd verzorgd door een 3,5 liter V8, een restant uit het Group C-tijdperk die 641 pk op het Franse asfalt neerzette. De gloednieuwe GT1 kon meteen het tempo van de geduchte rivalen aan, de snelste R390 kwalificeerde zich als tweede in zijn klasse – na de 911 GT1 – en als vierde algemeen.

De race zelf was weliswaar geen overdonderend succes: twee van de drie ingeschreven Nissans dienden het strijdtoneel vroegtijdig te verlaten met mechanische problemen. De derde R390 wist, na maar liefst twee versnellingsbakwissels, toch nog de 5de plaats in de GT1-klasse binnen te halen. De race werd uiteindelijk gewonnen door een TWR Porsche prototype van Joest Racing, met aan het stuur onder andere Tom Kristensen. Voor de, onlangs gepensioneerde, Deen zou het zijn eerste overwinning in een rij van negen (!) worden.

In 1998 keerde Nissan met nieuwe moed en een gewijzigde achterkant op hun GT1-bolide terug. De R390 bleek in zijn eerste jaar competitief snel, maar moest nu zijn meerdere herkennen in de sterker geworden concurrentie. Niet alleen was Porsche overgeschakeld op een hyperexotische 911 GT1 voorzien van een carbon monocoque, ook Mercedes-Benz en vooral Toyota kwamen met opzienbarende creaties aanzetten. De topsnelheid bedroeg in ’97 nog 326 km/u richting Mulsanne, maar in ’98 liet de Toyota GT One reeds 345 km/u optekenen. Een strijd tussen supersnelle GT’s kondigde zich aan, met Mercedes-Benz vertrekkende vanaf pole.

“In order to finish first, first you have to finish” is inmiddels haast een cliché geworden, maar het bevat nog steeds een bron van waarheid. Met opgaves bij Mercedes en Toyota, lag de weg naar de overwinning open voor Porsche. Het merk uit Stuttgart behaalde met een mooie dubbelslag zijn zestiende algemene overwinning op Le Mans. Maar ook de troepen van Nissan mochten mee het podium op. In tegenstelling tot ’97 haalden dit keer wel alle wagens de eindmeet, zodat ook de Japanners met plaatsen 3, 5, 6 en 10 met opgeheven hoofd huiswaarts konden keren.

Nissan R390 GT1 3

Aangezien de R390 in de GT1-klasse uitkwam, dienden er ook wegvarianten te worden geproduceerd. De teller bleef uiteindelijk steken op twee exemplaren, waarvan er slechts één te koop werd aangeboden. Deze wagens dienden het wel zonder achterspoiler en met ‘slechts’ 550 pk te stellen. Na ’98 zat het avontuur voor de R390 GT1 erop en verdween deze Japanse geweldenaar jammer genoeg in de anonimiteit. In ’99 testte Nissan nogmaals zijn geluk op Le Mans, dit keer in de prototypeklasse met de R391. Helaas zonder enig succes. Maar wie weet kan de Nissan GT-R LM Nismo komend weekend alsnog verbazen en Nissan zijn eerste Le Mans overwinning schenken. Niet vergeten dat ook in 1991 de overwinning ging naar een outsider uit het land van de rijzende zon…