Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Concept vehicle Z13, 1993 (02/2010)Bij DRIVR proberen we je regelmatig kennis te laten maken met een onbekende, haast vergeten auto. Vaak zijn dat vreemde en eeuwige concepts, zoals deze BMW Z13. Een vreemde eend in de bijt van BMW, die in onze mailbox belandde dankzij Michael Banovsky, een autoliefhebber die elke dag met veel plezier een Weird Car bovenhaalt. Bovendien heeft hij als managing director van Petrolicious onrechtstreeks een invloed op DRIVR. Deze week verraste hij ons met de BMW Z13 concept uit 1993.

1993_BMW_Z13_07

De Z13 stond in het teken van efficiëntie en duurzaamheid. Deze ongewone Z moest geen uitblinker zijn in snelheid, maar wel in laag verbruik. Dit 830 kg wegende project van BMW Technik werd aangevoerd door een 1.200 cc-motor van de BMW K1100-motorfiets en lag achterin de wagen. De 82 pk die de kleine motor produceerde, werd via een CVT-transmissie naar de achterwielen overgebracht.

Concept vehicle Z13, 1993, x-ray (02/2010)

De looks zijn bijzonder. Enerzijds dwalen mijn gedachten bij deze Z13 af naar een Multipla, maar anderzijds zie ik ook meteen de knappe i3 voor ogen. Er valt dus te discussiëren over het uiterlijk, maar ik weet ‘m uiteindelijk wel te smaken. De Z13 steunt op een aliminium spaceframe chassis en de carrosserie zou deels bestaan uit met de hand gevormde aluminium panelen. Nog boeiender is misschien wel de binnenkant. Om het met een cliché te zeggen: de schoonheid zit vanbinnen bij deze driezitter.

Drie zitplaatsen? Jawel, net zoals de kort daarvoor geïntroduceerde McLaren F1 zit de bestuurder centraal in de auto. De twee passagiers mogen iets verder naar achteren genieten van de vele beenruimte en het uitzicht in de bijzondere Z13. Dat uitzicht was namelijk erg goed dankzij de dunne raamstijlen, grote ruiten en het panoramische dak. En voor de hippe vogels van de jaren 90 was er, naast de stereo en de satellietnavigatie, een draagbare telefoon en zelfs een faxmachine. De luxe en het comfort van een grote sedan in een compact wagentje dat 25 cm kleiner is dan een Chevrolet Spark.

1993_BMW_Z13_02

1993_BMW_Z13_011993_BMW_Z13_08

De revolutionaire BMW Z13 kwam uiteindelijk nooit in productie. Dat het niet gebeurde, heeft vooral te maken met de overname van Rover indertijd, wat enkele jaren later zou leiden tot de wedergeboorte van Mini. In dat opzicht was de Z13 waarschijnlijk een goede studie. Toch zou de automobielindustrie een totaal andere look gekregen kunnen hebben wanneer niet Mini, maar wel de Z13 de straten zou hebben veroverd.