Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wij hebben Minerva, de Duitsers Borgward en de Engelsen Bristol en TVR. Allemaal merken met een rijke geschiedenis die de laatste jaren vooral geprobeerd hebben – maar er niet echt in geslaagd zijn – om echt van de grond te komen. Over het doodlopende straatje van Minerva gaan we niet verder uitbreiden. Voor  Bristol, TVR  en Borgward is er daarentegen wel nog hoop. De laatste signalen en toekomstplannen lijken voorzichtig positief. Een stand van zaken.

Borgward_Isabella

Beginnen doen we met Borgward. Het Duitse merk beleefde zijn gloriejaren van 1919 tot 1963, en na meer dan een halve eeuw plant het nu zijn comeback. En die plannen zijn erg concreet. Het was Christian Borgward, de kleinzoon van de stichter Carl F.W. Borgward, die in maart op het salon van Genève een wedergeboorte aankondigde. De man die dat in goede banen zal leiden is voormalig Daimler China-baas Ulrich Walker. Die kondigde aan dat de weg nog lang is, maar in september moet er op het salon van Frankfurt een eerste model voorgesteld worden. Dat wordt een SUV die in 2016 in productie moet gaan. Binnen enkele tientallen jaren weten we of ze net zoals tussen ’19 en ’63 terug de kaap van 1 miljoen auto’s halen.

TVR_Tuscan

Voor de faillissementen van TVR en Bristol moeten we minder ver terug in de tijd. In 2006 ging TVR definitief in het rood. De voormalige Russische eigenaar van het Britse autosportmerk verkocht het merk twee jaar geleden aan de succesvolle ondernemers Les Edgar en John Chasey, waardoor het terug in Britse handen kwam. Hoewel deze twee zakenmannen geen of weinig kennis hebben van de autobranche en auto’s bouwen, beschikken ze wel over de middelen om zich te laten omringen met specialisten. Twee gerenommeerde namen deden hun intrede: Gordon Murray Design en Cosworth. Met hun kennis en vakmanschap ziet de toekomst van TVR er hopelijk weer rooskleurig uit.

1946_Bristol_400

In maart 2011 viel het doek over Bristol. In april van datzelfde jaar werd het weliswaar al overgenomen door de Frazer-Nash-groep. Voor de terugkomst van het merk werd Project Pinnacle opgestart om in 2016 ter ere van de 70ste verjaardag van het merk een nieuwe sportwagen voor te stellen. Het laatste nieuws is dat BMW de nieuwe Bristol zal voorzien van een krachtbron. Daarmee knoopt het weer aan met zijn geschiedenis, want tot 1961 werden hun motoren gemaakt in Beieren. In den beginne kopieerden ze zelfs de gekende BMW-grille.

Hoop doet leven voor deze drie iconische autobouwers. En 2016 belooft voor alle drie een belangrijk jaar te worden. Nu ze zich met de nodige knowhow hebben omringd, lijkt de kans toch weer te groeien dat er binnen enkele jaren weer meerdere Borgwards, TVR’s of Bristols in het straatbeeld verschijnen. To be continued…