Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Geen Lewis Hamilton deze keer, ondanks een zoveelste poleposition. Het was Nico Rosberg die in Oostenrijk de hoofdvogel afschoot. En ook geen Ferrari op drie. Die eer ging naar Williams met Massa, die zijn eerste podiumplek van het seizoen behaalde. Er waren best wat opgaves op de Spielberg, want slechts veertien wagens reden de race uit. Dat lag weliswaar niet aan een apocalyptische stortbui, vele uitdagende duels of piloten die tot het uiterste gingen. Hoofdoorzaken waren motorpech en één spectaculaire crash.

Formula One World Championship 2015, Round 8, Austrian Grand Prix, Spielberg, Austria, Sunday 21 June 2015 - Nico Rosberg (GER) Mercedes AMG F1 W06 leads at the start of the race.

De eerste ronde van de Oostenrijkse Grand Prix was veruit de opwindendste van de 71 afgelegde rondjes. De start bleek uiterst belangrijk voor Nico Rosberg. Vanop de tweede plaats was hij beter weg dan ploegmaat Lewis Hamilton, waardoor de Duitse vice-wereldkampioen op kop de eerste bocht in ging. Zoals in de vorige races al vaak bleek, heeft diegene ook een grote kans op winst, en dat was gisteren niet anders. Hamilton kwam nooit meer echt in het zog van Rosberg.

Niet veel later volgde er een hallucinant beeld toen Kimi Raikkonen, die na een mislukte kwalificatie in het achterveld moest starten, plots tegen de vangrail schoof met de McLaren van Fernando Alonso op hem. Bij het uitkomen van een bocht verloor de koele Fin de controle over de wagen en nam daarbij Alonso mee van de baan. De McLaren van de Spanjaard kwam daarbij deels op de Ferrari terecht. Raikkonen mag zijn beschermengel bedanken dat hij heelhuids uit zijn rode bolide kroop, want het voorwiel en andere onderdelen van de McLaren schoven bij de crash rakelings langs zijn hoofd.

2015_F1_Oostenrijk_03

Na het optreden van de safety car werd de race hervat en schoten vooraan de Zilverpijlen weer weg. Achter hen kreeg Massa de derde plaats cadeau, nadat het rechterachterwiel van Vettel bij een pitstop niet wilde meewerken en hij kostbare seconden verloor. De Duitser kwam nog even tot op een tweetal seconden, maar de Williams van Massa was nog snel genoeg en hield stand.

Formula One World Championship 2015, Round 8, Austrian Grand Prix, Spielberg, Austria, Sunday 21 June 2015 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF15-T has a long pit stop with a stuck rear right wheel.

Achter hen toonde Verstappen zich in zijn Toro Rosso gedurende het hele weekend sterker dan de Red Bulls, die duidelijk een stapje achter staan op hun youngsters. Ploegmaat Sainz Jr viel dan weer uit. Zoals wel vaker gebleken, zijn Grosjean en Maldonado in hun Renaults het bedrijvigst als het op inhalen aankomt. Grosjean viel ook uit, maar Maldonado reed sterk. Bij zijn laatste inhaalmanoeuvre op Verstappen was er even een hachelijk moment toen hij met de DRS aan iets te bruusk van richting veranderde, maar wonder boven wonder hield hij zijn wagen op het asfalt en passeerde hij zelfs de jonge Nederlander.

Formula One World Championship 2015, Round 8, Austrian Grand Prix, Spielberg, Austria, Sunday 21 June 2015 - Valtteri Bottas (FIN) Williams FW37 and Nico Hulkenberg (GER) Sahara Force India F1 VJM08 battle for position.

Nog een kleine ode aan Nico Hulkenberg, die een week geleden nog Le Mans won in een Porsche – faut le faire – en duidelijk vertrouwen heeft getankt. Hij reed probleemloos naar een zesde plek, zijn beste resultaat van het seizoen. Voorts is daarmee de kous af en het meeste gezegd over deze race. Dat is best wel spijtig, want een boeiend kijkstuk was het wederom niet. Je zou soms gaan denken of je dat anderhalf uur op zondag niet beter kunt besteden. Hoewel de races niet altijd even spektakelrijk zijn, kruipt Rosberg wel weer tot op tien punten van WK-leider Hamilton. Als je dus enkel naar de stand kijkt, lijkt de strijd om het wereldkampioenschap toch nog spannend.

Uitslag GP Oostenrijk:

1. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) in 1u30’16″930
2. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) op 8″800
3. Felipe Massa (Bra-Williams) Williams) 17”573
4. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 18”181
5. Valtteri Bottas (Fin- 53”604
6. Nico Hülkenberg (Dui-Force India) 64”075
7. Pastor Maldonado (Ven-Lotus) 1 ronde
8. Max Verstappen (Ned-Toro Rosso)
9. Sergio Perez (Mex-Force India)
10. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull)
11. Felipe Nasr (Bra-Sauber)
12. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull)
13. Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) 2 rondes
14. Roberto Merhi (Spa-Manor) 3 rondes
15. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso) DNF
16. Romain Grosjean (Fra-Lotus) DNF
17. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) DNF
18. Will Stevens (GBr-Manor) DNF
19. Jenson Button (GBr-McLaren) DNF
20. Fernando Alonso (Spa-McLaren) DNF

 

Tussenstand WK top 10:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) 169 pt.
2. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) 159 pt.
3. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 120 pt.
4. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) 72 pt.
5. Valterri Bottas (Fin-Williams) 67 pt.
6. Felipe Massa (Bra-Williams) 62 pt.
7. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) 36 pt.
8. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) 19 pt.
9. Nico Hülkenberg (Dui-Force India) 18 pt.
10. Romain Grosjean (Fra-Lotus) 17 pt.