Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het begint haast een constante te worden wanneer Hyundai een op papier DRIVR-waardig model uitbrengt: de warme doch uitdrukkelijke oproep om onze sportieve verwachtingen niet te hoog te leggen. De Veloster Turbo mochten we geen GTI noemen, en deze i30 Turbo is evenmin een hot hatch. Maar de i30 die ons op de parking staat op te wachten, krijgt wel een spierwit livrei mee met rode stiksels in het interieur. Rare jongens, die Koreanen.

2015_hyundai_i30_turbo_02

Wat voor model is deze i30 Turbo dan wel precies?

Een snelle GT of warm hatch eerder dan een uitgesproken sportief derivaat. Hyundai trekt de ophanging iets strakker aan, belooft meer directheid en feedback in het stuur, en stopt iets grotere geventileerde schijven achter de achttienduimers. Voorin zorgt een gelijkaardig blok als dat van de Veloster Turbo, gekoppeld aan een manuele zesbak, voor 186 pk en 265 Nm, een sprinttijd van 8,0 seconden en een top van 219 km/h. In deze tijden niet overdreven sportief te noemen, maar vlot genoeg voor een warme hatchback.

Is er verder iets veranderd ten opzichte van de i30 die jullie twee jaar geleden reden?

De gewone i30 kreeg inderdaad begin dit jaar een facelift mee, waarvan de belangrijkste uiterlijke wijzigingen betrekking hebben op het radiatorrooster. Verder vervoegt er een 1.4-instapmotor de rangen, en is er ook een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling verkrijgbaar. Deze i30 Turbo krijgt dan weer een modelspecifiek radiatorrooster mee, standaard achttienduimers, en een dubbele uitlaat. Binnenin zorgen rode accenten voor de sportieve toets.

2015_hyundai_i30_turbo_032015_hyundai_i30_turbo_05

Wat zegt het dynamische plaatje?

Dat zit eigenlijk best snor. De stevigere ophanging resulteert in slechts minimaal verlies van comfort, terwijl het bochtenwerk er qua dynamiek op vooruit gaat. In lijn met de ambities die Hyundai met dit model heeft dus. Ook het gewicht van de bedieningsorganen – en vooral dat van het stuur – is merkelijk beter, terwijl de manuele zesbak lekker in de hand ligt. Minpunten? Het volstrekt overbodige FlexSteer-knopje, dat stuurgewicht slechts minimaal en feedback helemaal niet aanpast, en het karakter van de T-GDi, die pas in het middengebied tot leven komt. Al kan dat laatste ook toe te schrijven zijn aan het instant koppel dat we van de meeste moderne turboblokken gewend zijn.

Krijg ik ook waar voor mijn geld?

Daarvoor zit je bij de Koreanen uiteraard goed: standaard beschikt de i30 Turbo onder meer over een panoramisch open dak, bi-xenonkoplampen, verwarmde stoelen en een navigatiesysteem met achteruitrijcamera. De optielijst is dus quasi onbestaande. Ook de afwerking is op peil, en voor een instapprijs van 27.999 euro moet Hyundai zeker genoeg klanten kunnen vinden.

2015_hyundai_i30_turbo_042015_hyundai_i30_turbo_01

Conclusie?

Hyundai heeft het bij het rechte eind om de i30 Turbo geen hot hatch te noemen. Wie zijn i30 desondanks graag iets sportiever ziet, zal hiermee dan ook geen slechte keuze maken. Toch zijn we benieuwd wat de Koreanen ervan maken als ze – we zeggen maar wat – het 204 pk sterke blok van de KIA pro_cee’d GT in het vooronder lepelen. Want deze hardware kan dat zeker aan.

HYUNDAI i30 Turbo

Plus Min
+ Capabel onderstel – Overbodige FlexSteer

Weggecijferd

Motor 1.6 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie zesbak, manueel
Vermogen 186 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 265 Nm (@1.500 – 4.500 tpm)
Gewicht 1.292 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 219 km/h
Gem. testverbruik 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot 169 g/km
Vanafprijs 27.999 euro

Verdict

8 op 10