Bedankt, Silverstone. Eindelijk kregen we een race die het weer waardig was om een race te noemen. Het spektakel was vanaf de eerste ronde aanwezig en een vleugje Engelse regen had ook zijn aandeel in de pret. Voor een keer was de spanning echt vooraan in de race te zoeken en niet in het middenveld. Daarvoor moeten we de jongens van Williams bedanken, die de Zilverpijlen lang onder druk zetten. Om op het einde weliswaar te concluderen dat Hamilton en Rosberg toch weer op één en twee staan en Vettel de lachende derde is.
Wat een blitzstart. Niet van de Mercedessen, niet van de Ferrari’s, maar wel van de Williamsen van Bottas en Massa. De Braziliaan vertrok als een speer vanop plaats drie en ging tussen de twee Zilverpijlen door de eerste bocht in. Zijn Finse teamgenoot volgde in zijn zog en leek even plaats twee in te nemen, maar WK-leider Lewis Hamilton liet zich niet zomaar wegzetten en piloteerde zich terug in het zog van leider Massa.
Spektakel vooraan, maar ook achteraan, waar er toch wel twee opmerkelijke botsingen plaatsvonden. Romain Grosjean verloor door een lichte tik in de eerste bocht de controle en schakelde vervolgens zichzelf en zijn eigen ploegmaat Maldonado uit. Ook Fernando Alonso raakte aan het schuiven in het tumult van de eerste bocht en hij plantte onwillig zijn neus vol in de zij van die andere McLaren van Button. Pech voor de thuisrijder, Alonso kon gelukkig wel nog voort na het halen van een nieuwe neus.
De crashes zorgden meteen voor een tussenkomst van de Safety Car, en die zorgde voor spektakel bij de herstart. Een te gretige Lewis Hamilton wilde geen duimbreed toegeven op leider Massa, maar in zijn enthousiasme moest hij in de laatste bocht voor start-finish even het voorwiel blokkeren en hij miste daarbij enigszins de bocht. Bottas nam het cadeau met plezier in ontvangst en schoot door naar twee. Tot verbazing van velen konden de Mercedessen nooit echt de aanval inzetten. Nu las ik laatst dat de huidige F1-motoren het best presteren in schone lucht. In de achtervolging op een concurrent rijden de coureurs vooral in ‘vuile’ lucht, en dat zou dus een nefaste invloed hebben op de aanvalsdrift.
De pitstops werden bijgevolg wederom bepalend. WK-leider Hamilton kwam als eerste binnen en dat leek zijn eerste goede keuze van de race. Terwijl Massa en Rosberg samen de pits in gingen en ook zij aan zij eruit reden, was Hamilton al voorbijgesneld. Toen Bottas de volgende ronde om een nieuw setje banden ging, was hij eraan voor de moeite. Hij kwam terug buiten op drie, na Massa en voor Rosberg. Een pluim voor de crew van Mercedes, die duidelijk sneller is.
En toen was er de Engelse druilerige regen. Omdat het niet over het hele circuit regende, bleef het halen van intermediates een zware gok. Toch werd al duidelijk dat de Mercedes het op slicks ook al beter deed in de regen. Rosberg vond duidelijk meer grip en het inhalen van Bottas en Massa leek plots een piece of cake. Dan toch de betere auto… Het was weliswaar Hamilton die wederom de perfecte keuze maakte. Toen hij zijn regenbanden ging halen, leek het nog niet voldoende te regenen, maar zijn timing was wel degelijk perfect. De regen was plots overal en de concurrenten waren gezien.
Terwijl Rosberg, Massa en Bottas dus allemaal een rondje te lang op het nat bleven, was Sebastian Vettel de lachende derde. Hij pitte in dezelfde ronde als Hamilton en dat voordeel bleek enorm. Terwijl hij de hele race voor plaats vijf vocht, stond hij plots terug op het podium.
Geen tweede Monaco-drama voor Hamilton, maar wel een knappe thuisoverwinning. De Williamsen, mogen moeten teleurgesteld zijn. Ze leken de strijd aan te kunnen, maar in de regen leek de Mercedes dan weer de betere auto. Ook Vettel kan onverwacht en dankzij dezelfde goede stop als Lewis Hamilton erg tevreden zijn met zijn derde plaats, die er eigenlijk nooit inzat voor de regen. En wie misschien wel even blij is als de winnaar, is ex-wereldkampioen Fernando Alonso. Hij haalt in de gebrekkige McLaren het eerste punt van het seizoen, ondanks een botsing in de eerste ronde.
Uitslag GP Silverstone:
1. | Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) | in 1u31’27″729 |
2. | Nico Rosberg (Dui-Mercedes) | op 10″956 |
3. | Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) | 25”443 |
4. | Felipe Massa (Bra-Williams) | 36”839 |
5. | Valtteri Bottas (Fin-Williams) | 63”194 |
6. | Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) | 63”955 |
7. | Nico Hülkenberg (Dui-Force India) | 78”744 |
8. | Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) | 1 ronde |
9. | Sergio Perez (Mex-Force India) | “ |
10. | Fernando Alonso (Spa-McLaren) | “ |
11. | Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) | “ |
12. | Roberto Merhi (Spa-Manor) | 3 rondes |
13. | Will Stevens (GBr-Manor) | “ |
14. | Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso) | DNF |
15. | Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) | DNF |
16. | Max Verstappen (Ned-Toro Rosso) | DNF |
17. | Romain Grosjean (Fra-Lotus) | DNF |
18. | Pastor Maldonado (Ven-Lotus) | DNF |
19. | Jenson Button (GBr-McLaren) | DNF |
20. | Felipe Nasr (Bra-Sauber) | DNS |
Tussenstand WK top 10:
1. | Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) | 194 pt. |
2. | Nico Rosberg (Dui-Mercedes) | 177 pt. |
3. | Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) | 135 pt. |
4. | Valterri Bottas (Fin-Williams) | 77 pt. |
5. | Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) | 76 pt. |
6. | Felipe Massa (Bra-Williams) | 74 pt. |
7. | Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) | 36 pt. |
8. | Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) | 27 pt. |
9. | Nico Hülkenberg (Dui-Force India) | 24 pt. |
10. | Romain Grosjean (Fra-Lotus) | 17 pt. |