Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rally is misschien wel de meeste technische tak van de autosport. Bekijk daarvoor maar eens een on-boardvideo op Youtube en het spreekwoordelijke ei komt snel in je broek tevoorschijn. Toch is de aandacht voor de rallysport geslonken, terwijl er van homologatiespecials al lang geen sprake meer is. Daarom komen er vanaf 2017 nieuwe regels die het WRC flitsender dan ooit moeten maken. En de auto’s? Die worden er alleen maar sneller op.

2017_WRCRally

De FIA World Motor Sport Council in Mexico City heeft deze week de nieuwe regelgeving goedgekeurd. De drie grootste doelstellingen waren simpel: maak de look van de auto spectaculairder, houd rekening met het kostenpakket en behoud – of liever: verbeter – de veiligheid. Een nieuwe aerodynamische body met grotere achterspoiler moet de wagen er agressiever doen uitzien. Hoewel ze met de keuze voor het B-segment de laatste jaren toch richting een verkleining zijn gegaan, mogen de auto’s vanaf 2017 weer iets breder worden – al gaat het slechts om 55 mm. Ook vooraan en achteraan zal de bolide meer mogen overhangen.  Het beoogde gewichtsverlies bedraagt 25 kg.

2017_Toyota_YarisWRC

Kortom: agressiever qua uiterlijk, maar ook sneller en met meer vermogen onder de motorkap. De stoeterij wordt opgekrikt van 300 pk naar 380 pk. Daarnaast wordt ook omvang van de turbo restrictor verhoogd van 34mm naar 36 mm. Tenslotte is er nog de reïncarnatie van de elektronische, centraal gelegen differentiëlen. Toyota, dat net op 2017 mikte voor een comeback, zal meteen mogen aan zijn nieuwe Yaris Rally WRC mogen sleutelen…

De eerste nieuwe regelgeving sinds 2011 belooft dus veel goeds voor de rallysport. Huidig wereldkampioen Sébastien Ogier reageerde op wrc.com alvast opgetogen: “As a racing driver you are always looking for more performance. I think the larger wing and new aerodynamics will give the car a bit more downforce, more grip and more speed going into the corners.” We zullen het met argusogen bekijken in 2017, want de kans bestaat natuurlijk dat we tegen dan onze eigenste Thierry Neuville als wereldkampioen mogen vieren.

[Bron & Schets: Evo Magazine]