Niets zo onlosmakelijk verbonden met de VS van A als de Ford Mustang, tenzij appeltaart, obesitas en gekke miljardairs met gekke kapsels. Vraag maar aan lezer Sven Smets. Maar wat als de trappelende pony zijn paarden niet meer uit een atmosferische V8 hengst, maar uit een EcoBoost met een gehalveerd aantal cilinders? Wij zochten het een dagje uit op eigen bodem.
Wacht even: een EcoBoost in een Mustang?
Jazeker: omdat de zesde generatie Mustang nu ook officieel wereldwijd wordt gecommercialiseerd (het ‘One Ford’-principe, weet u nog?), krijgt de pony car naast de klassieke V8 een substitute voor cubic inches dat beantwoordt aan wat een moderne benzinemotor volgens Europa moet zijn: drukgevoed, (relatief) zuinig en krachtig. Resultaat: 314 pk, 434 Nm en een sprinttijd van 5,8 seconden. Met de manuele zesbak geeft Ford een normverbruik op van 8,0 liter en een CO2-uitstoot van 179 g/km.
Wat doet dat met het karakter van de ‘Stang?
Een waardige vervanger vormen voor de ‘kleinere’ V6-blokken van vroeger. Dat staat in elk geval buiten kijf. Net als de V6-blokken vroeger zul je er geen rokerige strepen rubber op het asfalt mee tekenen, maar toch is de EcoBoost soepel en gewillig genoeg. Alleen mis je wat top end voorbij het maximumkoppel, dus een laatste sprint richting rode zone zit er niet in. Ook de geluidsbeleving is niet helemaal je dat: een artificieel en bassig handje toegestoken binnenin, maar als een klassiek turboblok blazend aan de buitenkant.
En hoe doet die V8 het?
Die gedraagt zich dan weer als een klassiek atmosferisch blok: een graduele vermogensopbouw met traditionele Amerikaanse V8-roffel. Het beste van die V8 bevindt zich dus in de hogere regionen van de toerenteller; onderin neemt de Mustang wat meer de tijd om op gang te komen. Het hoeft niet te verbazen dat zulke grote atmo ook een hoger verbruik optekent: gemiddeld 13,5 liter, aldus Ford. Verdere cijfers? 441 pk en 530 Nm, goed voor een winst van een volle seconde op de klassieke sprinttijd ten opzichte van de EcoBoost.
Moet ik verder nog wat weten?
Deze zesde generatie Ford Mustang zet qua wegligging en rijgedrag reuzenstappen voorwaarts: de klassieke starre achteras van de vorige generaties, die vaak voor een onnauwkeurig weggedrag durfde te zorgen, werd ingeruild voor een onafhankelijke achterophanging. Ook de voorophanging werd aangepast, en samen met een 28 procent stijver koetswerk zorgt dat voor een Mustang die vertrouwen blijft wekken als het er wat sneller aan toegaat. En die met beide motorisaties bovendien aangenaam schakelt en stuurt.
Conclusie?
De Ford Mustang behoudt het karakter, de uitstraling en helaas ook grotendeels de afwerking van zijn voorganger, maar doet er een ingrijpend verbeterd rijgedrag bovenop. Het EcoBoost-blok zorgt ervoor dat je al vanaf 37.000 euro met een Mustang rijdt, wat budgetbewuste liefhebbers van het model zeker zal aanspreken. De V8 kost amper 5.000 euro meer. En daar begint – naar onze mening – de échte Mustang-beleving.
Ford Mustang 2.3 EcoBoost
Plus | Min |
+ Tempert verbruik |
– Artificiële klank |
Ford Mustang 5.0 V8
Plus | Min |
+ Verbeterd rijgedrag | – Duurder voor de portefeuille |
Weggecijferd
2.3 EcoBoost | 5.0 V8 | |
Motor | 2.3, vier-in-lijn, turbobenzine | 5.0 V8, atmo |
Aandrijving | Achterwielen | Achterwielen |
Overbrenging | 6-bak, manueel | 6-bak, manueel |
Vermogen | 314 pk (@ 5.500 tpm) | 441 pk (@ 6.500 tpm) |
Koppel | 434 Nm (@ 3.000 tpm) | 530 Nm (@ 4.250 tpm) |
Gewicht | 1.655 kg | 1.720 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 5,8 s | 4,8 s |
Topsnelheid | 233 km/h | 250 km/h |
Gem. normverbruik | 8,0 l/100 km | 13,5 l/100 km |
C02-uitstoot | 179 g/km | 299 g/km |
Vanafprijs | 37.000 euro | 42.000 euro |
Verdict
Ford Mustang 2.3 EcoBoost
Ford Mustang 5.0 V8