Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer je in het persdossier de woorden ‘GT’, ‘sportieve styling’ en ‘benzine of diesel’ leest, kan dat twee dingen betekenen. Ofwel is de GT in kwestie een zoethoudertje in trainingspak voor het grove geschut (lees: de Peugeot 308 GTi), ofwel gaat het om een volwaardig sportief model dat zich tussen de gewone modellen en de nakende GTi nestelt. Wij zochten het uit aan de hand van de benzineversie in vijfdeursderivaat.

2015_peugeot_308_gt_01

Wat is die GT-uitvoering precies?

Een iets scherper ogende European Car of the Year 2014, dankzij onder meer ledkoplampen, zwartgelakte spiegels en dubbele uitlaat. Modelspecifieke achttienduimers en Bleu Magnetic-koetswerkkleur moeten de 308 GT onderscheiden van de meer plebejische Peugeots. Binnenin wijzen een GT-opschrift onderaan de stuurvelg en rood stiksel op de stoelen, het stuur en de versnellingspook erop dat de Fransen het allemaal wat dynamischer zien. Peugeot nam onderhuids vooral het onderstel onder handen: vooraan kwam de boel 7 mm lager te liggen, achteraan 10 mm. De ophanging werd iets stugger, en de 308 GT krijgt grotere remmen aangemeten.

En er is een benzine én diesel, zeg je?

Jazeker, en naast deze vijfdeursuitvoering kun je de 308 GT ook nog in SW-breakvariant aanstippen. De 1.6 THP-benzinemotor is alleen verkrijgbaar met handgeschakelde zesbak, en ontwikkelt 205 pk en 285 Nm. Nul tot honderd passeert in 7,5 seconden; de topsnelheid ligt op 235 km/h. De 2.0 BlueHDi zorgt met 180 pk en 400 Nm voor een sprinttijd van 8,6 seconden en een piek van 218 km/h. Zelfschakelaars zijn eraan voor de moeite: de zelfontbrander kan alleen worden gekoppeld aan een Aisin-zestrapsautomaat.

2015_peugeot_308_gt_022015_peugeot_308_gt_03

Klopt het dynamische plaatje?

De onderhuidse ingrepen aan het onderstel zorgen voor een iets levendiger weggedrag dan dat van de – al meer dan degelijk sturende – gewone 308. Daardoor wisten we de eerste tryout van de nieuwe DRIVR-rit met plezier af te haspelen. Bovendien is het THP-blok voldoende potent om ook aan hogere snelheden alert uit de hoek te komen. Minpunten? De sportknop van het standaard Driver Sport Pack voegt weinig toe behalve een synthetisch geluid, scherpere gasrespons en iets meer stuurgewicht. Dat typisch kleine Peugeot-stuur vergeet details door te telefoneren, en de zesbak wordt geplaagd door lange slagen en een iets te lichte bediening.

Moet ik verder nog wat weten?

Het belangrijkste is dat Peugeot om onverklaarbare redenen wat onder zijn eigen duiven schiet: voor de gewone 308-modellen is er immers ook een GT Line beschikbaar, waardoor de verschillen – op de motor na – worden uitgevlakt tot de afstelling van het onderstel. Het verschil tussen beide bedraagt ongeveer 4.000 euro voor een 1.2 THP GT Line van 130 pk (24.544 euro) en een 1.6 THP GT van 205 pk (28.397 euro).

2015_peugeot_308_gt_042015_peugeot_308_gt_05

Conclusie?
De Peugeot 308 GT afdoen als een zoethoudertje, lijkt ons wat te kort door de bocht. Het verschil in dynamiek met de kleinere benzineversies is daarvoor merkbaar genoeg. Maar om te spreken van een volwaardig sportief derivaat, mist de 308 GT de stukjes focus en verbondenheid die DRIVRs ambiëren. En die Peugeot Sport ongetwijfeld onder de arm heeft wanneer ze hun tanden in de 308 GTi zetten. Onward and upward.

PEUGEOT 308 GT 1.6 THP 205

Plus Min
+ Potente THP – Meerwaarde sportknop

Weggecijferd

Motor 1.6 vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie zesbak, manueel
Vermogen 205 pk (@6.000 tpm)
Koppel 285 Nm (@1.750 – 4.500 tpm)
Gewicht 1.200 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 235 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
CO2-uitstoot 134 g/km
Vanafprijs 28.397 euro

Verdict

8 op 10