Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nam collega Wim de vorige drie trips met Skoda – inclusief de Superb berline – nog voor z’n rekening, dan trok ondergetekende enkele weken geleden richting München voor de nieuwe Skoda Superb Combi. De Tsjechen overdonderen ons naar goede gewoonte met superlatieven en – op papier althans – revolutionair cijfermateriaal.  Maar of ze ons ook keer op keer kunnen overtuigen?

Skoda-Superb_Combi_2016_1024x768_wallpaper_03

Revolutionair cijfermateriaal, wat bedoel je daar precies mee?

Wie Skoda al een beetje kent, weet dat het hier gaat om het aantal ‘ruimteliters’. Kon de berline je al verrassen met een kofferruimte van 625 liter (achterbank rechtop) en 1.760 liter (rugleuning plat), dan doet de Combi daar met respectievelijk 660 liter en 1.950 liter nog een ferm schepje bovenop. Gewoonweg de sterkste in z’n klasse (en ver daarbuiten), en de koffer openen kan ook hier (optioneel) Kate Ryan-gewijs met een kniezwengel.

De bagage kan dus vlot mee, en de passagiers?

Op vlak van kofferruimte heb je dus al de grootste en dat wordt binnenin alleen maar beter. De achterbank biedt maar liefst een volledige meter hoofdruimte en je moet al bijna stelten dragen om te weinig been- of knieruimte te hebben. Zelfs het comfort mag er voor de bankzitters best wel zijn. Daar zijn het vooral de afzonderlijke airconditioning, sfeerverlichting en erg comfortabele (lederen) zetels die je meteen op je gemak stellen en bij tijden zelfs het logo doen vergeten.

Skoda-Superb_Combi_2016_1024x768_wallpaper_30Skoda-Superb_Combi_2016_1024x768_wallpaper_14

Hoezo, logo? 

Welja, het blijft doodzone dat Skoda nog wat blijft sukkelen met zijn imago. Volledig onterecht trouwens. Want zoals je ook in onze eerst test kon lezen, staat de Superb net als de Passat op het MQB-platform van Volkswagen, valt de aandrijflijn volledig onder toezicht van Wolfsburg en moet het Tsjechische merk qua afwerking en comfort helemaal niet meer onderdoen. Om nog maar te zwijgen van de looks, die ondergetekende bijna deden twijfelen of hij wel op de juiste vlucht was gestapt.

Wat moet ik zeker nog weten over de Superb Combi?

Misschien dat het nooit de meest dynamische DRIVzal worden. Of dat je best uitkijkt naar de 2.0 TDI (150 pk) met DSG6, aangezien die met 118 gram CO2 de hoogste value-for-money-ratio optekent, daarbij makkelijk met het dagelijkse verkeer meebolt en ten slotte ook met 4×4 uitgerust kan worden.  Verder blijft Skoda verbazen met paraplu’s in deuren, handige fixeerbeugels in koffers en nog talloze (30+) andere innovatieve gimmicks. Kwestie van de slagzin ‘Simply Clever‘ meer dan eens te kunnen gebruiken tijdens de persconferentie.

Skoda-Superb_Combi_2016_1024x768_wallpaper_0a

Conclusie?

Deze Skoda Superb Combi 2.0 TDI (150 pk) is rationeel bijna perfect. Het is en blijft een MQB-product en compenseert het minieme gebrek aan state-of-the-art technologieën met een gezonde portie degelijkheid. Ben je niet op zoek naar een DRIVR waarmee je rondetijden kunt verbeteren en wil je eerder een LEASmet bakken koffer-, been- en hoofdruimte, die met 85% van het (pendel)verkeer mee kan, dan moet je niet verder zoeken. Kom alleen niet klagen als hij tijdens het snellere bochtenwerk even wat te zacht aanvoelt.

Skoda Superb 2.0 TDI 150 DSG6

Plus Min
+ Simply Clever – Eerder LEASdan DRIVR

Weggecijferd

 Versie 2.0 TDI 150
Motor 2.0, vier-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Overbrenging 6-traps, dubbele koppeling
Vermogen 150 pk (@ 3.500 tpm)
Koppel 340 Nm (@ 1.750 tpm)
Gewicht 1.520 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,0 s
Topsnelheid 216 km/u
Gem. normverbruik 4,6 l/100 km
C02-uitstoot 121g/km
Vanafprijs 33.240 euro

Verdict

8 op 10