Lang geleden dat we bij DRIVR nog eens het cliché “never change a winning team” van onder het stof hebben gehaald. Bij dezen: om een van de populairste modellen uit de line-up te vervangen, zijn ze in München niet over een nacht Eis gegaan. Of dit dan wil zeggen dat de naamswijziging van 1-Reeks Cabrio naar 2-Reeks Cabrio de belangrijkste verandering is?
Die 2-Reeks Cabrio ziet er toch heel anders uit dan zijn voorganger?
Dat klopt, vooral omdat de afmetingen sterk werden aangepast. De 2-Reeks Cabrio oogt niet alleen potiger dan de ranke 1-Reeks Cabrio, maar heeft ook de cijfers om die stevigere stance te staven: 72 mm extra in de lengte (tot 4m43) en 26 mm in de breedte (tot 1m77). De wielbasis nam met 30 mm toe (tot 2m69) en de spoorbreedte vooraan en achteraan met respectievelijk 41 en 43 mm. Grotere en strakker gepende lichtblokken doen de rest. Ten slotte belooft BMW dat de nieuwe 2-Reeks Cabrio tot 20 procent stijver is dan zijn 1-Reeks-voorganger.
Krijgt de 2-Reeks Cabrio dan ook de meest recente motoren mee?
Jazeker: aan benzinekant is de 136 pk sterke 218i de driecilinder die we eerder al in de Active Tourer konden monsteren. Daarboven vind je de 220i van 184 pk, de 228i met 245 pk die wij aan de tand voelden, en het M-product-dat-er-geen-is, de M235i, die voortaan ook met xDrive te speccen valt. Zelfontbranders zijn er in de vorm van de 218d (150 pk), 220d (190 pk) en 225d (224 pk).
Bevalt die 28i-motor jullie wat?
Op papier zeker, gezien het sprintcijfer van 6,1 seconden en de top van 250 kilometer per uur. Alleen voelt het op de weg niet altijd zes-seconden-snel aan, gezien het niet geringe leeggewicht van 1.610 kilogram (150 kilogram meer dan de Coupé). Het gulle koppel van 350 Nm (tussen 1.250 en 4.800 tpm) weet dat echter goed te maken. Maar goed: wie echt hard wilt gaan, wijkt allicht uit naar de M235i, dus wij geven alleen nog even mee dat de manuele zesbak op de persdemo een aangename aanvulling vormde op de koppelrijke viercilinder. Al maakt iemand die liever cruiset dan scheurt bij BMW zeker geen verkeerde keuze door de Steptronic aan te vinken.
En met de kap gesloten en het tempo naar beneden?
Dan valt er ook prima met de 228i te leven. Want ondanks M Sport-specificatie van de persdemo, die de ophanging 10 mm lager legt, hield de BMW-importeur het bij de standaard zeventienduimers, die ook op ruwer wegdek voldoende comfort garanderen. Minder comfortabel vergaat het volwassen passagiers achteraan, die qua beenruimte iets benepener zitten – al zijn er officiële vierzitscabrio’s op de markt die het op dat terrein beroerder doen. Benut de achterbank als aanvullende stouwplaats voor de 335 liter grote kofferruimte, en voor twee volwassenen is deze 2-Reeks Cabrio alleszins meer dan geschikt.
Conclusie?
De BMW 228i Cabrio is niet de meest atletische 2-Reeks, want die eer is weggelegd voor de M235i. Toch is de ‘gewone’ 2-Reeks dynamisch genoeg om dakloze ritten entertainend te maken, waardoor een succesvolle carrière hem al bij voorbaat verzekerd lijkt. Al zal het gros van de klandizie allicht voor een lichtere motorisatie opteren. Daar zit het prijskaartje van vlot 42.000 euro volgens ons voor iets tussen.
BMW 228i Cabrio (F23)
Plus | Min |
+ Competent totaalpakket | – Gewicht in de schaal |
Weggecijferd
Motor | 2.0 vier-in-lijn, turbobenzine |
Aandrijving | Achterwielen |
Transmissie | 6-bak, manueel |
Vermogen | 245 pk (@5.000 – 6.500 tpm) |
Koppel | 350 Nm (@1.250 – 4.800 tpm) |
Gewicht | 1.610 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 6,1 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
Gem. testverbruik | 9,2 l/100 km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
Vanafprijs | 42.150 euro |
Verdict