Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

steve mcqueenLe Mans uit 1971 met Steve McQueen in de hoofdrol is misschien wel de meest iconische film op gebied van autosport. Op dat moment scheerde McQueen hoge toppen in Hollywood en leek de wereld aan de voeten te liggen van The King Of Cool. Tegelijkertijd vergde de film voor McQueen zoveel van hem dat die mogelijk het begin van het einde betekende. De beproevingen waarvoor hij kwam te staan tijdens het draaien van de film, maar bovenal veel extra nooit vertoond beeldmateriaal hebben de regisseurs Gabriel Clarke en John McKenna nu gebundeld in de documentaire Steve McQueen: The Man & Le Mans.

De docufilm maakte eerder dit jaar zijn debuut in Cannes en verschijnt hopelijk binnenkort in enkele theaters of toch op zijn minst online. We kunnen je wel al de veelbelovende trailer laten zien:

“I’ve always wanted to shoot a motor racing picture, because it has always been something close to my heart and I don’t think there’s any race driver who could really tell you why he races. But I think I can probably show you.” – Steve McQueen

Dat hoor je Steve McQueen aan het eind van de trailer zeggen. Voor de ster van het moment moest dit de ultieme racefilm worden, de kijker moest voelen wat de DRIVR achter het stuur voelde. Het perfectionisme, de passie, maar ook de onaantastbaarheid van McQueen ging zo ver dat het velen te veel werd. Tegelijkertijd toont het ook aan dat de acteur zijn volledige ziel in Le Mans stak. Regisseur Clarke getuigt hierover in een artikel op The Indepent.

“Part of the reason we feel that this is an inspirational story is that you do go into dark places with Steve – and you do realise that his was a flawed character. He was a genius of a man. One of the things we hope to put across is that he was a visionary.” – Gabriel Clarke

Mogelijk een nog grotere troef van de film is het nooit vertoonde materiaal dat aanwezig is in de nieuwe documentairefilm. Op dat nieuwe beeldmateriaal hoor je bovendien de geluiden van de Porsche 917 of de Ferrari 512 zoals ze echt zijn, rauw en onverslonden. Veel nieuwe beelden kwamen uit privécollecties en de zoektocht bracht hen doorheen heel Amerika. In Los Angeles vonden ze bij een editor meer dan 400 dozen met filmrollen. Waarvan ook beelden vanop the camera car die tijdens Le Mans mee racete om echte authentieke beelden te hebben. Daarnaast zijn ook vele uren film teruggevonden die gedraaid zijn tijdens the making of en waar het productieproces en de problemen die er optreden zijn vastgelegd.

“I live for myself and I answer to nobody” – Steve McQueen

Het grootste probleem was waarschijnlijk dat McQueen niet aan een verhaallijn vast wilde houden en de film uit zichzelf tot stand wilde laten komen. Dat was niet naar de zin van zijn goede vriend Bob Relyea, die tevens mede-eigenaar was van Solar Productions, het productiebedrijf achter de film Le Mans. Na twee maanden filmen en nog geen concrete lijn in het verhaal had Relyea er genoeg van en nam de filmstudio Cinema Center de film over. McQueen had het project niet meer in eigen handen en dat heeft hij Relyea nooit vergeven.

“He had the feeling he could be killed every day. There were drivers who didn’t think of this as a movie, and the danger was real. And my dad knew that.” – Chad McQueen

Het is één van de vele hindernissen die de cultfilm Le Mans op zijn weg te verduren kreeg. Samen met talloze sterke getuigenissen, ongehoorde verhalen en ongezien beelden belooft Steve McQueen: The Man & Le Mans een ijzersterke documentaire te worden over de ultieme racefilm en de man die hiervoor alles wilde opgeven.

Wie de film Le Mans nog eens integraal wil bekijken kan dat hier: