Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Singapore staat garant voor spektakel en verrassingen. Vorig jaar moest Rosberg er opgeven en meteen een streep door zijn titelambities trekken. Dit jaar kwam de eerste verrassing uit de kwalificaties. Voor het eerst sinds de GP van Brazilië in 2013 kon Vettel zijn wagen nog eens op pole parkeren. Ricciardo startte op twee en Raikkonen op drie. De ongenaakbaar lijkende Zilverpijlen stonden op de derde rij.

2015_F1_Singapore_01

Op het knappe, nachtelijke stratencircuit zagen we een vlekkeloze start zonder positiewissels tussen de eerste zes. Wie na een knappe kwalificatie helaas wel bleef stilstaan op de startgrid, was Max Verstappen. Gelukkig kon de Nederlander toch nog vanuit de pits vertrekken. Zijn race leek meteen over, maar was het bijlange nog niet.

Wie wel snel mocht inpakken, was Nico Hulkenberg. Massa had net zijn eerste pitstop in de Williams achter de rug toen hij gelijktijdig met de Duitser weer buiten kwam. In de daaropvolgende bocht was het meteen raak. Hoewel Hulkenberg de Braziliaan duidelijk uit de pits zag komen, besloot hij toch veel te scherp in te sturen. Massa die netjes zijn lijn hield, kon de botsing niet vermijden. Hulkenberg ging over het voorwiel de bandenmuur in. Later moest ook Massa zijn wagen in de box parkeren met motorproblemen.

Daarna werd meteen duidelijk dat Mercedes het tempo van Ferrari en Red Bull niet aankon. Zowel bij de start als bij het binnenrijden van de Safety Car moesten de zilverpijlen hun tegenstanders laten gaan. Zo onzichtbaar als de concurrentie het afgelopen seizoen was, zo weinig kwamen Hamilton en Rosberg ditmaal in beeld. Toch moeten we de regerende wereldkampioen nog eens vermelden, want iets voorbij half race verloor Hamilton’s Mercedes plots alle kracht. De eerste opgave van het jaar voor de Brit.

2015_F1_Singapore_04

Even was er opschudding toen er een fan op het circuit werd gesignaleerd en de safety car moest uitrukken. Bij de herstart zat het pak weer lekker dicht bij mekaar, en dat leverde enkele knappe inhaalmanoeuvres op van de youngsters van Torro Rosso. Dankzij de twee safety car-interventies was Verstappen weer naar plaats tien opgeklommen, goed op weg om zich van twee tragere Renaults te ontdoen. Eerst legde hij Maldonado in de loeren, wat later volgde Grosjean na een knappe dubbele beweging. Ploegmaat Sainz moest niet onderdoen, want ook hij passeerde de Renaults vlotjes. De talentenfabriek van Torro Rosso draait duidelijk op volle toeren.

2015_F1_Singapore_05

Maar Verstappen jr. is natuurlijk wel een karaktertje. In de laatste rondes was hij niet meer snel genoeg om Nasr, die voor hem op de zevende plaats reed, voorbij te gaan. Toen het team de orders gaf om Sainz door te laten, omdat die zijn kans ook eens tegen Nasr wilde wagen, zei Max resoluut: “NO!” Tieners…

Ondertussen reed Vettel onbedreigd naar de overwinning. Hoewel de verschillen tussen hem Ricciardo en Raikkonen nooit groot werden, was de spanning ver te zoeken. Het aantal inhaalpogingen bleef zelfs op nul staan. Desondanks bekroonde Vettel daarmee een sterk weekend met zijn derde overwinning van het seizoen.

2015_F1_Singapore_06

Uitslag GP Singapore:

1. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) in 2u01’22″118
2. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) op 1″478
3. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) 17”154
4. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) 24”720
5. Valtteri Bottas (Fin-Williams) 34”204
6. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) 35”508
7. Sergio Perez (Mex-Force India) 50”836
8. Max Verstappen (Ned-Toro Rosso) 51”450
9. Carlos Sainz Jr. (Spa-Toro Rosso) 52”860
10. Felipe Nasr (Bra-Sauber) 90”045
11. Marcus Ericsson (Zwe-Sauber) 97”507
12. Pastor Maldonado (Ven-Lotus) 97”718
13. Romain Grosjean (Fra-Lotus) DNF
14. Alexander Rossi(VS-Manor) 2 Rondes
15. Will Stevens (GBr-Manor) 2 Rondes
16. Jenson Button (GBr-McLaren) DNF
17. Fernando Alonso (Spa-McLaren) DNF
18. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) DNF
19. Felipe Massa (Bra-Williams) DNF
20. Nico Hülkenberg (Dui-Force India) DNF

 

Tussenstand WK top 10:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) 252 pt.
2. Nico Rosberg (Dui-Mercedes) 211 pt.
3. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) 203 pt.
4. Kimi Raikkonen (Fin-Ferrari) 107 pt.
5. Valterri Bottas (Fin-Williams) 101 pt.
6. Felipe Massa (Bra-Williams) 97 pt.
7. Daniel Ricciardo (Aus-Red Bull) 73 pt.
8. Daniil Kvyat (Rus-Red Bull) 66 pt.
9. Sergio Perez (Mex-Force India) 39 pt.
10. Romain Grosjean (Fra-Lotus) 38 pt.