Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

image“Waar was jij toen dieselgate losbarstte?” moet de laatste weken de vaakst gestelde vraag bij autojournalisten geweest zijn. “Ergens in de Noorse fjordenstreek”, luidt het antwoord in mijn geval. Ik was er tien dagen lang omsingeld door de grootste concentratie van Tesla Model S’en, Nissan Leafs, Volkswagen e-Golfs en BMW i3’s die ik ooit had gezien. Hoe dat komt?

Noorwegen voert consistent de ranglijsten aan van landen met de hoogste concentratie elektrische plug-invoertuigen. Meer nog: in 2014 was meer dan één auto op de honderd in het Scandinavische land een elektrische auto, en dat aandeel neemt alsmaar toe: in het eerste kwartaal van 2015 was één verkochte auto op vijf elektrisch. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de Tesla Model S, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf quasi maandelijks in de top drie van meest verkochte auto’s staan.

image

Elektrische auto’s zijn in Noorwegen vlot herkenbaar aan hun specifieke ‘EL’-nummerplaat, waardoor ze onderweg nog allerlei voordelen kunnen genieten, zoals gebruik maken van laadpalen die je op zowat elke supermarktparking tegenkomt, en van busstroken in steden zoals Oslo en Bergen. Die maatregelen zijn het gevolg van de doelstelling van de Noorse regering om tegen 2018 50.000 zero emissions-voertuigen op de baan te hebben.

Om die doelstelling te bereiken, hoeven eigenaars van volledig elektrische voertuigen geen aankooptaks te betalen – die in Noorwegen voor gewone auto’s aan de hoge kant is – en geen btw op de aankoop. Daardoor wordt de nieuwprijs van een elektrische auto bijzonder competitief vergeleken met die van een gewone. Bovendien moeten ze geen wegentaks en wegentol betalen.

Plug-inhybrides daarentegen hebben een veel kleiner marktaandeel, omdat het takssysteem deels gebaseerd is op het gewicht van de auto. Het extra gewicht van het batterijpak zorgt ervoor dat het in Noorwegen financieel minder interessant is om voor een hybride te kiezen, al paste de Noorse regering twee jaar geleden een mouw aan die maatregel om ook hybrides te promoten.

image

De promotiemaatregelen voor elektrische voertuigen van de Noorse regering bleken veel populairder dan aanvankelijk gehoopt: in april 2015 werd de 50.000ste elektrische wagen – een Tesla Model S – geregistreerd. Voorlopig blijven de gunstige voorwaarden voor elektrische voertuigen van kracht tot 2017, wanneer er in Noorwegen nieuwe verkiezingen worden georganiseerd.

Of het allemaal rozengeur en maneschijn is? Niet helemaal: niet alle Noren zijn opgezet met de bijzonder gunstige voorwaarden voor eigenaars van elektrische voertuigen. Taks die wordt misgelopen is een vaak aangehaald argument, net als de drukte op busstroken in sommige wijken van Oslo, waardoor het voordeel van een afzonderlijke busstrook verloren gaat.

Ook de uitbaters van ferrylijnen – die vooral in de fjordenstreek gewoon deel uitmaken van een grote verbindingsweg tussen twee steden – zijn niet altijd opgezet met het feit dat eigenaars van elektrische auto’s alleen voor de passagiers moeten betalen, en niet voor de auto zelf. Elektrische auto’s parkeren op straat ook gratis, waardoor andere chauffeurs vaak lang moeten zoeken naar een plaats.

image

Het succes van de elektrische auto in Noorwegen is dus vooral te danken aan een hele rist kleinere maatregelen, die populairder bleken dan aanvankelijk gedacht. In politieke kringen wordt er bekeken of enkele van die maatregelen niet moeten worden ingetoomd om het succes binnen de perken te houden. Maar het zorgt er wel voor dat er alvast één Europees land minder wakker ligt van dieselgate.