Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ziehier BMW’s nieuwste straatlegale monster, de BMW M4 GTS. Nadat we op Pebble Beach al getuige waren van de concept car stelden de jongens van BMW M GmbH afgelopen nacht hun nieuwste creatie voor, in navolging van de E92 GTS en de E46 CSL. Met een oplage van 700 stuks wordt de neofiet trouwens zeker zo exclusief. Maar er zijn nog twee snelle Duitsers die diezelfde sensaties beloven en aan weerszijden langs de top-M4 staan: de Porsche Cayman GT4 en de GT3 RS…

BMW M4 GTS

P90199429_highResP90199431_highResP90199433_highRes

Hou het vooral licht, dachten ze bij M GmbH. De body, met name de motorkap, de voorste splitter, het dak, de spoiler én de achterste diffuser zijn allen zuit met carbon versterkt plastic vervaardigd. En ook de achterbank werd met plezier uit de auto geweerd. Zo komt het DIN gewicht van de M4 GTS op 1.510 kg uit. Met zijn 500 pk stijgt het vermogen van deze GTS met 16% ten opzichte van de standaard M4. Ook het koppel stijgt met 10% naar 600Nm.

Vermeldenswaard is ook dat de 3.0 liter zes-in-lijnTwinPower Turbo deze maxima genereert dankzij het innovatieve waterinjectiesysteem. Daarmee – en met wat hulp van de ingebouwde Launch Control – spurt de BMW M4 GTS in 3,8 seconden naar 100 km/u en trekt hij met plezier door tot een top van 305 km/u. Het schakelwerk dient zich aan via de automatische 7-speed M versnellingsbak met dubbele koppeling. Een prijs is er nog niet, maar als je weet dat de M3 GTS destijds 140.000 euro moest kosten, kan je je er wel iets bij voorstellen Aangezien de M4 GTS ontwikkeld is op de Ring mag ten slotte zijn rondetijd absoluut niet ontbreken: 7min 28sec.

Porsche Cayman GT4

2016_Porsche_Cayman_GT4_022016_Porsche_Cayman_GT4_012016_Porsche_Cayman_GT4_03

Opwindend, dat is het minste wat je van de Cayman GT4 kan zeggen. Het is met recht en reden dat de 2.500 beschikbare exemplaren al een tijdje uitverkocht zijn. Het motorblok van 3.8 liter met zes cilinders uit de 911 Carrera S werd voor de sterke Cayman 180° gedraaid. Die beweging leverde de Cayman GT4 vijftien paarden minder op, maar met zijn 385 pk en 420 Nm voor 1.340 kg kan hij zich nog altijd goed vermaken. Met zijn topsnelheid van 295 km/u, 0-100 km/u sprinttijd van 4,4 seconden en Ringtijd van 7min 42sec is hij wat trager als zijn concurrenten hierboven en hieronder, maar de Cayman GT4 heeft dan weer andere troeven. In de eerste plaats komt hij standaard met aan handgeschakelde zesbak. Applaus! In de tweede plaats is het voor de liefhebber die zijn handen uit de mouwen steekt een genot om aan de Cayman GT4 te ‘prutsen’. Met het juiste gereedschap kan je de balans helemaal naar je eigen wensen afstellen. Prijsgewijs kon je vanaf 88.451 een Cayman GT4 in handen krijgen, tenminste als je snel genoeg was.

Porsche GT3 RS

2016_Porsche_GT3RS_012016_Porsche_GT3RS_032016_Porsche_GT3RS_02

De koning der 911’s alias de GT3 RS is nog zo’n rakker die de weg op mag, maar zich toch eerder naar het circuit oriënteert. Dat mag alvast niet verbazen als je de cijfers ziet: in 3,3 seconden naar 100 km/u, een topsnelheid van 310 km/u en rondje van 7min 20sec op de Ring. Ook het Clubsport pakket dat standaard voorzien is op de GT3 RS, spitst zich eerder toe op het racetrack. Daarmee is hij alvast de snelste van het trio. Uit de 4,0 liter zescilinder boxer-motor puurt de GT3 RS 500 pk, waarmee hij op hetzelfde niveau zit als de M4 GTS. Al beschikt de GT3 RS wel over een kleiner koppel van 460 Nm, maar hij is dan wel weer wat lichter dan de BMW met zijn 1.420 kg. Het veelvuldige gebruik van carbon, magnesium en aluminium alsook de lichtgewicht portierpanelen spelen in zijn voordeel, want het motto voor de GT3 RS is dat elke seconde telt. In deze Porsche geen handgeschakelde bak, maar wel een PDK zeventraps automaat. Het prijskaartje dat aan de GT3 RS vast hangt is niet min, want voor de vanafprijs van 185.977 euro heb je al makkelijk twee Cayman GT4’s en een setje nieuwe rubbers om op het asfalt te verslijten. Al horen we het en der dat de RS ook al uitverkocht zou zijn…

Welke zouden jullie het liefst in je garage parkeren?