Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Grote station wagons zijn op sterven na dood. Kijk daarvoor maar naar Honda, dat de nieuwe Accord niet eens meer aanbiedt in Europa. Het enige non-premiummodel dat het vooralsnog goed blijft doen onder de  middenklassers, is de Volkswagen Passat. Al zou dat gezien de recente ontwikkelingen wel eens kunnen veranderen. Voorlopig toont de (lease)markt zich edoch mild voor de ruime break, waardoor een test met de 190 pk sterke Variant relevant blijft. De vraag is alleen: geldt dat ook in DRIVR-middens?

volkswagen_passat_variant_highline_11

We moeten het vragen: is deze motorisering voorzien van sjoemelsoftware?

Negatief. De nieuwste 2,0 liter-turbodiesel opereert onder Euro6-vlag en is uitgerust met een slimme katalysator die zijn manieren ook buiten het labo houdt. De 2016 Passat is trouwens een van de weinige modellen die niet betroffen is door #dieselgate, in tegenstelling tot eerdere jaargangen van de leasefavoriet. De 190 pk versie van de onderhand beruchte EA189-motor is kakelvers en in deze vermogenstrap goed voor 400 Nm bij 1.900 toeren. Dat het gemiddeld verbruik in de praktijk geen 5,4 liter per 100 kilometer maar eerder 8 bedraagt, mag gezien onze Autobahn-stint van en naar Hannover (waarvan akte in een volgend verhaal) niet verbazen.

Is de snelweg dan de gedoodverfde habitat van de Passat?

Met een lengte van quasi 4,7 meter is de Variant in ieder geval geen stadmus. Het geheel doet ook relatief log aan, al valt dat eerder te verklaren door de degelijkheid van de materialen dan een overdreven basisgewicht. Met een gewicht van 1581 kilo (gemiddeld 85 minder dan voordien) is de Passat in ieder geval niet obees. Maar vreemd genoeg levert dat toch geen flitsende prestaties op met 190 paarden. Volkswagen claimt 7,9 seconden van 0 tot 100 km/u voor de geteste versie met DSG, maar dat lijkt ons aan de optimistische kant. Toegegeven, de gebruikte persdemo was voor de verandering overladen met opties die de pit traditioneel uit de prestaties halen. Maar dan nog waren precies niet alle paarden van de partij.

Volkswagen-Passat_Variant_2015_1280x960_wallpaper_20Der neue Volkswagen Passat Variant

Eerder een cruiser dan een sprinter dus?

In een Belgische context: ja. Maar in Duitsland ligt dat anders. Eenmaal voorbij de 120 km/u vindt de vijfdeurs een tweede adem die onafgebroken aanhoudt tot 200 km/u en meer. Of hoe de relatieve massa eerst overwonnen moet worden alvorens het geheel vlot gaat bewegen. De karakter van de motor krijgt ook een veeg uit de pan, aangezien 190 pk uit 2 liter een dikke turbo impliceert die traditioneel toeren nodig heeft om het beste van zich te geven. Meteen de reden waarom er onder de 2.000 opm helemaal niks loos is. Richting begrenzer toont de tweeliter zich wel gewillig en toch niet intrusief. De DSG-bak schuifelt naar goede gewoonte moeiteloos door de verzetten.

En hoe zit het dan met de rijdynamiek?

In ieder geval beter dan op de uitgaande versie. Die durfde al eens zompig te reageren op flukse stuurimputs, waar de nieuwe de touwtjes strakker in handen houdt – zeker met adaptieve dempers. Zo uitgerust maakt de Passat een zekere indruk die onderbouwd wordt door een precieze stuurafstelling. Overmatig hellen doet de koets evenmin, waardoor de Variant zich relatief strak maar vooral gedwee door de bocht laat geleiden. Zelfs de voorlopig topversie, de GTE-benzinehybride, blinkt immers niet uit qua rijdynamiek. Over het algemeen scoort de Passat evenwel gedegen qua DRIVR‘s-appeal, hoewel de rol van comfortabele kilometervreter hem nog altijd beter ligt.

Der neue Volkswagen Passat VariantVolkswagen-Passat_Variant_2015_1280x960_wallpaper_3b

Conclusie?

Miskijk je niet op de ‘190’ in de typebenaming, want dat getal impliceert geen sportieve ambities. De Passat blijft immers een Passat, als in een oerdegelijke middenklasser die massaal veel ruimte met een hoge graad van afwerking combineert. De nieuwste doet daar zelfs een streepje frivoliteit bovenop, terwijl de rijhulpsystemen in de beste VW-traditie van de bovenste plank zijn. Minder of meer paarden maken er dan ook geen mindere of betere wagen van, al zouden we gehaaste vertegenwoordigers zeker de biturboversie met 240 paarden aanraden. Want echt energiek doet de Passat 2.0 TDI 190 niet aan. Behalve op een ongelimiteerde Autobahn.

VOLKSWAGEN Passat Variant B8 2.0 TDI 190

Plus Min
+ Een salon op wielen – Mist pit

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Gerobotiseerde zesbak
Vermogen 190 pk (@3500-4000 opm)
Koppel 400 Nm (@1900-3300 opm)
Gewicht 1.581 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 233 km/h
Gem. testverbruik 7,8 l/100 km
CO2-uitstoot 114 g/km
Vanafprijs 40.330 euro

Verdict

7 op 10