Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Mercedessen stonden in Rusland tijdens de kwalificaties weer waar ze al zo vaak stonden, namelijk bovenaan. Deze keer was het de beurt aan Nico Rosberg om op pole te starten. Lewis Hamilton had een klein foutje cash betaald en startte op twee. De lachende derde was Valtteri Bottas die de twee Ferrari’s achter zich liet. Vorig jaar was het stratencircuit van Sotsji goed voor misschien wel de saaiste race van het seizoen, maar daar was dit jaar niets van te merken.

Formula One World Championship 2015, Round 15, Russian Grand Prix

Het spektakel begon al bij de start. Beide Mercedessen namen het hele pak op sleeptouw, maar het was Rosberg die zijn zilverpijl als eerste door de openingsbocht stuurde. Dankzij de slipstream kon Hamilton meteen een aanval plaatsen. Rosberg hield echter goed stand aan de binnenkant om de aanval te pareren. Achter het tweetal vielen er wel brokken toen Hulkenberg de controle verloor en Ericsson de Force India niet meer kon ontwijken. En meteen verscheen de Safety Car een eerste keer.

Wie wel een plaatsje was opgeschoven na de start was Kimi Raikkonen. Lang kon hij die plaatswinst niet verdedigen, want na de herstart nam Bottas zijn derde stek meteen terug in. Toch duurde het niet lang vooraleer er weer iemand wegviel: ronde 7 was het begin van het einde voor raceleider Rosberg. De koppeling van zijn bolide bleek stuk te zijn en dat betekende einde race.

Op het moment dat Rosberg officieel de strijd staakte, zorgde Grosjean voor wat nieuw spektakel. In de lange derde bocht reed de Fransman in het zog van Jenson Button toen hij de controle verloor over de achterkant van zijn Lotus en onzacht in de bandenmuur belandde. De vertraagde herhaling doet je meteen beseffen wat een smak de coureurs aan zo’n hoge snelheid te verduren krijgen, maar ook hoe veilig de auto’s vandaag zijn. De Lotus lag in duizend stukken over de baan en het tweede optreden van de Safety Car was een feit.

2015_F1_Rusland_08

Voor de twee keer luidde de aanwezigheid van de pacecar een reeks nieuwe ontwikkelingen in. Vettel zette de clash der Ferrari’s in en kroop binnendoor bij The Iceman. Zij aan zij gingen ze de bocht in en Vettel ging via de gunstige binnenkant richting een derde plaats. Het stratencircuit doorheen het Olympische Dorp van de Winterspelen in 2014 is erg vriendelijk voor de banden, waardoor de teams op één pitstop rekenden. Pauzes die traditioneel als inhaalbeweging kunnen tellen. Zo sprong Vettel naar twee over Bottas, maar datzelfde trucje lukte bij ploegmaat Raikkonen niet.

Terwijl Vettel ondertussen al naar plaats twee was opgerukt, reed Perez nog op de laatste podiumplaats. Bij de eerste tussenkomst van de zilveren AMG GT had hij in zijn Force India namelijk vroegtijdig van nieuwe rubbers voorzien, en die wilde hij tot het einde nuttigen. Twee rondes van het einde nestelden de Williams en de Ferrari zich in zijn zog en kon de pret beginnen.

Hoewel de poging van Perez en zijn lange stint erg verdienstelijk was, leek het sprookje over toen niet enkel Bottas maar ook Raikkonen hem in één beweging voorbij gingen. Maar daar zou Kimi het niet bij laten. In de laatste ronde had hij nog één wanhopige poging in petto om zijn landgenoot te passeren, met alle gevolgen van dien. Met een veel te laat remmanoeuvre tikte hij Bottas achteraan aan en die schoof volledig verrast van de baan. Zijn “What the fuck did he do?”, was hier dan ook meer dan terecht. Toch kwam ook Raikkonen niet ongedeerd uit de strijd. Al kon hij zijn scheef hangende wagen nog wel over de meet brengen als vijfde. Na zijn terechte tijdstraf van dertig seconden werd dat een achtste plaats. Zo kreeg Perez de welverdiende podiumplaats zomaar in de schoot geworpen.

Ondertussen was Hamilton al op zijn dooie gemak de streep over gereden voor zijn negende overwinning van het seizoen. De opgave van Rosberg gaf hem praktisch een vrijgeleide naar de zege in Rusland en mogelijk ook naar zijn derde wereldtitel. Met nog 100 punten te winnen en een voorsprong van 66 punten op Vettel en 71 op zijn teamgenoot lijkt het onwaarschijnlijk dat de regerende wereldkampioen dit nog uit handen zal geven. Dankzij de onbezonnen actie van Raikkonen en zijn achtste plaats behaalde Mercedes bovendien zijn eerste wereldtitel van het seizoen, die bij de constructeurs. Nu nog die van de piloten.

Uitslag GP Japan:

1. Lewis Hamilton (GBr-Mercedes) in 1u37’11″024
2. Sebastian Vettel (Dui-Ferrari) op 5″953