Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het lijkt erop dat de storm rond #dieselgate een beetje geluwd is, althans in de mainstream media. Reden temeer om weer naar de orde van de dag te kijken, die zich in vijf nieuwe DRIVRs laat samenvatten – van een lang verwachte Beemer over een potente Ferrari tot aan een futuristische Panoz toe. En dan doelen we niet op de broodjeszaak, maar op een bolide die in mat zwart zo als Batmobiel zou kunnen optreden. We lijsten ze met plezier even voor je op.

BMW M2

P90199667_highRes

De indirecte opvolger van de nu al legendarische 1M Coupé en de concurrent voor de A45 AMG en de RS3 is geland in de vorm van de M2. Een Motorsport-derivaat waar we toch al even naar uit keken, aangezien zijn voorganger hier destijds een topscore wegkaapte. Om de hoge verwachtingen in te lossen, krijgt de M2 Coupé een zes-in-lijn TwinPower Turbo van 3.0 liter die goed is voor 370 pk en een maximumkoppel van 465 Nm dat in overboost tot 500Nm gaat. Om het beestje te temmen of om hem zelf in 4,5 sec naar 100 km/u te katapulteren is er standaard een manuele zesbak voorzien. Voor ieder wat wils natuurlijk, dus optioneel kan er ook voor een 7-traps M DCT versnellingsbak gekozen worden. Daarmee gaan er zelfs nog 2 tienden van de sprinttijd af. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

P90199672_highResP90199669_highRes

De looks zijn erg herkenbaar, maar wel geslaagd. Dat het een echte M is, merk je meteen aan de stevige achterbumper en de aggressieve voorbumper met de grote luchtinlaten. Ook de 19 inch aluminiumvelgen mogen er zijn. Wil je de rubbers die er rond hangen gecontroleerd laten driften, dan kan dat dankzij de M Dynamic Mode en het elektronisch geregelde actieve M-differentieel. En hopelijk vertalen die mooie woorden zich ook in reële fun op het asfalt.

Ferrari F12tdf

2016_Ferrari_F12tdf_01

Tour De France is de afkorting die je zoekt. Waarom deze special edition in het geel gespoten is, moge daarmee ook duidelijk wezen. Hoewel hij dezelfde 6.3 l natuurlijk geaspireerde V12 onder de motorkap heeft als de reguliere F12, is de F12tdf met zijn vermogen van 780 pk, koppel van 705Nm, spurtje van 0-100 km/u in 2,9 sec en gewicht van 1630 kg beduidend krachtiger, sneller en lichter dan de ‘gewone’ Berlinetta. En hoewel hij al 110kg verloor, kan het dieet nog strenger; met de optionele lichtgewicht materialen zakt het drooggewicht zelfs tot op 1415 kg. Om in de bochten een grotere laterale acceleratie te voorzien, kreeg deze Tour De France Ferrari vooraan een groter setje banden mee alsook vierwielsturing.

2016_Ferrari_F12tdf_032016_Ferrari_F12tdf_02

Heb je deze F12tdf trouwens al in de ogen durven kijken? Met zijn heerlijk agressieve look zou hij zelfs kunnen optreden bij Halloween. De voorste bumper lijkt stilstaand de wind te willen verslinden, achteraan springen de nieuwe diffuser en vooral de langere en hogere spoiler in het oog. Ook de louvres boven de wielkasten zijn er om de wind te geleiden. Het prijskaartje van deze F12tdf is nog niet bekend, maar de beperkte oplage van 799 stuks maakt er een waar hebbeding van. Tom Boonen is ongetwijfeld al ingelicht.

Lexus GS-F

2016_Lexus_GSF_01

De elektronische inkt van onze eigenste test met de RC-F is nog niet droog of Lexus voorziet ons al van nieuw geweld in de vorm van de GS-F. En daar hebben we verdomd lang op moeten wachten. In 2010 stond de jongens van de F-divisie klaar om hem op het platform van de derde generatie te lanceren, maar het financiële plaatje klopte plots niet meer en dus was het wachten tot nu.

2016_Lexus_GSF_032016_Lexus_GSF_02

Met zijn 5.0 liter V8 die goed is voor 477 pk en 530 Nm komt hij alvast tekort tegenover zijn Duitse concurrenten. Maar waar hij het wel scoort – in tegenstelling tot de RC-F – is in het gewicht. Zo is de GS-F lichter dan de M5 of de E63 AMG. Daarmee focust Lexus zich meer op onversneden rijsensaties dan op de pure kracht, althans volgens het persbericht. Toch zitten we meteen met dat voorgevoel dat deze GS-F, net zoals de RC-F, mogelijk de aansluiting met zijn Duitse voorbeelden gaat missen. Op hoop van zegen dat we ongelijk krijgen.

Porsche 911 Carrera 4 en Targa 4

2016_Porsche_911_01

Het 2016-model van de 911 blijft zich verder ontplooien, want de volgende lijst mag aan het gamma toegevoegd worden: Carrera 4 en 4s, in coupé en cabriolet versie, plus de Targa 4 en 4s. Allen worden ze uitgerust met de nieuwe 3.0 liter turbo met zes cilinders. Die levert 370 pk, een vermogenswinst van 20 pk. De Carrera 4 en 4s Coupé met vierwielaandrijving sprinten nu in respectievelijk 4,1 sec en 3,8 sec naar 100 km/u. Een minieme winst van 0,1 sec t.o.v. de achterwielaangedreven versies. Een nieuwigheidje dat nu ook beschikbaar is op de Carrera 4s en we kennen van de Turbo en de GT3 is de vierwielsturing.

2016_Porsche_911_032016_Porsche_911_02

Uiterlijk spreken we nog altijd van een facelift. De nieuwe modellen worden voorzien van de hertekende voorbumper, de actieve luchtinlaten en de gereviseerde koplampen. Wie het gedetailleerder bekijkt, merkt ook nieuwe deurhandvaten en grotere zijspiegels op.

Panoz Deltawing GT

2016_Deltawing_01

Wie deze vreemde eend in de bijt ziet, denkt waarschijnlijk spontaan aan de creatieve Nissan DeltaWing die in 2012 nog aan de start van de 24h van Le Mans verscheen. Vandaag rijdt er in Amerika nog zo’n DeltaWing racer rond in het IMSA Tudor Uniter SportsCar Championship. Het Amerikaanse Panoz zag de kans schoon om een conceptversie van een straatlegale DeltaWing te bouwen. De wagens zullen op een lichtgewicht aluminium chassis worden gebouwd en er zal keuze zijn tussen een tweezitter en een vierzitter. In die laatste komen de achterste passagiers op de aandrijflijn te zitten. Welke krachtbron er ingezet wordt, is nog onduidelijk. Maar er is veel mogelijk zeggen ze bij Panoz. Het mag zeker wat groener zijn en een hybride versie behoort eveneens tot de mogelijkheden.

2016_Deltawing_032016_Deltawing_02

Dat het een bijzonder zicht zal zijn wanneer deze concept ooit de straat bereikt, is een understatement. Op het circuit is het design van de DeltaWing revolutionair en vormt het nog een leuk zicht op de koop toe. Maar als daily DRIVR zou het wel eens wennen worden aan dat puntige lijf. De science-fiction factor ligt nu eenmaal te hoog om esthetisch echt knap te zijn, toch?