Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel pick-up trucks oorspronkelijk enkel als ‘werkinstrumenten met minimaal comfort’ op de markt werden gezet, worden deze ‘tanks onder de auto’s’ steeds vaker als dagelijks transport aangeschaft. Belangrijkste reden voor die ommezwaai? Het verbeterde comfort natuurlijk. Iets wat de Europese merken makkelijk kunnen implementeren door leentjebuur te spelen bij hun personenwagens. Maar of Suzuki’s off-roadbroertje SsangYong even makkelijk meedingt?

Exterior-4
SsangYong, bestaat dat überhaupt nog?

De meest recente DRIVR-bijdrage over SsangYong dateert van 2012. Bovendien was het eentje met een bewuste schuldbekentenis: “We waren benieuwd toen we hoorden dat SsangYong terug in België was. En evenzeer: we hadden niet eens gemerkt dat het merk ooit verdwenen was.” Hoe ging dat ook alweer met schijn en bedriegen? Juist ja, want anno 2015 is het Zuid-Koreaanse merk niet bepaald slecht bezig. Sterker nog: sinds kort staat een passage op de stand van SsangYong dan ook vastgepind op onze salonlijst. Ook al bezigen de Koreanen zich natuurlijk niet met sportwagens.

Staat het merk nog altijd bekend om zijn ‘eigenzinnige’ looks?

Absoluut. Al moet meteen gezegd dat de nieuwe generatie SsangYongs er exponentieel op vooruit gaan wat de esthetica betreft. Moest je de ogen nog bijna sluiten bij de vorige Actyon Sports, dan is het vandaag best doenbaar om langer oogcontact te houden met de pick-up. Een bolide van zo’n kaliber is evenwel moeilijk ‘mooi’ te noemen, maar met de sportieve snoet en elegante flanken betrapte ik mezelf soms op een verdwaalde blik over mijn schouder tijdens het wegwandelen. En dit zonder aan functionaliteit in te boeten: de laadbak herbergt 2,04m² aan ruimte, zonder de grens van 5 meter in lengte te overschrijden.

SsangYong-Actyon_Sports_2013_1024x768_wallpaper_02
Hoe zit het op vlak van afwerking? 

Om heel eerlijk te zijn: best wel snor. Het interieur verrast met z’n eenvoudige doch kwaliteitsvolle materiaalkeuzes, en ook de lederen stoelen zetelen prima als je tenminste niet té groot bent. Achteraan is het al iets krapper, maar je hoeft er je benen niet voor af te zetten. Nog iets verder naar achteren vinden we trouwens een praktische laadklep terug. Je kan de laadbak zowel volledig openen als snel bereiken door een klapluik, handiger dan verwacht en zoals Skoda het zou zeggen: Simply Clever.

En onder de kap?

Daar vinden we een bescheiden 2.0-litermotor gelinkt aan een manuele of automatische zesbak. Een afgeleide van de krachtbron uit de Korando, maar zeker niet minderwaardig met een degelijke 155 pk en 360 koppelmomenten vanaf 1.500 tpm. De kracht wordt standaard via de achterwielen richting tarmac gedraaid, al kan-ie uiteraard ook als vierwielaandrijver uit de voeten als je aan het respectieve knopje draait.

Ssangyong-Actyon-Sports-2-1024x699
Wat geeft dat in de praktijk? 

Geen mis gevoel. Ok, de aandrijflijn mist wat verfijning, maar dat verwacht je er ook niet van. Het dagelijkse verkeer is zeker niet te snel voor de Actyon en vooral in het terrein kom je goed uit de voeten. Uniek is ook de onafhankelijke achterophanging; deze staat niet alleen haaks op het ‘starre assyndroom’ van de pick-ups, maar zorgt ook voor wat welgekomen comfort. We zouden kunnen uitweiden over draaicirkels, directheid en gasrespons, maar geloof ons op ons woord: de Actyon Sports doet het goed voor z’n klasse.

Conclusie?

Hou bij al het voorgaande rekening met de lage instapprijs van net geen €20.000 en 5 jaar garantie en de SsangYong Actyon Sports zou wel eens vlotter over de toonbank kunnen gaan dan z’n concurrenten. Ware het niet dat er in België quasi geen doelpubliek voor is, en dat je bij die 20K eigenlijk nog opties als 4×4 en ESP (€1.000!) moet aanvinken, wil je een echte pick-up hebben. Maar toch een verdienstelijke poging, Beste SsangYong!

SsangYong Actyon Sports Quartz 2.0

Plus Min
+ Grote sprong vooruit – Imago

Weggecijferd

Motor 2.0 4 cilinders
Aandrijving  4×4
Vermogen 155 pk
Koppel 360 Nm (@ 1.500 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.995 kg
Trekkracht 2.300 kg
Gem. testverbruik 7,4 l/100 km
CO2-uitstoot 199 g/km
Prijs 19.990 euro

Verdict
6 op 10