Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Misschien herinnert het u zich nog, vorig jaar penden we een artikel over de sympathieke Japanner Under Suzuki neer. Het inspirerende verhaal van deze autofanaat trok al menig twijfelaar over de streep om met beperkte middelen in de circuit racerij te stappen. De sport in kwestie -Time Attack- is dan ook bijzonder laagdrempelig aan de beginnerskant, maar kent aan de andere zijde ook een elite kant. Elk jaar komt die elite van over heel de wereld samen voor een ultieme krachtmeting: de World Time Attack Challenge in Australië.

WTAC2015-00

Het format is simpel: de wagens worden één voor één het circuit op gestuurd voor een aanval van één snelle ronde tegen de klok. Tijdens die ronde wordt het absolute onderste uit de kan gehaald van zowel man als machine, wat een schitterend spektakel oplevert. De reglementen zijn ondertussen wat versoepeld, maar de meesten behouden het idee om een serieproductiewagen als basis te nemen. Daar kan dan vrijwel ongelimiteerd aan worden gesleuteld, zolang de wagen maar een rolkooi heeft en op straatlegale banden rijdt.

Dit jaar is het aantal inschrijvingen in de topklasse wat minder talrijk dan gewoonlijk, maar toch belooft 2015 een goede editie te worden. De weerkerende deelnemers hebben het afgelopen jaar niet bepaald stil gezeten, om nog maar te zwijgen van sommige nieuwbakken teams. Het technisch en aerodynamisch niveau van deze topwagens, kan zich gerust meten met dat van de moderne prototype- en formuleracerij. Maar daar wijden we graag hieronder even over uit, met een oplisting van wat allemaal wél en wat allemaal niet te verwachten het komend weekend.

De grote kanshebbers:

WTAC2015-01
Tilton Interiors Mitsubishi Evo 9 (AUS)
Eén van de teams die onderaan de ladder begon en zich stelselmatig opwerkte naar de absolute wereldtop van de Time-Attack sport. Dat deden ze al die tijd met deze éénzelfde Mitsubishi Evo 9, welke inmiddels getransformeerd is naar een downforce-monster. In 2014 won piloot Garth Walden niet alleen de WTAC in deze wagen, hij stelde ook het baanrecord voor Time-Attack wagens scherper. Met die ronde was hij sneller dan eender welke motorfiets, een Formule 5000-wagen en een Radical sportsprototype op het Sydney Motorsports Park.

WTAC2015-02
Scorch Racing Nissan S15 (JAP)
Under Suzuki is nog niet klaar met de WTAC, nadat hij in 2014 op het laatste nippertje naast de titel greep. Vorig jaar maakte aero-specialist Andrew Brilliant de fout om de vleugels nog min of meer binnen de dimensies van de auto te houden. De moed zakte de mannen dan ook meteen in de schoenen bij het aanschouwen van de buitensporige aero-elementen op de Tilton-Evo. Dit jaar is het echter compleet form follows function op de Scorch Racing S15, die nu meer downforce produceert dan ooit.

WTAC2015-03a
MCA Suspension Nissan S13 (AUS)
De originele “Hammerhead” werd na een derde plaats op het WTAC vorig jaar op pensioen gestuurd. De wagen zat aan de top van zijn ontwikkeling en om nog sneller te gaan moest men terug vanaf nul beginnen. Men koos opnieuw voor het, voor hun, bekend Nissan S13-platform en de hamerhaai-neusvleugel opstelling. Voor de rest is alles nieuw aan deze S13, maar door een gebrek aan circuittijd kunnen kinderziektes wel eens roet in het eten strooien.

WTAC2015-04
SVA Imports Mitsubishi Evo 6 (GB)
Wellicht één van de bekendste en succesvollere teams uit de Europese Team-Attack sport, het Britse SVA Imports. Vorige winter besloten ze echter de wagen volledig opnieuw op te bouwen, om de definitieve nummer één van Europa te worden. En dat lukte ook, ondanks het feit dat de concurrentie uit hun eigen land eveneens de zeven-mijlslaarzen aantrok. De absolute wereldtop is echter another biscuit, toch zal het de Britten niet weerhouden te mikken op een podiumplek.

WTAC2015-05
PR Technology Porsche 968 (AUS)
Dit moet wel één van de wildste Time-Attack builds ooit zijn! En ja hoor, dit is van basis een Porsche 968 die het merendeel van zijn leven op de openbare weg sleet. Niet enkel het chassis, maar ook de deurklinken en 3-liter motor werden behouden om toch een beetje Porsche-gevoel te verkrijgen. Voor de rest is dit eigenlijk een carbon-fiber prototype-racer met GT3-ophanging, ontworpen door voormalig F1-ingenieur Sammy Diasinos. De wagen heeft momenteel geen track-time op zijn teller, maar als dit beestje één vliegende ronde kan vol maken… opgepast!

De grote afwezigen:

WTAC2015-06
FXMD Honda NSX (VS)
Al jaren probeert de organisatie van de WTAC de snelste Time-Attack wagen uit de V.S. over te laten komen naar Sydney, maar tevergeefs. Waarom is niet echt duidelijk, want deze machine heeft zijn potentieel al meermaals bewezen in de erg actieve scene in zijn thuisland. Dat succes is grotendeels te danken aan (opnieuw) Andrew Brilliant, die met deze Honda NSX de basis legde voor zijn succesverhaal in deze sport. Een eerste Amerikaanse overwinning is dus nog in de maak, nadat team Sierra Sierra met hun Mitsubishi Evo 9 net naast de titel greep in 2010.

WTAC2015-07
Top Fuel Honda S2000 (JAP)
Een oude bekende uit de Japanse Time-Attack sport, die ter voorbereiding van de WTAC een grondige aerodynamische make-over kreeg. Dat wierp zijn vruchten of met een vijfde plek in 2013, niet slecht voor een eerste poging in de zwaarste competitie uit deze sport. De aero-specialisten van Voltex besloten echter dat het nog beter kon, en loodsten de vernieuwde S2000 naar de vierde plaats in 2014. Men zat daarbij maar twee seconden van de winnaar af, zonde dus dat ze dit jaar niet terug komen voor een worp naar het WTAC-podium.

WTAC2015-08
Nemo Mitsubishi Evo 9 (AUS)
We spraken al eerder over de serieproductiewagen als basis, hetgeen het oorspronkelijke idee achter de Time-Attack sport was. In 2011 bezweek de organisatie echter onder druk van de fans om de Revolution Mazda RX7 met buizenframe toe te laten in de WTAC. Dit opende de deur voor Team Nemo, die met hun silhouette Mitsubishi Evo 9 welgeteld nul originele onderdelen aan boord had. Dat leverde een gigantisch voordeel qua gewichtsverdeling en aerodynamica op, met een verbluffende overwinning in 2012 tot gevolg. Na 2013 werd het echter stil rond dit project, en sindsdien is de Team Nemo Evo compleet in de anonimiteit verdwenen.

WTAC2015-09
Gobstopper II Subaru Impreza WRX (GB)
De broertjes Olly en Matt Clark zijn absolute Time-Attack helden in eigen land. Dat klinkt misschien wat flauwtjes, maar in het Verenigd Koninkrijk leeft deze sport écht. Een beetje zoals Under Suzuki, inspireerden de gebroeders Clark hun fans met de “Gobstopper I” Subaru Impreza WRX. Onderaan de ladder begonnen met deze wagen, werkten ze zich stap voor stap op naar de Britse top met hun tweede wagen. Na 2014 verdween deze machine echter uit de spotlights. We kunnen enkel hopen dat ze voorbereidingen treffen voor de WTAC van 2016.