Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De zelfrijdende auto, hij komt almaar dichter bij. Sterker nog, vanaf december zullen er in Gelderland bij onze Noorderburen dagelijks twee autonome wagens een ritje maken tussen het station en de campus van Ede-Wageningen. Toch hebben we nog wat tijd vooraleer de zelfrijdende auto alle wegen en vervolgens de mensheid overneemt. In tussentijd moeten we ons ‘tevreden’ stellen met verschillende assistentiesystemen of een Tesla die op de snelweg al zelf remt en van rijbaan verandert.

Rijhulp_02

Bij Tesla is het de zogenaamde ‘Update n° 7’ die ervoor zorgt dat de Model S en de Model X autonoom over de snelweg kunnen rijden. De Autopilot van Tesla gebruikt een camera en een radar vooraan, twaalf ultrasone sensoren die tot vijf meter rond de gehele wagen de omgeving scannen en een automatisch remsysteem dat de afstand tot de voorliggers regelt. Daarnaast heeft deze update ook Autosteer meegekregen. Daardoor volstaat een tikje op de richtingaanwijzer om van rijvak te veranderen. Je medeweggebruikers zullen pas op het moment dat je inhaalt merken dat je eigenlijk de krant zit te lezen achter het stuur. Beter niet dus, want Tesla raadt ten strengste aan om de handen toch op het stuur te houden. Zeker in slechte weersomstandigheden, want een flinke regen –of sneeuwbui kan het systeem minder accuraat maken.

Rijhulp_01

Het is al een grote stap voorwaarts in de richting van de zelfrijdende auto? die update 7.0. En er is meer op komst, want net zoals iOS bij Apple moeten de updates blijven komen. De 7.1-update belooft namelijk autonoom parkeren. Neen, niet zoals de handenvrije inparkeerfunctie die we nu al kennen en die ik trouwens al indrukwekkend vind – het gaat verder. De Tesla zal in de parkeergarage van je favoriete winkelcentrum zelf kiezen welk vrij plekje hij zal bezetten. En daarnaast zijn er natuurlijk de snufjes die we al kennen en die het rijden nog verder moeten vergemakkelijken. Even oplijsten: Hill Start Assist, Hill Descent Control, Blind Spot Detection, Active City Stop, Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Lane Departure Warning en de achteruitrijcamera.

Rijhulp_03
We gaan ze niet allemaal oplichten maar houden het hier bij de rijbaanassistentie. Als DRIVR-redacteur stap je regelmatig in een nieuwe testwagen, maar wat ik vaak al snel doe is de Lane Departure Warning of de Lane Keeping uitschakelen. Een trillend stuur, een hoge biep of een stuur dat telkens wat tegenwerkt, ik vind het nu eenmaal storend en ik ben zeker niet de enige die niet altijd pinkt bij het veranderen van rijbaan op een lege autosnelweg. Natuurlijk is het knap dat je aan 120km/u vlotjes door een flauwe bocht gaat, maar er is dat gevoel van controleverlies dat nog even de buik doet kriebelen. Net zoals bij een automatisch remsysteem of Hill Descent Control leg je je “lot” in de handen van het voertuig en dat vind ik nog altijd vreemd aanvoelen. Ook al kan ik niet ontkennen dat het geweldige snufjes zijn.

Rijhulp_04

Een Hill Start Assist, Blind Spot Detection of een achteruitrijcamera vind ondergetekende dan wel weer handig én een absolute meerwaarde. Het helpt om in een moment van onoplettendheid even die aandacht te verscherpen zonder dat je stuur zijn eigen wil doordrukt. Als je dan toch nog een fout maakt, is het je eigen schuld. En met dat aspect van verantwoordelijkheid wil ik dan ook graag eindigen. Want het zijn en blijven slechts hulpsystemen. Elon Musk stelt terecht dat je zelf best je stuur vasthoudt bij het gebruik van de Autopilot. Anders gaan we misschien al snel lui worden en de aansprakelijkheid op de technologie steken. Want autonoom moet namelijk ook gelijk staan aan 100% veilig en daar zal het schoentje ongetwijfeld nog lang wringen.

Over aan jullie: klaar om het stuur (deels) uit handen te geven?