Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Waar situeer je de Shooting Brakes van Mercedes? Moeilijke vraag. We parkeren dit exemplaar, de CLA250 Shooting Brake 4Matic Sport, makkelijkheidshalve tussen de GLA en de C-klasse. Maar eigenlijk heeft het merk met de ster een nieuw segment aangeboord met zijn gestileerde breaks. Directe concurrenten zijn er immers niet, waardoor de CLA Shooting Brake meteen een streepje voor heeft. Benieuwd of dat ook na deze test zo blijft.

Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_04

Laat ons met de deur in huis vallen: kies je niet beter voor de echte AMG?

Ja en nee. Ja, want de 45AMG is een uitzinnig apparaat dat je ruggengraat waarschijnlijk non-stop doet trillen van opwinding. Neen, want in deze CLA250 4Matic Sport worden je zintuigen toch ook al geprikkeld – en dat voor een slordige 15.000 euro minder. Hoewel we bij Mercedes niet te klagen hebben over de afwerking, was het prijskaartje toch aan de hoge kant met 54.831 euro, tegen een vanafprijs van 46.464 euro voor deze Shooting Brake 4Matic Sport.

Hoe prikkelt deze CLA250 Shooting Brake 4Matic je zintuigen dan?

Het 4Matic-systeem dat Mercedes onder deze vijfdeurs heeft gemonteerd, is een pareltje. De CLA250 plakt ermee aan de weg en helpt je aan hogere snelheden vlot door de bochten. Zelfs in de regen wilde het maar niet toegeven, op wat onderstuur na. Je voelt het als chauffeur ook door je stuur in werking treden, wat veel vertrouwen geeft. Met zijn 211pk en spurt van 6,7 seconden naar 100km/u is de 250 hij niet pijlsnel, maar tegenover het gros van het Belgische wagenpark voelt hij toch erg vinnig en kwiek aan. De sportophanging doet zijn werk goed en is net niet te hard om de oneffenheden nog op aanvaardbare wijze te verteren. Als er op sportief vlak dan toch nog een minpuntje aangevinkt moet worden, dan is het de reactiesnelheid van de huiseigen zevenbak met dubbele koppeling.

Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_03

Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_06Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_05

Beeldig is de kleine Shooting Brake in ieder geval, toch?

Volledig akkoord. Als het puur op looks aankomt, presenteert de uitgerekte CLA zich eleganter dan de vierdeurs. Die aflopende daklijn vanaf de A-stijl doet het hem. Het kofferdeksel mag dan wel wat ongelukkig uitgesneden zijn, toch is er met een maximum van 1.354 liter meer dan voldoende ruimte. De AMG-afwerking – die je in de eerste plaats vanbuiten herkent aan de kleuraccenten in de bumpers, de grille met diamantpatroon en op de knappe velgen – is ook binnenin doorgetrokken. Met name de gordels, de stiksels van het lederpakket en de sfeerverlichting profiteren mee.

Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_01

Is dit dan de ideale sportieve gezinswagen?

Waarom ook niet. Al heeft dat sportieve mogelijk een negatief effect op je verbruik. Verslaafd raken aan de heerlijke brom die de CLA250 Shooting Brake produceert, is namelijk een eitje. En dan gaat de vooropgestelde verbruik van 6,8 liter als snel richting de 10. Wie die verslaving tegen wil gaan, heeft gelukkig genoeg opties, want het motoraanbod is ruim. Aan dieselzijde is er de 180d (109 pk / 300 Nm), de 200d (136 pk / 300 Nm) of de 220d (177 pk / 350 Nm). Die laatste kan je trouwens ook krijgen met 4Matic, de rest van het gamma is voorwielaangedreven. Aan bezinekant is er de CLA 180 (122 pk / 200 Nm), de 200 (156 pk / 250 Nm) en onze eigenste CLA250 (211 pk / 350 Nm), waarbij 4Matic eveneens een optie is.

Mercedes-Benz_CLA250ShootingBrake_07

Conlusie?

Collega-DRIVR Arthur verkondigde het al in zijn test van de originele Shooting Brake: “Wie anno 2015 op zoek is naar een combinatie van design, prestaties en luxe en daarbij het prijskaartje slechts als bijkomstigheid beschouwt, passeert gegarandeerd eens langs de stal van Mercedes. En da’s maar logisch ook.” Een verdict dat we dan ook graag hernemen voor de compactere CLA Shooting Brake. Of anders: de CLA 250 break in Sport-trim is een waar genot om je dagen in te slijten. Alleen de frequente stops aan de pomp zijn iets minder.

Mercedes CLA250 Shooting Brake 4Matic Sport

Plus Min
+ Verslavend geluid – Prijzig

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn
Aandrijving Vierwielaandrijving
Transmissie 7G DCT-automaat
Vermogen 211 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1.565 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,7 s
Topsnelheid 240 km/h
Gem. testverbruik 8,4 l/100 km
CO2-uitstoot 158 g/km
Vanafprijs 46.464 euro

Verdict

8 op 10